Hlavní navigace

Lukáš Záhoř: Stream nechce a ani nemůže být druhým YouTube

27. 5. 2016
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Šéfproducent internetové televize Stream.cz Lukáš Záhoř zhodnotil pro DigiZone.cz nasazení zahraničních seriálů, představil aktuální programové plány a vysvětlil ekonomické a provozní pozadí projektu.

Stream představil tento měsíc svůj zatím nejambicióznější projekt. Nový seriál Žrouti uvedly dvě samostatné kuchařské show a překvapením prý ještě zdaleka není konec. Internetové televizi, která patří mezi vlajkové projekty tuzemské internetové jedničky Seznam.cz, evidentně s jídlem roste chuť a vývoji vlastních formátů se chce do budoucna věnovat ještě intenzivněji.

Vlastní produkce tvoří více než 95 procent obsahu internetové televize Stream.cz. Chystáte se jeho konzumaci nějakým způsobem zpoplatnit?

Zatím ne, v dohledné době nic takového neplánujeme. Český uživatel prostě není zvyklý platit, maximum možného je platba za SMS na Uložto.cz, což funguje jako specifická forma odpustku. Schéma „já přece platím, tak to musí být legální“ je zničující pro všechny podobné služby. Proto se také zatím nehodláme vydat směrem jakéhokoliv, byť i jen částečného zpoplatnění.

Dokáže vás tedy uživit reklama?

Ano. S tím, že dominantní je samozřejmě videoreklama, u které jsme doteď využívali jen jeden spot před epizodou. Před nedávnem jsme nasadili reklamu uprostřed obsahu, kterou chceme v rámci nově vznikajících pořadů zohlednit i dramaturgicky.

Takže v půlce děje přijde nějaká logická pauza…

Přesně tak. Cílem je, aby byl daný spot přirozeně zakomponovaný v rámci příslušné epizody, nenarušoval ji a byl divácky přijatelný. To vše samozřejmě děláme jen pro to, abychom mohli naše pořady nabízet lidem zdarma.

Zaplatí jedna reklama odvysílaná před každou epizodou některého z vašich seriálů jeho výrobu?

Na to není jednoznačná odpověď, protože některé pořady jsou levnější a některé dražší. A zároveň záleží na tom, kolik zhlédnutí generují, kolik se reálně odtočí reklamy a za jakou cenu je tato reklama prodána. Stejně jako v jiných televizích, i u nás je seriálová produkce nákladnější než například publicistika. Optimální je mít mezi těmito formáty rovnováhu.

Opravdu si myslíte, že by vaši diváci nebyli ochotni přispět na vznik některých pořadů třeba formou crowdfundingu?

Zatím jsme to nezkoušeli. Setkal jsem se dokonce i s názorem, že dostatečnou podporou ze strany diváka je vypnutí AdBlocku, když přijde na naše stránky.

Tak počet uživatelů AdBlocku se blíží ke čtyřiceti procentům všech přístupů, což rozhodně není malé číslo…

Není to malé číslo, ale u Seznamu je výrazně nižší, okolo 10 %, což je pravděpodobně dáno tím, že s reklamními formáty zacházíme citlivěji.


Autor: Karel Choc

Lukáš Záhoř

Chystáte souvislejší vícedílné produkce? Budou mít jednotlivé díly delší stopáž než pár minut?

V současnosti je pro nás hraná produkce jednou z hlavních priorit a s každým dalším seriálem se ji snažíme posouvat o kus dál. Konkrétně čtvrtá série Kanceláře Blaník tvořila příběh na aktuální téma uzavřený vždy na prostoru jedné epizody. U Autobazaru Monte Karlo už jsme dějovou linku rozvíjeli od prvního do posledního dílu napříč celou sérií a snažili jsme se protáhnout stopáž jednotlivých epizod. Samozřejmě nám nešlo o jejich vycpání nějakou náhodně natočenou vatou, ale o kvalitní a divácky vděčnou zábavu.

Aktuální seriál Žrouti také využívá dějovou linku procházející napříč všemi šesti epizodami…

Ano. Ale hlavní novinkou je kombinace formátů, tu považuji za největší výzvu. Povedlo se nám uvést dva pořady, okázalou pondělní cooking show Luxus na talíři a středeční lidové vaření s Mírou, jejichž protagonisty jsme následně konfrontovali ve Žroutech. V nich se oba střetávají a diváci mohou každý pátek sledovat seriál o tom, co se na pozadí těchto kuchařských show odehrává.

Což zafungovalo. Kromě speciálních pořadů jste vydali k oběma zmíněným kuchařským show i speciální kuchařku. Dá se pořídit ve volném prodeji?

Dá, zájemci si ji mohou koupit v e-shopu Alza.cz. Původně tomu tak být nemělo, chtěli jsme udělat pár výtisků, vytvořit limitovanou edici pro novináře pozvané na projekci Žroutů. Když jsme ale začali s přípravou a viděli fotky, které při natáčení nafotil Matěj Sládek, řekli jsme si, že by to byla krásná kuchařka. Těch pár dnů, které jsme si na její výrobu vyhradili, se sice změnilo v peklo, ale na konci téhle výzvy byla radost, že se nám povedlo vytvořit důstojnou publikaci, o kterou se můžeme podělit s našimi diváky.

Jaký měla náklad?

Pět set kusů. Je to samozřejmě miniaturní edice, ale kdybychom se drželi původního plánu vyrobit jen pár výtisků pro novináře, bylo by jich maximálně pár desítek.

Jaké jsou reakce na Žrouty? A jak je hodnotíte interně?

Jestli se tento projekt povedl, budeme schopni říct někdy v polovině června, kdy celý gastronomický koncept vyvrcholí.

Takže v souvislosti se Žrouty chystáte ještě nějaké další překvapení?

Chystáme. Ale pochopitelně teď ještě nemohu prozradit podrobnosti. Ale pozornější diváci mohou zaregistrovat jistou nápovědu třeba ve čtvrtém díle.


Autor: Karel Choc

Lukáš Záhoř

Dají se podobně náročné projekty považovat za jakousi imagovou záležitost pro Seznam.cz? Není Stream jakousi lidskou tváří, kterou Seznam dotuje?

Takhle bych to nenazval. Jde o vzájemnou symbiózu, která Streamu přináší zázemí velkého mediálního domu a Seznamu exkluzivní mediální obsah. Ale pochopitelně platí základní premisa, že Seznam je standardně fungující komerční společností, která si nemůže dovolit vyhazovat peníze oknem. My jsme se k seriálům, jako jsou Kancelář Blaník, One Man Show nebo Žrouti museli propracovat skrze tvrdou dřinu. De facto od roku 2012 jsme nedělali nic jiného než jen vyvíjeli a zkoušeli nové formáty, u nichž jsme z pohledu výrobních nákladů nepřesáhli hranici jednotek tisíc korun za jednu epizodu. A dodnes i takové pořady vyrábíme.

Zkrátka si musíte umět každou korunu obhájit.

Přesně tak. Ale Stream je dnes už naštěstí natolik výkonným médiem, že si může dovolit vyrábět i ambicióznější formáty, jako je Kancelář Blaník, Autobazar Monte Karlo nebo už tolikrát zmiňovaní Žrouti. Kdybychom jen čekali, až vyděláme dost peněz na výrobu opravdu velkých pořadů, tak bychom taky mohli čekat donekonečna.

A co tedy Seznam vlastně očekává?

Seznam si moc dobře uvědomuje, že budoucnost patří exkluzivnímu obsahu a ten nevznikne sám od sebe. Je potřeba na něm usilovně pracovat a navíc jeho distribuci skloubit se specifiky českého trhu. Co osobně považuji za onu vámi zmiňovanou lidskou tvář, to je dětská sekce Streamu, kde jsou k dispozici večerníčky, ale i pohádky z naší produkce.


Autor: Karel Choc

Lukáš Záhoř

Jaký je na Streamu poměr mezi akvizicemi a vlastní tvorbou?

Co se týče infotainmentu a publicistiky, tam nejsou akvizice vůbec žádné. A u hrané tvorby jsou jedinými akvizicemi nedávno uvedené seriály z produkce BBC.

Jak jejich zařazení hodnotíte?

Tento projekt budeme vyhodnocovat během nejbližších několika týdnů. Za sebe ale mohu říci, že to není směr, kterým bychom se chtěli nějak výrazněji ubírat. Určitě by pro nás měl být mnohem důležitější onen námi vyráběný exkluzivní obsah.

Na kolik vyšly tyto zahraniční akvizice v porovnání s vlastní tvorbou? U velkých televizí obvykle vycházejí akvizice levněji než vlastní tvorba, pokud se tedy nebavíme o živém proudovém vysílání. U vás by ale díky zmiňované nízkorozpočtové produkci některých pořadů mohla být nakonec akvizice i dražší.

Na tuto otázku se nedá jednoznačně odpovědět, hlavně z toho důvodu, že námi zakoupené akviziční pořady mají podstatně delší stopáže. My zatím hodinové nebo půlhodinové pořady neprodukujeme. Vlastně ani nevíme, na kolik by nás takhle dlouhé pořady z vlastní produkce vyšly.

Co vás tedy vedlo k nákupu zmíněných BBC seriálů?

My máme jisté zkušenosti s produkcí vlastní hrané tvorby, víme, že ji diváci sledují nejen na monitorech svých počítačů, ale stále více také na mobilních zařízeních a chytrých televizích. Proto jsme jim chtěli nabídnout řádově více hodin hraného obsahu, na který by se mohli na Streamu dívat.

A strávit na vašich stránkách více času.

Samozřejmě. A tuto možnost nám mohly nabídnout pouze akvizice. Protože vyvinout a natočit nějakých 69 hodin exkluzivního obsahu, což byl objem oněch zakoupených BBC seriálů, by nám určitě zabralo spoustu času.

Proč se tedy touto cestou nechcete vydat?

Protože Stream zatím není postaven tak, aby dokázal odvysílat tolik nových seriálů. Protože co si budeme povídat, v balíku pořadů od BBC sice byl kultovní Červený trpaslík, ale ostatní tituly se u tuzemského publika zdaleka netěšily takové popularitě, nebyly mu známé.

Na druhou stranu máte pro komunikaci velmi výkonné médium. Silnější zbraň než homepage Seznamu asi do ruky nedostanete…

Ale ne všichni diváci Streamu chodí na homepage Seznamu.

Autor: Karel Choc

Lukáš Záhoř

Jaké jsou tedy aktuální programové plány Streamu?

Obecně zatím tíhneme spíše k humorným a komediálním pořadům. Proto vidím prostor v thrilleru a vůbec temnější tématice. Nechci mluvit přímo o hororu, ale určitě chceme více zapojit složku napětí. Co se týče publicistiky, dá se říci, že nám chybí diskusní pořad, což je formát, se kterým vůbec nemáme zkušenosti. Všechna show, které aktuálně vytváříme, jsou postaveny na jedné konkrétní tváři.

Takže publicistika v pravém slova smyslu…

Dá se to tak říct.

Co třeba gamingová videa, které na YouTube patří k nejpopulárnějším tématům?

My bychom ale neměli slepě kopírovat to, co funguje na YouTube. To je můj názor, navíc podpořený i několika minulými pokusy – tato teze opravdu nevznikla tady od tohoto stolu. Přetáhnout youtubery, ať už se bavíme o gamerech nebo třeba fashion blogerech, opravdu není naším cílem. Už jen s ohledem na technické řešení naší platformy.

Protože Stream nefunguje jako sociální síť?

Přesně tak, my jsme mnohem více jednosměrné médium. A také si myslím, že je lepší vytvářet něco, k čemu by mohli youtubeři vzhlížet. Když porovnám youtubery třeba s naším Kazmou, tak se nemohu zbavit dojmu, že jsme na výrazně vyšší úrovni. A tímto způsobem také chceme uživatele oslovit, diváci musí vnímat, že naše produkce je lepší než snahy youtuberů. Určitě si nemyslím, že by měl Stream nabízet stejné příležitosti a stejný obsah jako YouTube.

Myslíte si, že Stream disponuje srovnatelným potenciálem pro budování celebrit, jako má YouTube?

To si troufám tvrdit, že už dnes dokonce vím.


Autor: Karel Choc

Lukáš Záhoř

Nedávno anoncoval Stream spuštění aplikací pro chytré Apple a Android televize. Chystáte se váš obsah nabídnout i některým VoD službám, jako to například učinila DVTV prostřednictvím O2 TV?

Nemyslím si, že by to pro nás byla vhodná cesta. Naším primárním cílem je snaha šířit náš obsah skrze platformu Stream, mít ho na jednom místě a monetizovat ho vlastními silami. Samozřejmě když se domluvíme na barteru nebo smysluplné spolupráci, jsme ochotni pořady nějakým způsobem uvolnit, ale rozhodně to není náš primární byznys model, který bychom chtěli dále využívat. Ačkoli zrovna v této době projevila jedna evropská společnost, zabývající se celosvětovým prodejem formátů, zájem nabízet i některý z našich projektů. Nikdo netvrdí, že se domluvíme, ale zájem o naše pořady tu je.

Kolik vám nabízejí?

Zatím jsme se k jednání o ceně nedostali. Osobně tuto poptávku vnímám spíše jako ocenění originality našich nápadů.

Jak vnímáte další spolupráci se společností Negativ?

S Negativem se naše spolupráce potkala mentálně i lidsky. Určitě nezůstane jen u Kanceláře Blaník, Autobazaru Monte Karlo nebo Žroutů, naši koprodukci chceme rozhodně rozvíjet dál. Negativ je z našeho pohledu neuvěřitelně flexibilní, dostatečně vizionářský a odvážný. Prostě jsme si sedli.

BRAND24

Nabízíte třeba odměny za nápad na zajímavý pořad?

Ke konkrétním výzvám se asi časem dopracujeme, ale zatím nám stačí tlačítko „poslat námět“ v zápatí na Stream.cz. Došlé nápady poctivě vyhodnocujeme. Programovou poradu, kterou velké televize pořádají jednou za dva měsíce, máme my každý čtvrtek. A musím říci, že pokaždé z ní nějaký zajímavý podnět k realizaci vzejde.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).