Hlavní navigace

Názory k článku Lupa jako zrcadlo minulosti

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 4. 2008 9:47

    mac (neregistrovaný)
    Trošičku od tématu:
    Smím se, pane autore, zeptat, co konkrétně Vám připadalo na Globopolis.com tak "pitomého"?
    Byl to prostě .com projekt v době, kdy takových projektů byla spousta, byl budován s tím, že se to možná uchytí (a možná taky ne) - prostě normální podnikatelský záměr, který nevyšel. Tou dobou byly tehdejší možnosti Internetu přeceňovány, ale nikdo skutečně nevěděl, co se prosadí a co ne (težko mne přesvědčíte o tom, že Vy jste to "věděl", mimochodem, stejně dobře mohla dávno skončit i LUPA)
    Osobně portálům příliš nefandím a spíš je nevyužívám, ale nechápu, v čem byl Globopolis "pitomější" než např. www.tiscali.cz, nebo jiné portály (ano byl jiný, více zaměřený na turisty, takže viz také www.lonelyplanet.com).
    Nicméně pro českou ekonomiku byl Globopolis.com projekt velmi úspěšný, protože se v něm proinvestoval zahraniční kapitál, který z části v ČR zůstal.
    Tudíž, v čem spočívá dle Vás ta zmíněná "pitomost"?
    Nebo se jedná o Váš subjektivní dojem?
  • 16. 4. 2008 19:55

    Milos Brejcha
    Globopolis byl, pokud si dobre vzpominam, staven take s nejakou dotaci verejneho sektoru..takze jestli to nebylo taky tak ze se propalili statni penize a zmizely do zahranici :)
    Velmi dobre si vzpominam na nicnerikajici billboardy ktere v te dobe okupovaly snad kazdou tramvajovou zastavku. Presto jsem, alespon myslim, na jeho stranky nikdy nezavital, asi proto, ze autor jaksi zapomel pod napis globopolis a nejaky futuristicky obrazek napsat co ze to propaguje, jestli prodava boty nebo tramvaje :)
  • 17. 4. 2008 20:42

    mac (neregistrovaný)
    S dotaci s veřejného sektoru? O tom silně pochybuji. Projekt Globopolis.com znám poměrně dobře, ale o státních penězím slyším poprvé od Vás. Kromě toho firma působila v Praze, kde zaměstnávala dobrou stovku lidí (v drhuhé polovině své existence), takže hodně nákladů skončilo samozřejmě zde. Financováno to bylo od investorů (venture).
  • 17. 4. 2008 1:31

    pametnik (neregistrovaný)
    pane kolegu trochu nechapu Vas primer Globopolisu k www.tiscali.cz. To rozhodne nebyla stejna zalezitost.

    Portal Tiscali byl primarne zameren jako pridana hodnota k B2C sluzbam firmy, zejmena pak dial-up. Rozhodne cestovani, prestoze tento kanal zde byl, netvorilo primarni zdroj prijmu.
  • 17. 4. 2008 20:53

    mac (neregistrovaný)
    Jsem si vědom toho, že příměr k tiscali není to pravé.
    Jde o to, že Globopolisu byl vytýkán především nevýdělěčný obchodní model, a samozřejmě až Globopolis končil (stejně jako množství jiných .com tou dobou), tak to najednou všichni "věděli" (po bitvě je každý generál). Nejsem přesvědčen, že taková "přidaná hodnota" jako portál tiscali.cz má pro provozovatele nějaký výdělečný význam, možná se mýlím, ale z hlediska ziskovosti mi to připadá jako stejná "pitomost", to jsem měl na mysli. Co třeba www.libimseti.cz, není to také "pitomost"?
    Projekty nemusí být ziskové ihned od začátku, např. aukro.cz (pokud se nepletu) bylo na začátku zdarma, za účelem naučit to lidi používat. V současné době jsou zavedeny provize v řádu procent, což je docela hodně.
    Ostatně venture investování je založeno na tom, že se vloží peníze do pár projektů s tím, že něco z toho snad vyjde, čili se počítá s tím, že projekty krachují, typicky jsou rizikové a s tím se do toho jde, takže psát o takových projektech jako o "pitomostech" mi připadá podivné.
  • 15. 7. 2009 8:55

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Omlouvám se, k názorům jsem se dostal až teď, tak reaguji pozdě. Projektu Globopolis jsem vytýkal a vytýkám tři nedostatky:

    Malé synergie - projekt chtěl "prodávat vstupenky ve střední Evropě". V době, kdy zkrachoval, působil v deseti městech osmi různých zemí Evropy (a do té doby stačil utratit tři milióny dolarů, ale to je jiná kapitola). Tyto operace nespojovalo nic jiného, než základní podnikatelský záměr - prodej vstupenek. Všude ale musel být vlastní lokální tým (protože akce byly jiné, pořadatelé jiní, a zejména byl v různých zemích různý lokální jazyk), takže jedinou synergií mohl být společný redakční systém. A to je málo.

    Vysoká komplexita - vyplývá z předchozího. Uřídit rostoucí firmu, ve které máme 8 různých a velmi různorodých týmů je velmi složité - i pro zkušené podnikatele.

    Nízká konkurenční výhoda - většina trhů, na které Globopolis vstupoval, byla v té době již obsazena úspěšnými projekty (u nás například Ticketpro). Co mohl projekt nabídnout uživatelům navíc, aby jej proti těmto zavedeným systémům preferovali? Stejné ovládání a stejný systém, pokud náhodou pojedou na koncert do jiné země? To je opět málo.

    Myslím si, že už v době, kdy projekt začínal, bylo zřejmé, že nemá dobrou strategii. Čas dal těmto pochybnostem za pravdu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).