Díváte se na problém z pohledu obchodníka z danou komoditou, ale zkuste se, prosím, na problém podívat také z pohledu zákazníka, který:
- většinou jen mlhavě tuší, co kupuje
- pokud nemá předchozí zkušenosti, chce řešit pouze jeden konkrétní problém, protože to má v plánu a rozpočtu. tj. chce se připojit k internetu, ale nezajímají ho hlasové služby
- chce jasnou, srozumitelnou a dobrou cenu
Za takové situace jsou pro mne jako zákazníka skutečnosti, které zazněly v článku a následné debatě (absence ceníku, možnost dosažení výrazně odlišných cen ...) silně alarmující. Znamená to totiž, že se pohybuji na tržišti, ne v obchodě. Cena zboží není stanovena poměrem nabídky a poptávky (byť plovoucí, ale jasná a zveřejněná). ISP tím jasně naznačují, že skutečná cena nabízeného zboží je PODSTATNĚ nižší. Nakonec ceny například jen v sousedním německu to dokazují. Jako zákazník totiž chci koupit, nikoli se bavit několik měsíců smlouváním s lidmi, jejichž rozhodovací pravomoci jsou nedostatečné a technické znalosti prodávaných produktů mlhavé. (hovořím z vlastní zkušenosti za poslední 3 měsíce - je to naprostá bída).
Společně s autorem článku se domnívám, že zveřejnění základních ceníků za konektivitu (oddělit její cenu od ceny podstatně komplikovanějšího přenosového média je možné) by trhu spíše prospělo. A nic to nemění na tom, že s významnějšími zákazníky mohu jednat individuálně a nabízet jim různé pobídky a množstevní slevy.