Ilustrace: Nenad Vitas
Čili po zobecnění by to mohlo znamenat, že pokud nakupujete alespoň ve dvou e-shopech, minimálně jeden z nich je nějak závadný. Mohlo by to také znamenat, že vzhledem k tomu, že loni to bylo „jen“ 70 % vadných e-shopů (viz článek), letos jsme na tom ještě hůře. Jenže problém je v tom, že oba výstupy jsou po obecné interpretaci na hraně poplašné zprávy, která souvisí s realitou zřejmě pramálo. Z originální zprávy ČOI se čtenář dozví, že kontrola proběhla alespoň u jednoho obchodu, který nabízí obuv a že celkem bylo zkontrolováno letos už přes 100 subjektů. Ale třeba to, jak byly e-shopy vybírány, se ze zprávy už nedozvíme. Tím spíše, že výběr může mít přímý vliv na výsledek.
Ostatně původní zpráva ČOI je vůbec docela povedená, skoro až v cimrmanovském střihu: V jednom případě byla doručena obuv s jakostními závadami, na které podnikatel zákazníka předem neupozornil. Konkrétně na jednom půlpáru textilní obuvi byly skvrny, stažené šití zvrásnilo vnitřní část obuvi a byl dodán tzv. nepár – tj. každá bota byla jiné velikosti. Dodaný pár nebyl označen materiálovým složením v hlavních částech.
Kdybych byl ČOI já a udělal bych kontrolu ve dvou vzorcích, kde jsem nakupoval v posledních 14 dnech, pak by procento závadnosti dosáhlo 100 %. Není třeba to zde dále rozvádět, o některých prohřešcích už bylo psáno (viz jiná glosa Lesk a bída českých e-shopů). V odlehčeném duchu bych ale ještě zůstal. Protože alespoň jeden černý puntík se dá najít v každém e-shopu, nabízím pro lepší orientaci, a snad snížení míry překvapení při procházení a nakupování v e-shopech, malý výkladový slovník vybraných pojmů užívaných v e-shopech.
5 důvodů, proč nakupovat u nás – vedení společnosti chce zvýšit zisk, akcionáři na nás tlačí, marže musíme díky konkurenci snižovat, potřebujeme se zbavit ležáků, i na nás dolehla krize.
Certifikovaný obchod – prokoukli jsme systém certifikace a pak už ten štempl nebylo problém získat.
Doporučované produkty – u těchto produktů máme nejvyšší marže.
Dopravné zdarma – cenu za dopravu si napočítáme jinde, nebojte.
Garance termínu dodání – všechno se dá nějak okecat.
Ke každému výrobku X dáme zdarma výrobek Y – výrobce výrobku Y si u nás zaplatil promo akci.
Na objednání do 14 dnů – 14 dní vás budeme napínat a pak vám sdělíme, že produkt není.
Na splátky – vždy zaplatíte víc, i když tvrdíme, že je to bez navýšení.
Nejdiskutovanější produkty – soupis zboží, které je nejvíce problematické.
Nejnovější produkty – zkusíme vám je vnutit a uvidíme, co to udělá.
Nejprodávanější produkty – tohle zboží nám tu dlouho leží a dodavatel už ho nechce zpět.
Objednáno, na cestě – doufáme, že až si tento produkt objednáte, tak ho někde seženeme a dodáme.
Online poradna – vždy ochotně poradíme (ale moudří z toho nebudete).
Popis produktu – copy/paste z letáku výrobce.
Produkt je ještě v těchto kategoriích – nevíme, kam s ním.
Provozovatel si vyhrazuje právo smazat či upravit nevhodné příspěvky – smažeme všechno, co nás nebude chválit.
Průvodce výběrem - něco se vám pokusíme nenápadně vnutit.
Reklamace – klidně si stěžujte, naše směrnice to umožňují, ale stejně vám to bude houby platné
S tímto produktem zákazníci kupují také – tohoto zboží se potřebujeme také zbavit
Skladem – pokud je informace o tom, že máme zboží skladem, aktuální, tak zboží nejspíš doručíme a víme zhruba i kdy (pokud ho cestou neztratí špeditér)
Ušetříte XY Kč – původní cenu generujeme tak, že k oficiální přičteme 5 až 20 procent a o stejné (nebo nižší) procento ji „pro vás“ snížíme
Vstupte do klubu – umíme vytvořit (falešný) pocit sounáležitosti až vám bude trapné objednávat jinde, když u nás můžete vyčerpat nasbírané body a získat za ně třeba plyšového bacila
Vyhledávání – řazení je podle datumu (od nejdéle ležícího produktu na skladě)
Vyhledávání podle parametrů – máte na výběr mnoho parametrů, ale ten, který potřebujete, tam nikdy není
Záruka vrácení peněz – splníte-li 18 z 20 podmínek pro vrácení peněz, tak vám peníze tak do půl roku pošleme (pokud mezitím nezkrachujeme)
Způsob dodání: Česká pošta – i když jste permanentně v místě dodání přítomni, budete čekat 14 dnů, načež pak vám ve schránce přistane 3. výzva k vyzvednutí balíčku
Způsob dodání: kurýrem – většinou vám zboží doručí, za stav však neručí
Způsob dodání: osobní odběr – tisknete-li se rádi s ostatními lidmi, přijďte si vystát frontu k nám do prodejny
Znáte-li další pojmy a jejich (správný) výklad nebo jiný výklad výše uvedených, můžete se podělit v komentářích pod článkem.