Hlavní navigace

Mánie zvaná GigaCentrum aneb jak nažhavit zájemce do ruda

7. 3. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

"Nový e-mail ve veřejném testování," hlásá portál Centrum. Člověk by si mohl myslet, že už má možnost vyzkoušet si horkou novinku, e-mail nové technologie, jak ho zmiňují na vlastních stránkách pánové z Centra. A ejhle! Zas tak jednoduché to nebude. Jaká je tedy skutečnost? Mohu to již vyzkoušet, když jde o "veřejné" testování, nebo je někde malý háček?

Tak pěkně od začátku

GigaCentrum bylo uvedeno do neveřejného testování 16. prosince 2004. Na něm se podíleli přední odborníci českého Internetu, tzv. „G25“, a zhruba 50 testerů z řad zaměstnanců samotného Centra. To má celkem logiku. Zmiňovaní odborníci mají jistě velké zkušenosti s freemaily a podobnými velkými projekty a jejich zapojení je jistě přínosné pro samotné odladění této nové služby. V neposlední řadě je pro Centrum zcela určitě příjemné, a popravdě důležité, že každý z nich se ve svém, většinou velmi navštěvovaném blogu více či méně zmíní o svém privilegiu testovat nový e-mail a nabudí případné zájemce. Tento názor jen potvrdil příspěvek od jednoho testera v diskusi na serveru Lupa k článku o GigaCentru.

Od 8. února vstoupila aplikace do fáze „veřejného testování“, a byla tím zpřístupněna i mnohým z nažhavených zájemců, kteří o zařazení do testovací skupiny projevili zájem na e-mailové adrese testovani@cen­trum.cz. Další lidé čekají a čekají, protože tuší, že jiní byli asi rychlejší než oni, ale věří, že se dočkají.

Další tah přišel 3. března tohoto roku, kdy Centrum oznámilo, že probíhá testování veřejností a právě dnes má prvních 50 nejrychlejších zájemců možnost získat přístup na GigaCentrum, pokud napíší pod zmiňovanou zprávu svoji e-mailovou adresu. Taková lavina tu dlouho nebyla. Prvních 50 zájemců tušilo, že se do stanovené hranice vejdou, tak se omezili na komentář typu: „chci také testovat, rád bych testoval nebo chtěl bych se podílet na testování“. Druhá část lidí, již pod hranicí magického čísla 50, byla už v jiné pozici. Velmi prosili, žadonili, nebo dokonce vyhrožovali. Jeden příspěvek v nezměněné verzi mluví za vše:

no nic proti jo, ale porad machrujete, ze budete mit kdovi co, ale porad se nic nedeje, jen par stestlivcu ma nejajkou betu, i kdyz seznam.cz NESNASIM, tak musim rict, ze ty tam proste vrazili nowej design, gigac mista a zadny machrovani...­..proste byste meli maknout, protoze je moc reci ale malo se deje!!!.

Co dodat? Snad jen, že ti, co poctivě s předstihem posílali žádost na onen mail testovani@cen­trum.cz, asi budou muset počkat. Centrum docílilo toho, že lidé slídí každý den, každou chvíli na jeho portálu, jestli se tam neobjeví zase nějaká podobná „bleskovka“, a příjmy z reklamy na sebe nenechají dlouho čekat. Na druhou stranu dodávám, že s příspěvkem nesouhlasím ve smyslu srovnání se Seznamem. Pro GigaCentrum mluví opravdu velký promyšlený projekt, plný nových funkcí a možností pro uživatele, které Seznam zatím zdaleka nemá.

Pod tíhou událostí se Centrum 5. března odpoledne rozhodlo rozšířit hranici 50 prvních na větší skupinu e-mailu chtivých uživatelů. Štěstí a volný vstup do gigacentra mají ti, kteří poslali svůj mail 3. března do 18:15.

Lze ještě někde sehnat pozvánku?

Zmiňovaná skupina „G25“ nabízela – a možná stále nabízí – právě na svých osobních stránkách, pár pozvánek do „vysněné“ bety zvané GigaCentrum. Stačilo trochu popustit básnickou múzu na téma GigaCentrum, vymyslet vtip nebo přihodit recept na šťavnaté kuře. Nápady pánů z „G25“ jsou opravdu zajímavé, občas nepříliš hodné takto velkého projektu. Anonymní básník v boji o pozvánku to krátce, ale výstižně na známém blogu formuloval takto:

Mám jedinou obavu,
že je Centrum na Hlavu.

Trochu mi to připomíná dobu před rokem 1989 a frontu na banány. Lidé by udělali cokoli, aby je získali právě oni. Jen to trochu kulhá, dokonce na obě nohy. Máme totiž rok 2005 a tržní ekonomiku. Nelze upřít Centru, že se chová tržně. Takto nažhavit budoucí zájemce o užívání e-mailu, to tu dlouho nebylo. Každý, kdo získá onu pozvánku, se o svém privilegiu jistě zmíní dál. Platí zde na 110 procent, že po čemkoliv, co nemá jen tak každý, je daleko větší poptávka, než po tom, čeho je všude dost. Dnes je přece doba, kdy portály dělají „psí kusy“, aby si jich lidé všimli. Proč tedy najednou takový zájem? Protože se o tak převratný projekt v ČR zatím nikdo další nepokusil? Nebo je to právě tím, že e-mail s příponou „gigacentrum“ jen tak někdo nemá a zatím mít nebude?

BRAND24

Obávám se, aby si lidé místo dlouhého čekání na GigaCentrum raději nezvolili jinou alternativu. Možností je dnes opravdu na výběr. Kvalitou lze snad GigaCentrum srovnat s projektem Google, který nabídl beta verzi svého gmailu o něco dříve. Ten si i s češtinou poradí velmi dobře a o pozvánky není nouze. O něco horší, ale v novém kabátě, je také Seznam, a ani Atlas nezůstal pozadu.

Závěrem

Tato glosa rozhodně nechce upírat Centru jeho zájem uvést na českou internetovou scénu něco nového, co tu ještě nebylo, a nechce ani odradit případné zájemce o tuto službu. Jen tlumočí názor autora a lidí, kteří nejsou spokojeni s přístupem Centra. Někoho prostě nelíbá múza na čelo, a tak nepíše básně, ne všichni mají možnost stále prohlížet stránky portálu Centrum a čekat na bleskovou soutěž. Většina chce prostě jen nový e-mail, který Centrum už dlouho slibuje. Myslím, že je to minimálně nedůstojné, vzhledem k velmi dobrému, a v České republice výjimečnému projektu, jakým bezesporu již dnes GigaCentrum je a v budoucnu bude.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede tým aliancí a výkonnostního marketingu ve společnosti LMC, nejvýznamnějšího operátora na českém elektronickém trhu práce (www.jobs.cz, www.prace.cz).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).