Hlavní navigace

Marie Havlíčková (Slevomat.cz): Slevové portály byly zcela uměle vytvořený trh

Karel Wolf

Trh slevových portálů se rozpadl proto, že na něm nebylo nic přirozeného, říká ředitelka Slevomatu. Její portál v loňském roce dosáhl obratu 2 miliardy Kč při zisku přesahujícím 150 milionů korun.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dá se dnes ještě vůbec v Česku hovořit o nějakém slevovém trhu? Většina původních slevových portálů už prakticky neexistuje.

Trh slevových portálů se už rozpadl, byl to zcela uměle vytvořený trh, který byl nadstavbou trhů cestování, pobytových balíčků, restaurací a dalších lokálních služeb prodávaných online. Většina e-commerce hráčů ale pracuje se slevami, takže zánik tohoto trhu neznamená, že by už nebyl zájem o slevy jako takové. 

Hromadné nakupování zažilo vrchol v roce 2011, tedy rok po svém vzniku, kdy bylo na trhu přes 200 slevových portálů. Tušíte, co přesně stálo za rozpadem trhu?

Hlavní důvody, proč většina hráčů skončila, byly tři: za prvé nedostatečný důraz na kvalitu nabídky, pro Slevomat je hodnocení jeden z klíčových ukazatelů, za druhé neudržitelný byznys model – tlak na výši slevy a provize v kombinaci se zaměřením pouze na pobytové balíčky, které jsou sice hlavním zdrojem obratu, ale je zde nízká frekvence návštěv a nákupů, takže pro růst je potřeba neustálá akvizice nových uživatelů. A za třetí absence dlouhodobé vize a dalšího rozvoje portálů – produktově a technologicky zcela zamrzly.

Jak se od doby největšího boomu slevových serverů do dneška proměnila struktura poptávky a nabídky slevových serverů a jak to zasáhlo Slevomat?

Ostatní portály se velmi rychle zaměřily pouze na segment cestování, kdežto ve Slevomatu dělají stále 40 % objednávek lokální služby. Slevomat v rámci ČR a SK vytvořil trend wellness pobytů, takže v podstatě v rámci onlinu (na rozdíl třeba od segmentu zboží) to byla pro ostatní hráče relativně nízká konkurence v kombinaci s několikamiliardovým potenciálem.

V tomto segmentu je také (z toho, co slevové portály historicky nabízely) nejvyšší hodnota objednávky, tedy je to primární zdroj obratu. Pro nás je ale klíčová právě kombinace cestování, lokálních zážitků a dárků, nechceme se zaměřovat pouze na cestování, protože právě lokální zážitky a jejich hodnocení jsou zdrojem pravidelné návštěvnosti a inspirace zákazníků. 

Jaké služby u vás zákazníci dnes využívají nejvíce?

Z pohledu obratu se jedná o pobytové balíčky, které si dnes zákazníci protahují ze stále oblíbených víkendových pobytů i na týdenní dovolenou. Z pohledu objednávek stále více táhnou lokální služby, kde je momentálně nejvíce rostoucí kategorie zábavy, obsahující jak kulturní, tak adrenalinové zážitky. 

Jaké služby jste museli naopak úplně odříznout? 

Slevomat je marketplace, takže v zásadě dokážeme nabídnout i prodat většinu lokálních služeb. Pouze jsme upustili od vlastního prodeje zboží a módy. Dnes jsme v těchto oblastech pouze zprostředkovatelem. Naše doména je v marketingu, správném zacílení a postavení prodejné nabídky, a to především služeb, zážitků a trendového zboží. Mít vlastní logistiku a zabývat se prodejem komodit nám business model značně komplikovalo.  

Přineslo převzetí Slevomatu britským Secret Escapes nějakou zásadní proměnu společnosti?

Největší změnou, a to pozitivní změnou pro zákazníky, je rozšíření nabídky. Postupně přidáváme pobyty z destinací střední a jižní Evropy. Interně k žádným organizačním změnám nedošlo, máme díky příznivým prodejním výsledkům značnou nezávislost.   

Jak si dnes firma stojí co do obratu a ziskovosti?

V loňském roce jsme dosáhli obratu 2 miliardy Kč při zisku přesahujícím 150 milionů korun.

Kolik ke dnešku zaměstnáváte lidí, kolik z toho připadá na vývoj platformy a kolik na obchod a marketing?

Dnes máme v týmu kolem 250 lidí, z nichž je 70 obchodníků, 50 lidí, kteří schvalují a produkují nabídky, 15 lidí v marketingu a 30 lidí v produktu a vývoji.

Jak se vám v dnešní době hledají noví zaměstnanci?

Náš HR tým neustále vymýšlí nové způsoby, jak lidi cíleně oslovit, a velmi nám záleží na budování employer brandingu. Také využíváme možnosti zvát do firmy lidi zvenku na různé workshopy, rozjeli jsme i program stáží. Zároveň se do náboru snaží zapojovat i manažeři jednotlivých týmů, takže krizi na pracovním trhu tolik nepociťujeme.

Slevomat se postupně posouvá čím dál více mimo oblast slev, máte vlastní cestovku, rozjíždíte online databázi se službami, neuvažovali jste o rebrandingu, který by lépe vystihoval váš současný byznys? Podobný přístup ostatně zvolil i jeden z vašich významnějších konkurentů.

Nemáme k tomu zatím důvod. Máme historicky nejvyšší počet nových zákazníků, spolupracujeme s renomovanými značkami. Naše značka má navíc téměř 90% brand awareness a lidé jí důvěřují. Rebranding by nám v současné chvíli spíše uškodil. 

Jaké další změny v nejbližší době Slevomat chystá?

Neustále pracujeme na zjednodušení výběru dovolené, aby si zákazník mohl navolit všechny pro něj důležité parametry, tedy aby se nemusel nijak přizpůsobovat našemu produktu, a mohl si navolit dovolenou na míru. Spustili jsme v rámci naší cestovní kanceláře CK Zanzo zážitkové balíčky do exotiky, které jsou na českém online trhu unikátní. Přidáváme v rámci lokálních služeb další a další služby s možností rezervace nebo s instantním využitím. A neustále rozšiřujeme spolupráci s cafeteriemi, aby u nás zákazníci mohli uplatňovat své benefitní body. 

Na základě čeho vyhodnocujete při rozšiřování portfolia činností prioritu nových projektů?

Na základě kombinace toho, kolik zákazníků či partnerů danou věc bude využívat, jak jim tím zjednodušíme život, jak je to v souladu s naší dlouhodobou vizí a jak se to projeví v našich tržbách. 

ebf19-tip-firmy

Přináší s sebou nový způsob fungování i nějaké technologické změny v platformě, nebo se vše zatím odehrává pouze na obchodní úrovni?

Naopak, v současné fázi firmy je další růst podmíněn technologickými inovacemi, takže se zaměřujeme především na budování vlastních rezervačních systémů a in-house řešení pro vyhledávání a personalizaci nabídek.