Dovolim si oponovat, ze zkraceni doby copyrightove ochrany by znamenalo veliky zasah pro naprostou vetsinu autoru. Naopak je to to, co dle meho nazoru copyright potrebuje ze vseho nejvice - fixni ochrana po, rekneme 20-30 let po vytvoreni dila postihne naprostou vetsinu monetizace - krome ikon typu Capek, Beatles atp., a znamenalo by moznost opet zacit v novych dilech odkazovat dila starsi (jako se to delo pred dnesnim "zvlcilym" copyrightem, za vsechny jmenujme treba Jane Austenovou ci Walta Disneye - jejich dila by za soucasneho copyrightu nevznikla prinejmensim tak, jak je zname).
Navic, fixace 70 let "po smrti autora" cini temer nemozne dohledat, ktera komplexni dila opravdu uz nejdou v copyrightove ochrane - reziser filmu ci clenove kapely muzou uz byt 70 let mrtvi, ale co treba jejich zvukar? A v pripade literatury, co korektor?