Hlavní navigace

Názor k článku Medián Petra Koubského: Copyright nezanikne, zájem o něj ano od omelkes - Ono se to děje bezpodmínečně? Já myslel, že...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 25. 10. 2013 10:47

    omelkes (neregistrovaný) ---.sci.muni.cz

    Ono se to děje bezpodmínečně? Já myslel, že od toho jsou daně, pro zajištění lékařské péče se platí zdravotní pojištění a tak dále a tak dále.

    Samozřejmě, můžete namítnout, že autor také platí daně. Nicnéně, stejně tak jako se mohou změnit daně a jiné povinné platby, tak se mohou změnit podmínky za kterých bude společnost autorské dílo chránit.

    V současnosti autor neplatí za ochranu díla žádné poplatky a je zcela na místě se ptát jaké jsou výhody a nevýhody tohoto systému.
    Výhodou je jednoduchost pro autory. Nevýhodou pak velká většina ostatních, počínaje komplikacemi s tvorbou databank (obdoba Alexandrijské knihovny), konče náklady na vymáhání práva. .
    Velká nevýhoda současného systému je zakopání děl z 50, 60 let. Velká většina z nich se již dále nedistribuuje, nemají komerční hodnotu. Nicméně je to obraz naší historie a my, místo abychom historická díla poprvé v dějinách efektivně arichivovali, tak je kvůli copyrightu zahazujeme.
    Tohle vše se děje kvůli automatickému autorskému právu, kdy navíc autoři neplatí vyšší daně a ani žádné poplatky za ochranu těchto děl. Podle mého je to stav pro společnost nevýhodný, ale je to jen mlůj názor, který je podepřen argumetny výše.
    Nicméně je zde druhý efetk, který je dle mého horší. Veškerá tvorba je chráněna autorským zákonem. Když v takovém systému vytvořím nějáké dílo, tak stačí podobný článek, text, hudba, pro možnost žaloby. Stačí pár autorských trolů(obdoba trolů u sw patentů) a celý systém zabije nekomerční a polokomerční kreativitu. (Jak se dá dokázat, že jste se něčím neinspiroval?)

    Podíváme-li se na to z druhé strany. Co by řešila registrace autorských děl? Vzniklo by jednoznačné místo, se seznamem autorských děl, s popisem co je chráněno. Tyto díla by tak zárověň se svojí registrací byla archivována a po nějaké době dostupná pod public domain.
    Autor, který by chtěl dané dílo chránit by za rozumný poplatek si mohl zvolit délku ochrany (100kč na deset let, max ochrana třeba 50)
    Neregistrovaná díla by byla dostupná pod public domain licencí, nebo nečím podobným.
    Ano, pro autory by zde byla práce s registrací. Ale registrovat musíme auta, nebo pozemky. Takže to není argument proti zavedení takového systému.