Hlavní navigace

Názory k článku Medián Petra Koubského: Snow Fall aneb Co se lze naučit od laviny

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 1. 2013 11:23

    Martin Kučera (neregistrovaný)

    Historie se opakuje. Lidé byli u vytržení nad multimediálně zpracovanými informace už před mnoha lety, kdy startovaly multimediální CD.

    Ve skutečnosti se s tím nedá pracovat. Prvních pár minut je to zábava. Pak začnou nepřeskočitelné animace, nepřetočitelná videa a utopené texty silně otravovat. Silně a ještě silněji.

    Pak už máte jen chuť s tím hodně švihnout o zeď.

    Kde jsou ty dávné "multimediální CD" teď?

  • 2. 1. 2013 21:01

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)

    Ano, je to krásně zpracované, je to zajímavé téma atd. ale přesto si myslím, že toto opravdu není ani náhodou budoucnost žurnalistiky.
    Spíše bych to přirovnal ke smrtelným záchvěvům rádia v době, kdy přicházela televize, kdy vymýšleli také různé kokotiny aby neztráceli publikum než pochopili, že je to prostě jiné médium a když ne s jiným publikem, tak jednoznačně s publikem v jiné "náladě" a tomu pak přizpůsobili obsah.
    Tenhle krásně zpracovaný článek by šel ve skutečnosti s mnohem méně úsilím (času, peněz), zpracovat do podoby poutavé videoreportáže / krátkého videodokumentu (případně klidně několika dílů) a vsadím boty, že by jej jako takový shlédlo mnohem více lidí, pakliže by se mu dostalo stejné mediální podpory jako článku. A tím "shlédlo" myslím to, že jej jen neprolítnou bez čtení, jak to nejspíš udělá 90 % těch, kteří nyní koukají na textovou verzi.
    Dneska nikdo nechce číst na internetu sáhodlouhé několikadílné skazky, možná leda opravdu nějaké velké médium si z toho může udělat takovou zajímavůstku - jedno či dvě takto zpracovaná témata za týden pro ty vzácné okamžiky, kdy se někdo nudí a chce si dál unavovat oči čtením malých písmenek.
    Nicméně bych určitě souhlasil s tvrzením, že online noviny musí najít svou novou formu - musí pochopit, kde jsou jejich klíčové výhody a kde je jejich rozdíl oproti jiným médiím a tyhle výhody a rozdíly musí využít. Zatím bohužel stále prakticky všechny e-redakce přistupují ke svému médiu jako by to byla jen jiná forma papíru.

  • 3. 1. 2013 0:35

    Geo (neregistrovaný)

    Je to dost rozvlacne, dulezite veci se ztraceji mezi blbostmi, kdo si kdy dal kafe, atp. S temi experty bych byl opatrny. Z pohledu lyzarskych schopnosti zajiste, ale z pohledu lavinove metodiky spis ne.
    Take je clanek znacne nekriticky k chybam, kterych se dopustili. Odmavnou 3. az 4. stupen lavinoveho nebezpeci, s tim, ze to zas tak nic moc neni. Velka skupina bez jasneho vedeni, neznalost poctu clenu skupiny, vozeni pipaku v batohu a slo by pokracovat.
    Celkove je to pro neznaleho asi pekna beletrie, ale pouceni bych hledal nekde jinde. (U piva bych rekl, ze obsahove je to manipulativni sra*ka).

  • 3. 1. 2013 23:59

    Honza S. (neregistrovaný)

    Mně ten formát spíš přijde jako nahrazení knihy nebo speciální edice než ekvivalent reportáže. Výrazná jednorázovka ano, ale jinak by se to myslím nevyplatilo.

  • 8. 1. 2013 3:05

    bez přezdívky

    Aniž bych chtěl být nějak pyšný, tak přesně takové věci dělají oborově zaměřené weby už dlouho, včetně Horydoly. A navíc ještě v aktuálním čase. A pro čtenáře zadarmo a pro redakci velmi levně, pokud do financí nepočítám čas, zkušenosti a znalosti redaktorů a spolupracovníků - třeba zdejší Geo :-)

    Tady je třeba příklad z nedávné laviny v Tyrolsku: www.horydoly.cz/homepage/ceskeho-lyzare-zasypala-lavina-v-serfaus.html

    Tady je doslova on-line reportáž ve spolupráci s Idnes ze starší lavinové nehody pod Pradědem, která bohužel skončila špatně:
    www.horydoly.cz/snowboard/snowboardistu-zasypala-lavina-v-jesenikach.html

    Nebo třeba sto let stará tragédie Hanče a Vrbaty v Krkonoších:
    http://www.horydoly.cz/lyzari/ambice-tragedie-mytus.html

    Principiálně je to velmi podobně Timesům, zdá se mi...

  • 8. 1. 2013 8:07

    Petr (neregistrovaný)

    Vy vážně považujete ty tři krátké mini-článečky na horydoly jakkoliv srovnatelné s eposem z Timesů? Vy teda máte sebevědomí, človeče.

    Jediné, co je na nich srovnatelné, je téma.

  • 8. 1. 2013 11:30

    bez přezdívky

    Srovnával jsem princip. Prostě to co udělali Timesy, není nic nového pod sluncem, jak už psal předřečník. Je to jenom běžné využití multimédií.

    Ono není problém napsat epos. Popis krajinky a pocitů nakonec zvládne každý novinář. Těžké je dostat do jednoho materiálu všechny podstatné informace a udělal to tak, aby si to lidé chtěli přečíst.

    V případě laviny je to obvykle místo, čas, příčina, mrtví a zranění a poučení pro následovníky. Na to stačí text, mapa, fotky nebo video a pro fajnšmekry nějaká závěrečná odborná zpráva.

    Pokud z toho Timesy chtějí udělat knihu, silně pochybuji, že si ji koupí dost lidí, aby se zaplatila. Na to je to obyčejný článek (pokud dobře chápu a na co mi stačí moje angličtina).

    Pokud je to článek, tak mě otrávil už na první stránce, protože je to rozvleklá reportáž, za kterou nejsem ochoten platit. Ty samé záběry si mohu prohlédnout na YouTube, pokud mě zajímají padající lyžaři s lavinami, a ty samé příběhy si mohu přečíst v učebnicích o lavinách, pokud mě zajímá metodika.

    V Timesech mi to nepřipadá jako syntéza pro veřejnost.

  • 9. 1. 2013 8:06

    Petr (neregistrovaný)

    Tak tady se asi neshodneme. Po přečtení toho timesovského článku mám pocit, že jsem tam byl. Vím, jak se kdo rozhodl a proč. Chápu logiku toho, co se stalo. Rozumím, proč jeden krok následoval logicky za druhým a proč se to celé podělalo. Poznal bych, kdybych se do takové situace dostal. Jediné, co jsem si odnesl z vašich článků, je představa družinářky bez smyslu pro humor, která mě peskuje, že na výletě nemám šlapat vedle vyznačnené cesty. Za ten první článek klidně zaplatím; za ten druhý ani náhodou. (Mimochodem, myslíte, že z té skupinky, co ji v tom prvním článku lavina vzala, někdo snad neznal ty školometské poučky, kterými ve svých článcích tak hýříte? Znal. A vidíte, přesto tam skončili.)

    Srovnáváte tu michelinskou restauraci s závodkou slovy "to není nic nového pod sluncem, prostě jen vzali správné ingredience a správně je uvařili, to děláme taky" a "u nás v závodce vaříme podobně, sami ochutnejte" a jako třešničku přidáte "já jsem se u michelinů nenajedl, uprostřed druhého předkrmu mi to přišlo rozvleklé".

  • 9. 1. 2013 12:37

    bez přezdívky

    To už je ale přece jiná debata. Psal jsem na začátku: .."tak přesně takové věci dělají oborově zaměřené weby už dlouho..." a vzal jsem za příklad něco, o čem vím jak vznikalo, ale mohl jsem vzít i cokoliv jiného z jiného oboru od jiného webu. Třeba o elektronice, nebo o geocachingu, nebo astronomii.

    Samozřejmě že máme jiné čtenáře, než mainstream a samozřejmě píšeme jinak s vědomím, že je to pro lidi, kteří takové situace znají z vlastní praxe anebo se do nich mohou čas od času dostat. Když něco takového píšu právě pro mainstream, tak to taky zabalím do omáčky stravitelné pro vyznavače gaučingu, který si myslí, že sport je občasné trápení v posilovně a vynechám praktické rady, protože jsou mu k ničemu.

    Co jsem hlavně rozporoval, že mi článek o lavině v Timesech nepřijde jako nějaká novinka a už vůbec ne jako návod na placený obsah pro širokou čtenářskou obec a tím pádem ekonomické přežití média. Je to standardně udělaný článek s nadstandadní rešeršérskou péčí.

    (Rád bych viděl statistiky podobných materiálů, až trochu zevšední i v Timesech a nebude možné jim poskytnout takovou reklamní podporu.)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).