Hlavní navigace

Microsoft si hledá nový cíl, Yahoo však stále není mimo hru

15. 5. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Jako nekonečný seriál se zatím může jevit příběh Microsoftu a Yahoo. Nyní se však objevil rázný investor, který v poslední době tiše nakoupil akcie Yahoo v počtu 50 milionů kusů, tedy za více než miliardu dolaru, a celkově už drží v Yahoo podíl kolem 3,6 %. A zdá se, že se hodlá bít za svá práva, jako už několikrát v minulosti.

Čtenářům Lupy asi netřeba připomínat, jak se případ Yahoo-Microsoft vyvíjel. Původní nabídka za akcii Yahoo z počátku února byla 31 USD, poté byla zvýšena na 33 USD za akcii. Ani to ale zástupci Yahoo nepřesvědčilo a byli ochotni bavit o 37 USD za akcii, což Microsoft nehodlal akceptovat a pohrozil nepřátelským převzetím. Hrozba však nezafungovala a začalo se tedy zdát, že z obchodu sešlo.

Ballmer, Gates a Mundie

Zatímco kolem nabídky převzetí Microsoft komunikoval převážně prostřednictvím prohlášení, pod kterými byl podepsán Steve Ballmer, o ukončení snahy převzít Yahoo informoval Bill Gates. Na tiskové konferenci v Tokiu, kam přicestoval za obchodem, Bill Gates 7. května prohlásil, že vynaložili hodně úsilí na vyjednávání s Yahoo a že: V tomto momentě se Microsoft soustředí na nezávislou strategii a půjde vlastní cestou. Pokud se tedy zástupci Yahoo snažili odmítavým postojem k převzetí vyprovokovat koupěchtivý Microsoft k vyšší nabídce, nepovedlo se.

Microsoft ale nepřibouchl dveře jednacích místostní úplně. Den po prohlášení Billa Gatese totiž ředitel pro výzkum a strategii společnosti Microsoft, Craig Mundie, řekl: Yahoo může vždy přijít zpět a říci ‚prosím, kupte nás za 33 USD za akcii‘ a jsem si jistý, že to můžeme znovu zvážit, ale nepředpokládáme, že se toto stane. Jenže oním Yahoo, které může přijít, jsou jeho volení zástupci akcionářů, kteří měli na věc jiný názor (neprodat pod 37 USD), než akcionáři samotní (prodat).

Nový bojovník za práva Yahoo na obzoru

Významným akcionářům se však chování správní rady líbí čím dál méně. Již v jednom z našich minulých článků padla zmínka o fondech, které drží významé podíly v Yahoo a chtěly by akcie prodat. V posledních dnech média referovala o dalším významném akcionáři, který boj s Yahoo nechce vzdát. Je jím zkušený 72letý investor Carl Icahn, muž, který obsadil v aktuálním žebříčku nejbohatších lidí světa se svým majetkem za 14 miliard USD 46. příčku.

Dokonce se zdá, že úterní zhruba pětiprocentní vzestup ceny akcií Yahoo souvisí právě s publikováním Icahnova záměru angažovat se v prodeji společnosti, který možná otevírá cestu k novým jednáním mezi akcionáři Yahoo a Microsoftem. Icahn v minulosti stál za úspěšnou dohodou o převzetí BEA Systems společností Oracle. Teď se u Yahoo s velikou pravděpodobností pokusí o to, co se nazývá „proxy battle“, „proxy fight“ či „proxy contest“. Tedy o dosazení svých lidí do správní rady. Na jejich nominaci má čas do čtvrtka 15. května, už 3. července se totiž koná valná hromada společnosti Yahoo.

Před měsícem se Icahnovi podařilo dostat své lidi do správní rady společnosti Motorola, kde prostřednictvím svých firem drží 6,4 % akcií. Nešlo to však zcela hladce a boj trval přes rok. Nové složení správní rady Yahoo bude akcionářům těžko prospěšné, pokud by chyběl ten hlavní – zájemce , který chce firmu koupit. Jedinou nadějí na realizování zisku se zdá být možnost znovuotevření jednání s Microsoftem. Zástupcí Microsoftu, které kontaktovala média v souvislosti s Icahnovou investicí, však nechali událost bez komentáře. Stejně tak mlčí Yahoo. Kurz akcií Yahoo momentálně (středa 14.5.) mírně stoupá nad 25 USD, což je napůl cesty mezi původními 19 USD (před projevením zájmu Microsoftem) a 33 dolarovou nabídkou Microsoftu.

yahoo stock graf

Kudy se může vydat Microsoft

V souvislosti s Microsoftem, který má k dispozici slušnou sumu hotovosti, se spekuluje o náhradních cílech akvizic. Zmiňovány jsou společnosti AOL, Linkedln, MySpace a Facebook. Poslední tři patří mezi sociální sítě, kterým se daří z hlediska návštěvnosti a mezi uživateli získávají na oblibě. Přirozeně jsou i významným místem, které zajímá online inzerenty, neboť uživatelé tráví prací s těmito službami nezanedbatelný čas.

Pozornost si zaslouží Facebook, komunitní server, který začínal jako uzavřená služba pro studenty Harvardu, kde studoval její zakladatel Mark Zuckerberg (více o historii a vývoji Facebooku viz články Facebook a programy pro každého a Je Facebook „nový Google“?). S teprve čtyřletou historií, pěti stovkami současnými zaměstnanci a ročním obratem 150 milionů dolarů se nyní společnost cení na mnoho miliard dolarů (odhady se různí mezi 8 – 15 miliardami dolarů).

Web druhé nejnavštěvovanější sociální sítě (první je MySpace) se se pohybuje v desítce nejnavštěvova­nějších webů ve Spojených státech. Právě Microsoft v říjnu 2007 koupil 1,6 % akcií za poměrně vysokých 246 milionů dolarů. Zároveň získal i právo prodávat na Facebooku reklamu třetích stran. Před touto transakcí se zakladatel Mark Zuckerberg vyjádřil pro časopis Time, že prodej společnosti nebo IPO není v nejbližsím období na pořadu dne. V září 2007 spolu s investory odmítl nabídku společnosti Yahoo na odkup za 1 miliardu USD (a o měsíc později získal zmíněnou čtvrt miliardu od Microsoftu).

Facebook v poslední době akutně potřebuje peníze na investice do rozšíření infrastruktury, ale poslední veliký balík peněz získal poněkud překvapivě nikoliv od investorů, ale formou půjčky. Před pár dny společnost oznámila, že si půjčila 100 milionů dolarů. Nezdá se tedy, že by Facebook toužil po pohlcení Microsoftem, pokud nadále platí strategie, kterou kdysi naznačil zakladatel společnosti. Jako by média někdy pouze řetězově opisovala jména možných cílů z žebříčků nejnavštěvanějších webů, aniž by zkoumala firmami deklarované firemní strategie.

BRAND24

Peníze i lidé

Microsoft sám provozuje mnoho služeb, které však působí velice roztříštěně. Našetřených více než 20 miliard dolarů by tedy mohl věnovat do vylepšení vlastních služeb a posilování povědomí mezi uživateli, což však půjde pomalu, pokud vůbec. Není zřejmé, kde by Microsoft na tuto hromadu práce např. sehnal v krátké době lidské zdroje. Jedno však jisté je. Jména Yahoo a Microsoft se v posledních měsících objevovala celosvětově v médiích více než kdy jindy. Bude zajímavé se s mírným odstupem času podívat, zda tato „propagace“ měla vliv na využívání služeb Yahoo a Microsoftu.

Říká se, že když se dva perou, třetí se směje. Tím třetím je Google, který si jako lídr trhu vyhledávání pozornosti médií získával celkem přirozeně, zejména uváděním nových služeb a tím, že drží pozici jedničky. Pokud jednoho dne získá Microsoft pod svá křídla společnost Yahoo, vyskytují se názory, že Google by mohl vydělat v podobě možnosti získat zaměstnance Yahoo, kterým nebude vyhovovat velmi rozdílná firemní kultura obou společností, případně raději zůstanou v Křemíkovém údolí, než by se z důvodů reorganizace stěhovali do některého z míst, kde působí Microsoft, např. do Redmondu. Nakonec každý byznys nespočívá pouze v penězích, ale v lidech. Pokud se časem významným akcionářům Yahoo podaří prosadit prodej společnosti, lze z jejich pohledu říci, že tím jejich byznys skončil. Bude pak na kupci, aby se mu nesesypaly plány jako dům z karet a aby si udržel jak stávající uživatele, tak ty, kteří uživatelům služby přinášejí a starají se o jejich provoz a inovaci. Těžko totiž bude moci bývalým akcionářům Yahoo, kteří si už budou inkasované miliardy užívat jinde, jednoho dne společnost vrátit.

Může podle vás Google získat na sporu mezi Yahoo a Microsoftem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje intenzivně s Internetem od roku 1993. Dlouhodobě se. Věnuje publikační činnosti, spolupracoval např.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).