A není potom diskriminací i to, že když si notebook koupím já jako "obyčejný člověk", mám ho za 20 000, ale když si stejných notebooku objedná nějaká firma 50, dostane na ně množstevní slevu? Tomu by se podle vaší logiky mělo patrně taky zamezit. To by tak hrálo, aby někdo dostával slevu za to, že si objedná větší množství výrobků/větší objem služeb, že?
Ministr Mládek je kapitola sama pro sebe. Nejsou sice přímé důkazy o jeho propojení (nejen) s operátory, nicméně jeho výroky jsou samy o sobě důkazem. Druhou kapitolou je ČTÚ. O jeho náklonnosti k operátorům se sušká od nepaměti a změny v jeho vedení a složení dlouhodobě moc nevyřešily, ono se stačí podívat na klíč, jak jsou lidé do ČTÚ vybíráni a je úplně jedno, jaká vláda je u moci.
Ovšem třetí bolestnou kapitolou je Ondřej Malý. Dobře si ho pamatuji, jako obviňoval (a zejména nálepkování) z korupce kde koho, až se octnul sám v ČTÚ. Tehdy jsem měl docela radost, naivně jsem si myslel, že alespoň rozčeří vody. No, nestalo se. Vlastně se nestalo vůbec nic. Pan Malý zůstal panem Malým. Jsou dvě hypotézy, proč tomu tak je. Buď do osidel přímé nebo nepřímé korupce zapadl sám (férově je třeba řící, že tuto možnost považuji za méně pravděpodobnou), nebo prostě jen zůstal uřvaným a neschopným aktivistou, jak to u lidí tohoto typu bývá. Řvát umějí, ale běda, jak je třeba konat. Třetí hypotézu bohužel nemám. Pokud by totiž narazil na neprostupnost čehokoli v ČTÚ a on uznal, že nic nezlepší, pak bych od člověka jako je on očekval přesnou analýzu a odstoupení z rady. To se bohužel nestalo, proto se bohužel musím přiklonit k prvním dvěma hypotézám.
Ještě bych dodal, že v ČTÚ se začaly dít věci cca od nástupu p. Peterky (kterého jmenoval právě p. Mládek). Nevím jaký je čí konkrétní přínos, ale předpokládám, že to není tak, že by se všemi nápady přišel p. Peterka - spíš se s ním změnila hlasovací rovnováha, takže když se ke dvěma "rebelům" občas přidá někdo třetí, průšvih pro operátory je na světě.
Útok na p. Malého proto chápu jako pokus vrátit hlasovací rovnováhu do starých kolejí (tzn. teď může ministr p. Peterku chválit, že od jeho nástupu - na rozdíl od p. Malého - je úřad aktivní... a když se po odchodu p. Malého úřad znovu upasivní, tak se na to samozřejmě přijde až za pár let, a pak se bude muset "zjišťovat", proč je úřad pasivní a co by potřeboval k nastartování - prostě splněná pětiletka :)
Uvědomte si, že je to pouze jeden z pěti členů Rady - jeho rozhodovací pravomoc je nulová. Může přicházet s nápady, ale když je ostatní radní neschválí, tak s tím nic nezmůže (od loňska bude na jeho straně ještě Jiří Peterka, ale pořád jsou to jen dva proti třem). Co ale mohl a dělal, bylo vnášet do úřadu transparentnost - od jeho nástupu se už ostatní radní nemohli příliš okatě stavět na stranu operátorů, protože p. Malý by o tom veřejně mluvil.
Kritizovat p. Malého (který ani není a nebyl předsedou Rady!) za nečinnost ČTÚ je tedy z principu nesmysl. Je-li někdo za ne/činnost ČTÚ zodpovědný, pak je to Rada jako celek a dále předseda Rady; a za Radu jako celek nese zodpovědnost MPO (ministr MPO je ten, kdo jmenuje radní ČTU - každý rok jednoho, což zase znamená, že ze současného obsazení nemůžeme vinit osobně p. Mládka - ten už většinu stavu zdědil).
za vysoke ceny muze vlada, protoze jak sdelil sobotka 2015 k situaci s ERU, tak na CTU (nebo to byly CRA?) panuji stejne praktiky jako na ERU.
Obcane ziji v omylu, kdy si mysli, ze muzou neco na statnim regulatorovi vyhadat. Nemuzou.
Regulator v minulosti cekal do doby nez se v nemecku zacnou vyrazovat technologicke celky.
Teprve pak nasledovaly souteze o licence.
A lidem, co si opakovane stezovali, ze pouzivaji predrazenou prehistorickou technologii se lhalo do xichtu a pak se jim cela situace "prodavala" za politicke body jako ustupek. Z pohledu statu slo o hard-paywall do doby kdy nemci zacnou vyrazovat technologie a stezovatelum se lhalo s iluzi, ze jde o soft-paywall, ktery muzou popostrcit remcanim k rozhodnuti.
Nasledne obdobi, kdy se zacaly prilis rychle protacet vlady ohrozovaly cernou ekonomiku spojenou s darkovymi telefony vydavanimi operatorem a investicnimi skupinami ovladajicimi operatora. takovy darkovy telefon si totiz urad nekupuje a neni spojen se jmenem objednavajiciho. nikomu nechybi a funguje jako korupcni komunikacni kanal na kterem policie ztrati stopu.
Protoze, ale "hluboka vlada" prisla o moznosti v dusledku politickeho stepeni a nejistoty, tak se milostive povolili virtualni operatori. takze uz kazdy odpadlik muze za jistych okolnosti pouzivat stejne moznosti.
Ostatne i proto exstiuji a existovaly programy vyhodneho volani, kde v pripade, ze statni urednik bude nepohodlnou vladou vymenen, tak jeho pribuzni, ktere natlacil do programu vse s prirazkou zaplati. a pokud bude cela socialni sit urednika/dotaovaneho pracovnika poslusne volit tu spravnou stranu, tak spojovaci clanek zustane aktivni a skrz nej jeho kontakty dostanou rocni slevovy uplatek.
A par roku zpatky doslo k obmene urednictva za mlade iniciativni a snazive, ktere obcas udela chybu. A tu chybu budem platit vsichni z rozpoctu vcetne uroku a nahrad. Na to se spoliha stejne jako s ERU, tak s CTU, ze posledni vymenene vedeni zpusobi skodu, ktera se vysoudi u evropskeho soudu a zaplatime to vsichni ze spolecneho.
Věc se má tak, antimonopolní úřad nemůže zasáhnout, pokud existuje speciální zákon/úřad, který něco reguluje. Šly by dvě úřední pravomoci proti sobě. Začalo to za Bendáře, předsedy ÚOHS, který sjednal memorandum se Stádníkem za ČTÚ. Dnes sedí bývalý předseda Bednář v ČTÚ. Řešením je, aby se operátoři dostali pod pravomoc ÚOHS, který by se jich mohl ptát na zneužívání dominantního postavení na trhu, například ve vztahu k cizině. A když by nereagoval náš antimonopolní úřad, šlo by požádat Brusel, aby zahájil s operátory řízení sám.
Za vysoke cenikove ceny muze...nevim kdo.
Ale osobne patrim do te skupiny, ktera ma firemni tarif, cili cena je prakticky na polovine cenikove a mnozstvi dat je dvojnasobne. Popravde, neznam ve svem okoli nikoho, kdo by mel cenikovou cenu.
Proc jsou firemni tarify tak netransparentni, mi je zahadou.
Pokud se bavime o konkurenci, tak vzdy musi prijit otazka. Jak vstoupit do odvetvi? V tomto pripade jsou limitujicim faktorem frekvence, kterou vlastni stat a tu pronajima na operatorum na x let, coz je zcela v poradku.
Ale ptam se, proc zadny novy operator nekoupil frekvence 1800 a 2600? Aukce byla transparentni.
Proc CTU nepusti do 900 dalsiho operatora?
Prislibem by mohla byt aukce 3700, tam se zda byt vic zajemcu.
Bohuzel diky zakonne uprave soucasne vlady citovany paragraf nelze pouzit, protoze firemni zakaznik neni z pohledu zakona spotrebitel.
K pokutam zopakuji jeden komentar z listopadu. O2 ma cisty zisk 27 milionu denne.....
Spravni rad neumoznuje neco jak "sčitáni hrichů" ve smyslu "vy zlobíte => příště Vám nedáme licenci"
Loňský zisk EBITBA melo O2 pres 10 mld. tj. cca 27 mil denne.
Dokud nebude pravomoc trestat i ITC firmy procenty z obratu/zisku za nekalé praktiky, jako v jinych silne kontrolovanych odvetvych (farmacie) , bude stále problém.
Dle jejich vlastní ziskové zprávy jim výnosy z mobilních dat vzrostly o 9,5%,
Když by jim regulàtor vyměřil pokutu např. 10% zisku byla by to 1 milarda ne 6 milionů. Z čistého zisku by to bylo 507 milionů(zisk EBITDA 10,142 miliardy, čistý zisk 5,077 miliardy)
Současné pokuty jsou směšné.
Zdroj:https://www.o2.cz/spolecnost/tiskove-centrum/455619-Zisk_O2_vzrostl_v_roce_2015_o_45_spolecnost_splnila_sve_cile.html
I kdyby hypoteticky CTU tu moznost mel, tak se na to podivejte realne. CTU muze udelit maximalne 2M pokuty. To je pro operatora zisk generovany maximalne jednotky minut. Navic pred udelenim pokuty musi problehmout spousta ukonu, tzn trva to mesice. Nasleduje odvolani a soudy. Tzn mozna po 5+ letech operator zaplati 2M (+ rekneme dalsi 2M za pravniky a soudy). To se mu bohate vyplati.
Mnohem zajimavejsi by pochopitelne bylo, kdyby nasledne musel vsem zakaznikum kompenzovat zpusobene skody, ne nejaka smesna pokuticka. Jenze to uz je hodne velke scifi.
Chápu, že se ministr Mládek (mimochodem, etalon slizkého bezpáteřního politického zlořáda typu komunistických ministrů) chce zbavil zrovna radního Malého, který jako jediný kritizoval na porušování a neplnění slibů ministrem, a který jako jediný veřejně komunikoval a upozorňoval a svinstva a podrazy, které se do zákonů snažili lobbisté přes Mládka a jeho lidi protlačit.
Co je smutné, že tohle ví a vidí jen odborná veřejnost, které je v celkové populaci minoritou. A na většinovou populaci dnešní mládkova předvolební tiskovka, zapůsobí podobně, jako když se chválí Putin na každoročním pravidelné diskusi s novináři, kdy hodnotí stav Ruska.
Většina popuplace nestíhá sledovat, jak je to doopravdy. A tak uvěří, že je vlastně Mládek takový mesiáš, který akorát nemá dost nástrojů, aby český národ spasil. Protože zlé ČTU a hlavně ten Jidáš Malý!
A to že byl Mládek aktivním v menšině států, které tlačila na Maltu, aby neschválili prospotřebitelskou regulaci evropského roamingu a aby malta nekývla na návrh evrospkého parlamentu .., to už takticky zatajil. Alespoň že je u nás před volbami a tak zasáhl Sobotka, který na rozdíl od zlobovaného Mládka pochopil, že by to nemuselo dělat před volbami dobrotu, když by se moc viditelně stavěli na stranu operátorů.
Nj, politika je svinstvo a tohle je toho ukázkový příklad.
Nejsem pravnik. V zakone je ovsem uvedeno: "Úřad může podnikateli poskytujícímu veřejně dostupnou službu elektronických komunikací ... uložit rozhodnutím, aby provedl změnu smlouvy ... jsou-li v rozporu ... se zákonem obsahujícím pravidla ochrany spotřebitele, a to z důvodu nekalých, klamavých nebo agresivních obchodních praktik nebo z důvodu diskriminace spotřebitele". Onen posledni bod obsahuje v par 6 zakona 634/1992 ustanoveni: "Prodávající nesmí při prodeji výrobků nebo poskytování služeb spotřebitele diskriminovat".
Jelikoz jsou ceny koncovych a firemnich uzivatelu fatalne dispropocni, tak me napada, jestli se CTU dostatecne snazi. Paragrafy jsou klikate a jiste by mnohem fundovanejsi pravnici CTU dokazali velmi zneprijemnit zivot vsemocnym operatorum zejmena ve spojeni s par 5 zakona 634/1992.
Neváhejte a ozvěte se.
Adresát: mladekj@psp.cz
http://www.psp.cz/sqw/detail.sqw?id=5269
Předmět: Jako spotřebitel podporuji člena rady ČTÚ Ondřeje Malého
Vážený pane ministře,
s hrůzou jsem se dočetl, že nechcete, aby v radě ČTÚ pokračoval pan Ondřej Malý.
http://www.lupa.cz/clanky/ministr-mladek-za-vysoke-ceny-mobilnich-sluzeb-muze-ctu-uohs-a-radni-maly/
Velmi mě překvapilo, že Vaše kritika p. Malého zcela pomíjí fakt, že jako obyčejný člen rady má velmi omezené pravomoci.
Je to podobné, jako kdybych já Vás osobně činil zodpovědným za rozhodnutí vlády ČR.
Vezměte prosím na vědomí, že já jako spotřebitel vnímám činnost p. Malého jako velmi prospěšnou (namátkou např. spotřebitelský semafor, který nutí operátory k férovějším podmínkám) a prosím, abyste svůj postoj k jeho znovujmenování změnil.
Chcete-li, aby se telekomunikační trh změnil k lepšímu (z pohledu zákazníků), pak naopak jmenujte do rady více lidí jako je p. Malý - a nezapomeňte někoho podobných kvalit jmenovat i do funkce předsedy ČTÚ.
S pozdravem...
Mládek... Není to ten, co dostal od operátorů zaplaceno za to, že zkryplili telekomunikační zákon, dostal zaplaceno za to, že do chstané novely nedal klíčový věci, kvůli kterým se novela připravovala? Mám pocit, že právě dostal další obálku za odstřel Malýho...
A chtěl bych vidět, jakou má kdo z jmenovaných kompetenci říct "Teď bude 1GB za 10Kč".
- ÚOHS může dát maximálně flastra za dohodu, ale k tomu musí mít důkaz, že se operátoři domluvili. Pokud někdo z nich dohodu neprovalí, je bezmocný.
- ČTÚ smí taky dělat jenom to, k čemu ho opravňuje zákon. Pokud v zákoně není, že má kompetence diktovat maximální cenu dat, tak nezmůže nic, maximálně tak hlídání, jestli při oznámení nové ceny o nich dali vědět zákazníkům. Pokud se teda operátoři sami rozhodli, že je to změna smluvních podmínek.
- Malý ani jako fyzická osoba, ani jako radní orgánu, který nemá zákonem danou takovou pravomoc, nemůže soukromé firmě diktovat ceny. A pokud si to Mládek myslí, měl by vyhledat lékaře.
Mládek by s tímto přístupem měl okamžitě a bez pardonu vyletět. Důvodem je podezření na korupci ze strany operátorů a to je u politika na tak vysokým postu dost velký důvod to zabalit. Jeho nesvéprávnost je v tomto případě vedlejší. A pokud ho premiér kryje, měl by táhnout taky.
Je to lobistický příběh bez konce ...
Je vhodné a namístě připomenout že ? http://www.lupa.cz/clanky/komise-vede-s-ceskem-rizeni-kvuli-zakonu-ktery-nadrzuje-operatorum/