Hlavní navigace

Názor k článku Ministr zdravotnictví chce v televizi, rádiích a na webu omezit reklamy na alkohol od anonym - Spotřeba cigaret sama o sobě zase až tak...

  • 9. 9. 2019 13:20

    bez přezdívky

    Spotřeba cigaret sama o sobě zase až tak moc neznamená. Vzhledem k tomu, že neumíme v rámci nějakého paralelního vesmíru říct, co by se stalo, kdyby se reklama na tabákové výrobky neregulovala a jak by spotřeba vypadala, tak nejsou tyto statistiky bez interpretace kontextu moc užitečné. Z vámi uvedené pěkné statistiky je vidět dlouhodobě klesající trend, takže bych klidně mohl tvrdit, že omezení reklamy na cigarety je účinné. Kdyby jste věděl o nějaké širší vysvětlující studii, byl bych za ni moc rád.

    Tyto regulace reklamy fungují v rámci prevence, mají hlavně odstranit vytváření pozitivního vnímání se společensky dost škodlivými jevy - aby si mládež (a nejen ta) nevytvářela obrázek, že pozitivní vzor je takový člověk, který hodně pije a kouří a že jsou z toho všichni nadšení a takového člověka obdivují. Nebo, že pití je spojeno výhradně s pozitivními pocity a přínosy. To vytváří potenciální situaci pro vznik závislostí a rizikové/škodli­vé/nadměrné konzumace.

    Proč by ministerstvo nemohlo zároveň s podstatnými, ale víceméně "krátkodobými" problémy, provádět i dlouhodobou preventivní "ochranu"? Jestli čekáte, že až se vyřeší problémy resortu, tak pak bude čas na prevenci, tak to bychom se nikdy nedočkali, tyto preventivní opatření mají podle mě většinou významně viditelnou účinnost až za jednu nebo dvě generace (až pomřou současní alkoholici a nevyrostou noví).

    Preventivním opatřením lze snižít následnou náročnost na zdravotní systém a v dlouhodobém horizontu tak snížit i nároky na zdravotnictví jako celek (méně alkoholiků -> méně zdravotních problémů -> méně zdravotních výkonů spojených s následky alkoholismu).