Hlavní navigace

Mobile Internet Forum 2018: pohodlné placení odbrzdí mobilní nákupy

2. 11. 2018
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Google Pay pro e‑shopy je dostupné na Androidu i iOS a mělo by významně zvýšit poměr dokončených nákupů z mobilu. Ten si pomůžete zlepšit také zrychlením načítání mobilního webu.

Jedenáctý ročník Mobile Internet Fora se konal ve středu 31. října v konferenčním centru City na pražském Pankráci. V letošním programu byly významně zastoupeny především mobilní platby a bankovní aplikace, ale došlo například i na chytrá auta nebo virtuální a rozšířenou realitu.

Už půlka uživatelů má počítač, mobil i tablet

V úvodním vystoupení představila Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka sdružení SPIR, nejnovější poznatky získané z NetMonitoru v září 2018.

Počet českých mobilních uživatelů utěšeně roste a výbavou a zvyky se v mezinárodním srovnání podobáme především Němcům. Polovina českých uživatelů přistupuje na internet jak z počítače, tak mobilem i tabletem. Mírně stoupl také počet těch, kteří si vystačí bez počítače – jen s mobilem a popřípadě s tabletem – ale zůstává poměrně nízký oproti zemím rozvojovým a též Evropě jižní, kde je častější nemít vůbec počítač.

V září 2018 zhlédli Češi 38 % všech zobrazených webových stránek na mobilu nebo na tabletu. Lineární projekcí se to vyrovná půl na půl se zhlédnutími z počítačů na jaře 2021, avšak Kateřina odhaduje, že se tak stane dříve.

Podíl mobilních OS podle zhlédnutých stránek je v Česku už několik let ustálený na tom, že 17–18 % připadá na iOS a zbylých 82–83 % na Android.

V Česku rostou příjmy z mobilní reklamy výrazně rychleji než ve většině Evropy, avšak z nižšího základu než v zemích vyspělejších.

Jenže celosvětově jde mírná většina těchto příjmů pouhým dvěma společnostem – Googlu a Facebooku; další pětina pak několika významným společnostem čínským, jako jsou Alibaba, Tencent, Baidu, Sina a Sohu. (Zdrojem těchto poznatků je už loňský článek ve Wall Street Journalu.) Jen o zbytek se poperou ostatní, přitom v Česku z toho zas připadne velká část ještě na místní dominantní hráče.

Reklamu blokuje na mobilech zatím 10 % uživatelů celosvětově; v Česku by to mohlo být o několik procent méně.

Tablety jsou „nemobilní slepá větev“

Kateřina Hrubešová prohlašuje soustavně už několik let, že tablety jsou slepou vývojovou větví. A v Googlu už tablety nevykazují ve svých statistikách jako mobilní zařízení, nýbrž je chápou jako zařízení domácí, tedy statická, stejně jako počítače. Nejde přitom o to, jaký na nich běží systém. Lidé je prostě nepoužívají v mobilních situacích, zdůvodnil Petr Šmíd z české pobočky Googlu. Dodal, že velká většina Čechů ani nemá v tabletu mobilní datové připojení a závisí na Wi-Fi.

Petr Šmíd (uprostřed) a Tomáš Böhm (vpravo) zodpovídají dotazy z publika na MIF 2018; moderuje David Slížek (vlevo)
Autor: Karel Choc

Petr Šmíd (uprostřed) a Tomáš Böhm (vpravo) zodpovídají dotazy z publika na MIF 2018; moderuje David Slížek (vlevo)

Google Pay má zlepšit zkušenost s Androidem

Petr Šmíd přišel na konferenci vyzdvihnout výhody Google Pay, a to jako snadného zaplacení online (dříve Android Pay); nezabýval se placením v obchodech kamenných (což se dříve jmenovalo Google Wallet).

Placení bývá totiž zatím nejhorší částí uživatelské zkušenosti při nákupu z mobilu. Příliš složité dokončení nákupu přiměje asi 28 % zákazníků opustit už vyplněný košík – podle statistik shromážděných Baymard Institutem na zákaznících amerických e‑shopů – sice e‑shopů obecně, nikoli jen při nákupu z mobilu.

Petra doprovodil kolega Tomáš Böhm; ten vysvětlil, že s dosavadními platebními branami spolupracují proto, že je to tak mnohem snazší pro koncový e-shop, pokud ten už je klientem platební brány. Nasadit Google Play na e-shop napřímo, bez platebního zprostředkovatele, lze sice také, ale pak musí e-shop sám implementovat bezpečnostní standard PCI DSS.

Tomáš prohlásil, že kdyby měl některý e‑shop problémy s nasazením, jsou tu v Googlu proto, aby pomohli; i když veškeré návody jsou dostupné na webu.

Petr připomněl, že Google Pay není pro Google bezprostředně výdělečný – Google si od obchodů nebere žádnou provizi. Společnosti jde prý o zlepšení uživatelské zkušenosti s Androidem. Přesto je online placení přes Google Pay dostupné zrovna tak na iOS.

Mobilem platí zatím především muži

Konferenčního bloku věnovaného bankám se účastnili zástupci Monety Money Bank, Air Bank a banky Creditas.

Panelová diskuse k mobilnímu bankovnictví: zleva Jan Hruška, Kamil Rataj, Tomáš Veselý; moderuje David Slížek
Autor: Karel Choc

Panelová diskuse o budoucnosti placení: zleva Jan Hruška, Kamil Rataj, Tomáš Veselý; moderuje David Slížek

Tomáš Veselý, který v Air Bank řídí „každodenní bankovnictví“, poznamenal, že placení mobilem v obchodech se rozhodli v Air Bank řešit v rámci vlastní mobilní aplikace namísto využití Google Pay proto, aby měli pod kontrolou celou zákaznickou zkušenost, přestože to bylo pro banku náročnější. Mobilem nyní platí 20 % klientů Air Bank. Zapracování Google Pay však do budoucna nevylučují.

Mimoto se pochlubil, že už polovina klientů Air Bank přistupuje k bance z mobilní aplikace, a dokonce už 30 % žádostí o úvěr dochází z mobilů; mobilní aplikaci My Air už dotáhli takřka na všechny možnosti nabízené v aplikaci webové.

Jan Hruška z Monety uvedl, že mají 3 % karetní báze tokenizované do mobilních zařízení, a to nejen telefonů, ale i chytrých hodinek Garmin nebo Fitbit. Tokenizovaně platí zatím z 80 % muži. Nejvyšší zaznamenaná platba byla ve výši 130 000 Kč.

Kamil Rataj, místopředseda představenstva a ředitel provozu a ICT v bance Creditas, vyprávěl na konferenci o tom, že k vývoji jejich multibankovní aplikace Richee se dostali v podstatě tak, že se jako mladá banka s čerstvou licencí snažili zavčas vyhovět evropské směrnici PSD2 (o platebních službách na vnitřním trhu), jež nabyla účinnosti k 13. lednu 2018; pak zjistili, že řada zavedených českých bank na směrnici není připravena a ještě dlouho nebude. Zatím připojili Fio banku, Equa banku a Air Bank; s několika dalšími nyní spolupracují na přípravě jejich napojení.

Každou vteřinou navíc jste za někým pozadu

Na neduh pomalého načítání mobilních webů se na konferenci zaměřil Martin Michálek, frontendista a autor webu Vzhůru dolů. Uživatelé neradi čekají. Různé případy, jak se zrychlení webu promítlo do zvýšení jejich konverzí, shromažďuje web WPO stats. Z vlastní praxe Martin tvrdí, že uživatel rozezná už asi 20% rozdíl v rychlosti načtení oproti webu konkurenčnímu.

Martin Michálek
Autor: Karel Choc

Martin Michálek

Na změření doporučuje WebPagetest a od Googlu PageSpeed Insights a Lighthouse; na průběžné hlídání pak službu SpeedCurve. Upozorňuje, že i po optimalizaci se problémy mohou snadno vrátit s nejrůznějšími komponentami od třetích stran, jako jsou například A/B testování nebo chaty. Také řada reklam brání v zobrazení obsahu, dokud se nezobrazí reklama.

Pro obsahové weby doporučuje zvážit využití „přednačítání“ do cache Googlu pomocí technologie AMP; k tomu uzpůsobené stránky se pak zobrazí takřka hned. Více si můžete přečíst v Accelerated Mobile Pages (AMP): Jak fungují a jak pomáhají webům?

Češi jsou „internetoví minimalisté“

Jako provozovatel webu nebo nadšenec do technologií máte možná značně zkreslenou představu o přístupu běžné české domácnosti k internetovým technologiím. Poopravit si ji můžete podle výsledků průzkumu provedeného společností KPMG, na který ve svém konferenčním vystoupení upozornil Ondřej Holek, jenž se v KMPG zaměřuje na telekomunikace a finanční služby.

BRAND24

Ondřej Holek z KPMG, spoluautor pojednání „Česká digitální domácnost 2018“
Autor: Karel Choc

Ondřej Holek z KPMG,
spoluautor pojednání „Česká digitální domácnost 2018“

Stáhnete-li si plné znění v PDF, počtete si na šedesáti stranách o chování českého obyvatelstva v „digitálním prostředí“. Kupodivu se v tom Češi nečlení podle obvykle užívaných skupin sociodemografických, autoři výzkumu je proto rozdělili do skupin pojmenovaných například „spořivá hlava rodiny“ anebo „rozvážně a vychytrale“.

Ondřej Holek je jinak přesvědčen, že jak v příštích letech dále poroste spotřeba dat, většinu z nich budeme nadále spotřebovávat v domácnostech a jen menšinu mobilně. Mobilní sítě zůstanou v technologické nevýhodě oproti pevným a nabízet opravdu neomezená mobilní data není na nich ekonomicky udržitelné – i proto, že řada lidí to nepotřebuje a vždy takový tarif někdo „podstřelí“ tarifem sice omezeným, ale levnějším. V několika evropských zemích si takovou cenovou válkou už prošli, tvrdí Ondřej Holek, a nakonec skončili na vyšší cenové hladině než před ní.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).