Hlavní navigace

Mobilní Internet zabíjejí mobilní operátoři

1. 2. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Mobilní Internet je zatím jen heslo z reklamy. Většímu využití brání především nedostatek kvalitního obsahu a služeb, jenže tvorba obsahu se finančně nevyplácí a snadný platební kanál pro mikroplatby neexistuje. Znovu přichází ke slovu provize. Měli by se mobilní operátoři dělit s poskytovateli mobilního obsahu?

Jak známo, bajka je krátký slohový útvar popisující příběh, který se velmi často odehrává ve zvířecím světě. Obvykle má dětem přinést nějaké to ponaučení do života. Některé děti si příběh zapamatují, jiné ne. Někteří dospělí by si možná měli tyto příběhy připomenout, například četbou svým dětem před spaním.

Abych do tohoto mírně pohádkového světa vnesl trochu techniky, představme si zvířátko X a zvířátko Y. Na žádném z nich není nic mimořádného až na to, že zvířátko X je nesmírně lakomé a chamtivé. Oba tvorové bydlí na jedné straně řeky, přes kterou vede most na stranu druhou, kde se nachází malý strom s plody, jimiž se naši dva hrdinové i ostatní zvířátka žijící v okolí živí. Most patří lakomému zvířátku X, které se rozhodlo, že bude vybírat vysoké mýtné. Toto jeho rozhodnutí samo o sobě není neopodstatněné, protože muselo před tím most postavit a několikrát jej opravovat.

Druhé zvířátko nabídne zvířátku lakomému, že by na druhé straně mohlo zasadit více stromů, protože má ještě několik velmi dobrých semínek, ze kterých vyrostou stromy s ještě lepšími plody. A jak myslí, tak udělá, protože je rádo na světě.

Jakmile Y některé stromy vyrostou, začne přes most chodit více zvířátek než dříve a zvířátko X se raduje, protože vybírá vyšší mýtné. Zvířátko Y se také raduje a požádá X, jestli by mu trochu bobáků (bobák je místní měna) z toho vybraného mýtného nedalo na nějaká další semínka, protože zvířátka přece chodí po tom mostě pro plody které rostou na stromech. Ale X se tváří jako že nic, že most je jeho a vůbec…

Inu posmutnělo zvířátko Y a plakalo a plakalo. A jak tak plakalo, nestihlo se starat o stromy, které chřadly a chřadly až úplně chcíply. Zvířátka zůstala u řeky sama a bylo jim smutno. Už nikdo nechodil přes most, už nikdo nepovykoval u řeky.

Dobrou noc.

A teď ještě jednou a trochu jinak

Jak všichni víme, mnoho úspěšných internetových projektů se zrodilo v hlavách jednotlivců nebo v menších dynamických firmách. Tito nadšenci posléze vybudovali fungující podniky, které jim generují (nebo alespoň omezenou dobu generovaly) zisk. Na Internetu tohoto dosáhnout lze, protože potenciálním zákazníkům nic zásadního nebrání v tom, aby využili nabízených služeb nebo koupili nabízené zboží. Za poskytnuté služby zaplatí zákazníci přímo provozovateli serveru. Jistou překážkou jsou sice stále nedokonalé formy plateb, ale tímto tématem se zde nechci zabývat.

Obrovskou výhodou (pro zákazníky) je také značná konkurence, která i na málém českém internetíku velmi dobře funguje. Nelíbí-li se mi nabídka serveru s plyšovými medvídky, „jdu“ a koupím jinde. Celý systém funguje, protože velké množství serverů nabízí velké množství kvalitního obsahu. Tyto fungující servery nabízejí kvalitní obsah a stále se rozvíjejí, protože si to „mohou dovolit“. Mohou si to dovolit proto, že jsou schopny pokrýt své náklady vznikajícími výnosy. Ó jak prosté.

V oblasti mobilního Internetu toto ovšem neplatí. Kvalitního obsahu je velmi málo. Mnohé projekty WAPu přestaly fungovat úplně, některé stagnují a žijí si svým pohasínajícím životem. Jen několik málo serverů vykazuje vzrůstající zájem uživatelů a zvyšující se návštěvnost.

Mnoho lidí se domnívá, že příčinou stagnace mobilního Internetu je vysoká cena připojení, které účtují mobilní operátoři. Není tomu tak. Uživatelé Internetu i WAPu jsou ochotni utrácet za služby, které se někomu mohou jevit jako nesmyslné. Dobrým důkazem je oblast zábavy a konkrétně například stará známá loga a melodie pro mobilní telefony. Cena nehraje zásadní roli. Problémem současného mobilního Internetu je naprostý nedostatek obsahu, který by dostatečně zaujal uživatele, jenž jsou ochotni za něj zaplatit. Těchto potenciálních uživatelů (zákazníků) je mnoho, protože způsob platby je nádherně jednoduchý a „bezbolestný“. Platí se přímo a jednoduše „za spojení“.

A proč není na WAP serverech dostatek kvalitního obsahu?

Odpověď je jednoduchá. Protože lakomé zvířátko X z naší bajky nehodlá z vybraného mýtného na mostě přes řeku dát vůbec nic zvířátku Y, které zasadilo stromy.

Mobilní operátoři jsou velké společnosti, které se z pochopitelných důvodů vyznačují menší pružností než jednotlivci nebo malé firmy a nejsou schopni realizovat nápady rychle. V poslední době jsou vidět snahy o oslovení mladších uživatelů různými hrami a soutěžemi vyžadujícími přístup přes mobilní telefon. Ale tohle tady mohlo být už dávno, dávno, dávno!

Mezi tvůrci WAP serverů jsou zajímavé nápady. Tito lidé spadají do věkové skupiny uživatelů, pro které by mohly být jejich projekty zajímavé. Kdo jiný je schopen vymyslet a rychle realizovat nápad zajímavý pro osmnáctileté uživatele, než osmnáctiletý tvůrce? Málo z nich se ovšem na mobilním Internetu objeví, protože realizace je pro tvůrce absolutně nezajímavá. Drtivá většina „bývalých nadšenců“, jejichž servery stále ještě fungují, má stejnou zkušenost a tvrdí vesměs toto: „Na můj server přijde každý den několik stovek až tisíc uživatelů, kteří za prohlížení mého obsahu zaplatí svému mobilnímu operátorovi a já z toho nemám nic. Proč to tedy mám dělat?“ Množství uživatelů přicházející na WAP servery stále ještě roste. Existují servery, které svou návštěvností mnohonásobně převyšují návštěvnost klasických WWW serverů, ale jejich dny jsou možná již sečteny…

BRAND24

…nebo snad zvířátko X už konečně pochopí, jak oživit mobilní Internet a zvýšit i své zisky?

Pochopí konečně mobilní operátoři, že je zbytečné vyvíjet na vlastní (vysoké) náklady, aplikace, když je může vytvořit mnoho jiných tvůrců zadarmo? Poskytnou už konečně těmto tvůrcům část výnosů, které jejich servery generují, aby je mohli stále zdokonalovat a rozvíjet? Pochopí, že jedině tak může vzniknout velké množství kvalitního obsahu, který přiláká další a další uživatele a celkové výnosy porostou?

Souhlasili byste s tím, aby se zvířátko X rozdělilo se zvířátkem Y?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ekonom. Zabývá se vývojem a implementací informačních systémů, zaváděním systémů pro finanční plánování a manažerské rozhodování.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).