Hlavní navigace

Mobilní reklama bude chytřejší

8. 4. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Co uděláte, když vám přijde SMS zpráva? Vezmete telefon a samozřejmě si ji přečtete. Není jiné cesty, než si ji přečíst, zvláště pokud nevíte, od koho je. Nutí vás to věnovat se tomu, nedokážete prostě odolat. Co kdyby to bylo něco důležitého? Jen málokdo si dnes dovolí ignorovat zprávy, které mu chodí na mobil. Dokonce ani mnozí z těch, kteří jich dostávají desítky až stovky denně.

SMS zpráva (nebo dnes už i MMS zpráva) je něco, co člověka dokáže vyvést z konceptu, slovy klasika – naruší jeho kruhy. Po zapípání mobilu jste nuceni se mu věnovat a zjistit, co se děje. Dříve nebo později určitě. A to je přesně to, co dnešní (jakékoliv) reklamě schází. Chybí jí naléhavost, aby vyžadovala od člověka okamžité soustředění. Televizní reklama se dá ignorovat přepnutím, rozhlasová taktéž. Reklamu na Internetu mnoho uživatelů filtruje (tedy nevidí vůbec), tištěná je většinou velmi nezajímavá, neosobní a nenaléhavá. Totéž platí o billboardech či city-lightech a dalších plackách hyzdících naše okolí. Ale mobilní telefon? Ten máte přece stále při ruce, je to něco jako těžko vyoperovatelný vřed dnešní civilizace, a umí o sobě dát patřičně vědět. A když ne, jistě se brzy postaráte o to, aby nebyl moc dlouho přehlížen.

O tom, že jsou mobilní telefony, zvláště ty, které umí zobrazovat MMS zprávy, úžasným reklamním kanálem, není třeba moc pochybovat. Inzerenti by jistě chrochtali blahem, kdyby se k zákazníkům tímto způsobem mohli jednoduše dostat. Problém je však v tom, jak zákazníkovi vnutit mobilní reklamu a moc ho tím nepopudit. Navíc tak, aby byla co nejpřesněji cílená. Možná že třeba v Somálsku, kde si zřejmě s ochranou osobních údajů moc starostí nedělají, by to fungovalo i bez souhlasu uživatelů. Jenže tam pravděpodobně není taková penetrace mobilů, aby se to vyplatilo.

V Česku tedy nezbývá nic jiného než zkusit vymyslet nějaký smysluplný a zajímavý obsah, do kterého bude možné reklamu nenápadně vkládat a která bude pro zákazníky dokonce přínosem. Tedy taková, která bude cílená. A to nejen oborově, ale i geograficky, politicky, či dokonce meteorologicky. Jinými slovy, cílit reklamu nejen podle toho, o co má zákazník pravděpodobně zájem, ale též podle toho, kde se právě se svým telefonem nachází a jak se třeba zrovna v té chvíli může cítit. Tohle televize ani rádio, dokonce ani noviny neumějí. Například ocitnete-li se na Václaváku, dostanete do mobilu pozvánku do tamního KFC, včetně dvou proklatě dobrých fotografií těch nejlepších pikantních kuřecích prsíček.

BRAND24

Ale u mobilních telefonů to nemusí zdaleka končit. Budeme po kapsách stále více nosit další mobilní zařízení, která jsou schopná bezdrátově komunikovat. Budou (a již vlastně jsou) to nejrůznější PDA zařízení s Wi-Fi či GPRS/CDMA, jistě se v nejbližší době dočkáme MP3 přehrávačů schopných bezdrátově komunikovat a stahovat si nové písně a další multimediální obsah. O noteboocích připojených též bezdrátově přes mobilní sítě ani nemluvě. To jsou všechno zařízení, která jsou v pohybu, vyžadují tedy úplně jiný typ reklamy, než na jaký jsme dneska zvyklí.

Mobilní reklama bude více naléhavá, bude reflektovat aktuální počasí, zácpy na silnicích a vše, co může ovlivnit rozhodování uživatele, pokud je právě někde na cestě a nesedí doma před „bednou“. Dokážu si například představit, že v části města, kde se právě nacházím, zrovna lije jako z konve a v mobilu se mi objeví zpráva: Neschovávejte se před deštěm pod stromem, je to životu nebezpečné. Přijďte raději posedět do naší stylové kavárny „U oběšence“. V ten moment budu mít pocit, že je to zpráva určena opravdu jen pro mě a budu z toho mít dobrý pocit. „Mají o mě starost, jdu tam!“ Co víc si pak inzerent může přát? Snad jen to, abych v kavárně jen neposeděl, ale také si něco objednal.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).