Vaše zjednodušování problematiky na příklady, které "se hodí do krámu", bez použití jakýchkoli reálných údajů a analýz o porovnání efektivnosti silniční a železniční dopravy mne poněkud zaráží. Hmotnost vagónů má přece výrazný vliv na spotřebu paliva při uvedení do pohybu, nakonec i to šťouchnutí lokomotivou při posunu má svou (zaplacenou) energii... A že vlak se podobně jako automobil musí na kolejích rozjíždět a zastavovat, to snad popřít nemůžete.
Mimochodem, kdy jste naposledy cestoval (nebo něco posílal) vlakem? Já v roce 1990. Dvakrát týdně přes půl republiky. Zážitky mi vystačí na zbytek života. Děkuji, nechci.
Protože sám také po ruce nemám žádné analýzy, které bych mohl citovat (ačkoli jsem je v minulosti v tisku četl), považuji další pokračování této diskuse za zbytečné plýtvání časem.
Nicméně nepopírám užitečnost železnice při přepravě uhlí, objemných a těžkých sypkých nákladů atd. Ale doba, kdy se podobné komodity převážely nazdařbůh přes celou republiku a pak zase zpět, jsou naštěstí za námi...