Hlavní navigace

Názor k článku Monopol na data o jízdních řádech skončí, stát je poskytne ve strojově čitelné podobě od Filip Jirsák - Ano, mám představu. Ve formátu JDF – jedna...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 11. 2013 17:07

    Filip Jirsák

    Ano, mám představu. Ve formátu JDF – jedna verze je pro autobusy, druhá pro vlaky. Zpracování JDF do CIS JŘ bude nadále zajišťovat CHAPS, případně jiná firma, kterou si na to MD najme. Povinnost provozovat CIS JŘ má MD danou zákonem, takže se nemusíte bát, že když v tom CHAPS nebude chtít pokračovat, CIS JŘ skončí.

    Problém pro IDOS to neznamená žádný. IDOS je jen produkt, který vezme data z CIS JŘ, přidá k nim další data a nad tím umožňuje vyhledávat spojení a zobrazovat jízdní řády. A i kdyby měl CHPAS s IDOS nějaký problém, díky otevření CIS JŘ nás to právě nebude muset trápit, protože ho klidně bude moci zastoupit deset dalších programů.

    CHAPS samozřejmě o provozování CIS JŘ bude mít zájem, proč by se vzdával něčeho, co už umí? A i kdyby to natruc přestal dělat, jízdní řády zase nejsou taková věda a česká specialita, on by to jistě zvládl někdo jiný. Navíc docela pochybuju, že to zpracování je tak speciální práce s pomocí unikátních algoritmů, ono na těch datech není moc co vymýšlet -- ty jízdní řády už CHAPS dostává hotové, takže to nalití do CIS JŘ možná znamená nějak zpracovat datové poznámky a správně uložit různé spoje, které převlékají čísla, trhají se nebo jezdí různě v různé dny.

    Jak už jsem psal pod minulým článkem, i kdyby MD muselo za zpracování platit penězi místo exkluzivitou dat, nakonec na tom my všichni daňoví poplatníci vyděláme. Protože MD bude platit méně a my budeme dostávat lepší služby.