Hlavní navigace

Názor k článku Monopol na data o jízdních řádech skončí, stát je poskytne ve strojově čitelné podobě od Vyhledavac - Máte pravdu, pane kolego - je to ve...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 22. 11. 2013 20:05

    Vyhledavac (neregistrovaný) 88.103.85.---

    Máte pravdu, pane kolego - je to ve formát JDF.
    Současně správně rozlišujete mezi CISem a IDOSem. Ve skutečnosti se fakticky jedná o jednu minci, která má toliko dvě strany. Dopravci musí předložit návrh JŘ ve stanoveném formátu do CISu, a pak ho MD, resp. KÚ, schválí a postoupí do CISu, odkud se nahrané a schválené údaje překlopí do IDOSu, který vidí běžní cestující. Pakliže by se Chaps nadále staral toliko o CIS, a nikoliv však už o IDOS, takže by se o tento „produkt“, ať by se jmenoval jinak, staral jiný subjekt, tak si dost době nedokážu představit, jak by ten systém fungoval.
    Teoreticky možná ano, nicméně tato předestřená situace by v každém případě znamenala, že MD by za provoz CISu muselo začít platit, což doposud činit nemuselo. MD má sice v zákoně stanovou povinnost vést CIS, ale nemá, nikdy nemělo, a nikdy rovněž mít nebude jakoukoliv kapacitu, aby samo vlastními prostředky mohlo vést CIS, proto před mnoha lety bylo do zákona vloženo ustanovení, že tuto povinnost může převést na další subjekt. Na základě této skutečnosti byla uzavřena smlouva, že to pro MD bude bezplatně dělat Chaps. Můžeme klidně dospět k závěru, že Chaps má na tyto data monopol, což já v podstatě nijak nezpochybňuji. Pakliže by pro MD vedl CIS nějaký jiný subjekt, a ten by na tyto data nemohl mít „monopol“, jako má teď Chaps, aby vznikla odlišná situace od dnešní, kterou kritizujete, tak je téměř jisté, že MD by mu za tuto činnost muselo platit a rozhodně by to nebyla částka v řádu pár set tisíců.
    MD nemá a nikdy ani nemělo v rozpočtu alokovanou žádnou částku na provoz CISu, neboť ten pro něho bezplatně zajišťoval Chaps. Oproti současnému stavu by se bezpochyby jednalo o náklady navíc, které bychom jako daňový poplatníci museli uhradit. V tomto kontextu je třeba připomenout, když současně nijak nezpochybňuji, že na trhu jsou jistě subjekty, které by pro MD mohly provozovat CIS, resp. IDOS, jak to dopadlo loni, když nový subjekt začal pro MD provozovat centrální registr vozidel – systém dnes sice funguje, nicméně představa o rychlosti a výhodnosti pro řidiče byla úplně jiná, než je aktuální realita. A člověk nemusí chodit ani daleko – několik desítek miliónů se investovalo do vytvoření registru dopravců, který dodnes však dodnes zcela úplně nefunguje, a to už vůbec nemluvím o tom, že tento registr již měl být dávno propojen s registry ostatních států EU.
    Tímto chci jen říct, že osobně nevidím pro cestující žádný přínos, pokud by se do současného systému mělo nějak zásadně zasahovat. Je legitimní si položit otázku, co lepšího by to přineslo pro cestující, potažmo po MD. Podle mě téměř nic – předně si v současné době můžete bez problému najít požadované spojení, a to i na Slovensku, neboť zde dochází ke sdílení určitých dat, a za druhé stát za to nic neplatí. Pokud by se na současném provozu něco mělo změnit, tak by za provoz CISu MD muselo začít platit, a zároveň byste nikdy nemělo dostatečnou jistotu, že, pokud by Chaps už třeba neměl zájem na provozování CISu neměl zájem, a je jedno, z jakého důvodu, nový subjekt by to zvládl nejen ve stejné kvalitě jako teď, ale ještě lépe, aby tento změnový krok měl nějaké logické opodstatnění. A u MD tuto jistotu s ohledem na jeho poslední výstupy opravdu mít nemůžete. A jak jsem psal v prvním příspěvku – stále zde ještě máte dopravce a Krajské úřady. Pokud by se změnil dosavadní systém na jiný, tak by zde vznikly s tím související náklady.
    Chapsu se nijak nezastávám – z vlastní zkušenosti vím, že prosadit u nich jakoukoliv změnu byl vždy boj, ale zpravidla se zadařilo. Současný systém jistě není dokonalý, je stále co zlepšovat – viz např., že jedna a táž zastávka má v systému několik označení, což potom může vyvolávat problémy s vyhledáním spoje. Další samotnou kapitolou je kabotáž, resp. její značení, a to zejména v MAL. V této souvislosti by pro případnou změnu bylo třeba vzít i v potaz samotné dopravce, jak oni by se stavěli k případným změnám. A pokud se týká toho, že IDOS Vám např. nenašel spoj, o němž víte, že určitě je v provozu, tak ne vždy musí být chyba na straně Chapsu – dopravci (mám na mysli autobusovou dopravu) často nehlásí změny JŘ, přestože mají zákonnou povinnost, takže pak logicky může nastat situace, že v IDOSu jsou zastaralé údaje – bez součinnosti ze strany dopravců lze za takovou situaci však těžko vinit Chaps.
    Jinak musím říct, že jsem rád, že toto téma podnítilo takovou diskuzi, třebaže na ní máme dost odlišné názory:-)