Hlavní navigace

Názor k článku Monopol na data o jízdních řádech skončí, stát je poskytne ve strojově čitelné podobě od Vyhledavac - Věřte mi, že mezi CISem a IDOSem dost...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 23. 11. 2013 10:18

    Vyhledavac (neregistrovaný) 88.103.85.---

    Věřte mi, že mezi CISem a IDOSem dost důsledně rozlišuji - nota bene na znění vyhlášky, resp jejich novelizacích, jsem se podílel, takže o tom něco, jak to vše vypadá v reálné praxi:-) Máte jistě v pravdu v tom, že IDOS je komerční produkt Chapsu, neboť CIS je fakticky jen seznam předložených a schválených JŘ, v němž si žádné spojená nenajdete ve smyslu, v jakém ho naleznete na IDOSu, určitě nenajdete.
    Pakliže tedy data z CISu budou veřejná a ve strojově čitelném formátu, budete stejně muset mít nějaký subjekt, aby vytvořil aplikaci (produkt), jako je dnešní IDOS, aby shromážděná data měla pro cestujícího nějaký praktický význam, tj. aby šlo vyhledat požadované spojení. I kdyby např. Seznam vytvořil pro cestující bezplatnou aplikaci, aby při návštěvě jeho stránek si mohli vyhledat spojení, budete muset mít předně jistotu, že bude odebírat z CISu veškeré JŘ, což by jistě bylo logické i pro ně samotné. Za tuto službu by mu cestující nic neplatili, tedy alespoň ne přímo, když nepřímo by však za tuto aplikaci přirozeně zaplatili – v rámci nákladů na jednotlivé zboží, jehož reklama by se objevila na Seznamu. Fakticky by se tedy jednalo o situaci, které je shodná se současným stavem, neboť na IDOSu je též mnoho reklamních bannerů.
    Opravu nerozumím jedné věci – MD v současné době za spravování CISu nic neplatí. Pokud by za jeho provoz, resp. správu, muselo nově něco platit, nelze důvodně předpokládat, že jakýkoliv komerční subjekt by to provozoval zcela zdarma, tak přece na straně MD, potažmo daňových poplatníků vzniknou nové (doposud nehrazené) náklady, tudíž mi není zřejmé, jak na tom daňový poplatník může vydělat?! Z logiky věci přece plyne, že pokud MD nic neplatí, a dle nového návrhu by mělo platit, tak závěr, že MD bude platit výrazně méně, nemá jakékoliv logické opodstatnění. Nic neplatím, tudíž nemůže platit méně.
    Rovněž - chcete mi snad tvrdit, že dnes si na IDOSu nemůžete najít požadované spojení, že musíte mít papírovou podobu JŘ? V čem má reálně spočívat lepší služba pro cestující – základní funkcionalita celého IDOSu, tj. nazelení spojení, přece reálně funguje.