Hlavní navigace

Názor k článku Monopol na data o jízdních řádech skončí, stát je poskytne ve strojově čitelné podobě od Filip Jirsák - Opravdu se nebojím toho, že by CHAPS v...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 11. 2013 22:15

    Filip Jirsák

    Opravdu se nebojím toho, že by CHAPS v brzké době přestal prodávat IDOS a provozovat webový IDOS. Vždyť na tom vydělává. Nanejvýš za pár let zjistí, že už to nevydělává tolik, jako dřív, protože konkurence je lepší -- no ale to pak zase nebude pro uživatele žádná tragédie, protože prostě budou používat ty lepší konkurenční produkty. Takže z pohledu koncových uživatelů se opravdu nebojím toho, že by došlo ke zhoršení oproti dnešku.

    MD v současné době za spravování CIS JŘ samozřejmě platí, a podle mne ne málo -- dává CHAPSu exkluzivní přístup k datům. Nenechte se zmást tím, že to nejsou peníze, to pro obchod není nutné. Ostatně, vy pak CHAPSu za použití webového IDOSu také neplatíte penězi, ale shlédnutím stránky s reklamou. Ale zpět k MD -- nové náklady nevzniknou, jenom se změní způsob úhrady těch nákladů. Navíc pokud vím stále není veřejně známé, zda MD bude data ve strojově zpracovatelném formátu poskytovat bezplatně (i když nechat si platit za data, která vytvářejí dopravci a musí je MD poskytovat, to by bylo dost nefér; dále jsou data z CIS JŘ už dnes poskytována bezplatně ve formátu ne příliš vhodném pro strojové zpracování, takže zpoplatnit jejich strojově čitelnou verzi by bylo zvláštní). MD bude pravděpodobně platit za provoz CIS JŘ méně, než dnes (částka za provoz bude podle mne menší, než jaká je hodnota exkluzivního přístupu k datům). Určitě nebude platit více, to nelze nijak obhájit. A kromě toho zde vzniknou další aplikace nebo se ty stávající zlepší -- to je přínos pro občany / daňové poplatníky, tedy další věc, na které daňoví poplatníci vydělají.
    Netvrdím, že je potřeba papírový jízdní řád, to jste asi špatně pochopil. Vy jste psal o tom, že IDOS poskytuje základní funkcionalitu a není potřeba nic lepšího. Jenže o papírových jízdních řádech se dá říci, že poskytují ještě základnější funkcionalitu, než IDOS, a tedy nepotřebujeme ani IDOS. Jenže lidé se obvykle nespokojí se základní funkcionalitou - když mají papírové jízdní řády, řeknou si, že lepší by byl základní internetový vyhledávač; a když mají ten, řeknou si, že by to chtělo ještě lepší vyhledávač. Asi deset nedostatků a chyb IDOSu, na které jsem si zrovna vzpomněl, jsem napsal výše -- lepší služba pro cestující může být třeba vyhledávač, který některé uvedené problémy vyřeší.