Hlavní navigace

mPeníze – revoluce v internetových platebních systémech?

13. 8. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
V Česku působící polská virtuální banka mBank a místní portálová jednička Seznam.cz včera společně oficiálně nabídli univerzální internetový platební systém. Služba s názvem mPeníze mimo jiné slibuje absenci poplatků a okamžitý převod peněz. Má šanci na zahlceném trhu uspět?

mPeníze jsou na první pohled běžný internetový platební systém, optimalizovaný pro rychlé platby po Internetu. Platit zatím umožňuje pouze v síti obchodů Kasa, navíc k jeho užívání musíte vlastnit účet u mBank. Na český trh přichází v době, kdy se ze po počátečních porodních bolestech dávno zabydlel mezinárodní PayPal, existují zde alternativní platební nástroje jako SuperCash a funguje tu místní mikroplatební systém PaySec. Pravda, ten se sice přes silný potenciál potýká s porodními bolestmi, většími než je zdrávo, a navíc cílí skutečně hlavně na mikroplatby, přesto nutně vyvstává otázka, proč další platební systém s omezeným polem působnosti?

Seznam – víc než jen strategický partner

Hlavním strategickým rozhodnutím, které nejpopulárnější polská virtuální banka při zavádění vlastního internetového platebního systému v Česku udělala a které dává celé aktivitě smysl, bylo nepochybně dohodnuté partnerství s českou portálovou jedničkou Seznam.cz. To by mohlo dynamickému, ale přesto zatím co do počtu retailových klientů na českém trhu relativně malému subjektu umožnit získat na trhu online platebních systémů tolik potřebnou převahu.

Jak totiž v praxi dokazují třeba Premium Rate SMS, i ten nejnevýhodnější platební kanál je na konec pro obchodníka přijatelný, jestliže ho využívá nějaké zajímavé procento zákazníků. Partnerství se společností Seznam je pro nás strategické a významné hned z několika důvodů. Jedním z hlavních je fakt, že díky systému mPeníze můžeme společně do budoucna změnit chování klientů, kteří na Internetu nakupují, prohlašuje Jiří Báča, generální ředitel mBank. Záměr mBank je tedy více než zřejmý, s podporou Seznamu mPenězi vytvořit konkurenceschopný internetový platební systém a při té příležitosti významně posílit počet koncových klientů banky. Banka si při plánování své internetové strategie nemohla vybrat lépe a může si gratulovat, že jí tento krok vyšel.

mkonto - obchody

Zatím značně chudý seznam podporovaných obchodů


Otázkou ovšem zůstává, co takovéto zdánlivě nerovné partnerství přináší Seznamu. Systém mPeníze chceme na českém Internetu prosadit tak, aby byl výhodnější alternativou současného online bankovnictví a poskytl uživatelům českého Internetu rychlý a jednoduchý způsob platby za vše, co na Internetu najdou a objednají. Zároveň chceme uživatele přesvědčit o spolehlivosti a důvěryhodnosti nakupování na Internetu. Jsme rádi, že takový produkt vytváříme právě s mBank, velmi dynamickým hráčem na českém bankovním trhu, tvrdí v oficiálním vyjádření ředitel Seznamu Pavel Zima. Oslovení přišlo ze strany mBanky, řešení se nám přišlo férové vůči uživatelům a sami jsem v té době hledali nějaký bankovní nástroj, který by nebyl omezen na služby v rámci Seznamu, vysvětluje Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu. Seznam samotný nikdy o vlastní bankovní licenci nestál ani neusiloval, dodává ještě Gabrielová.

Lehce schizofrenní Seznam?

Spolupráce s mBankou na mPenězích by pro Seznam rozhodně neměla znamenat ukončení nebo utlumování vlastního interního platebního systému peněženka, který lze využít pro platby v rámci služeb Seznamu (Sreality.cz, Sauto.cz, Sbazar.cz a další). Podle slov Gabrielové budou oba systémy existovat paralelně a mPeníze naopak budou plnit úlohu jakéhosi přestupního kanálu ven, například v obchodech a službách nalezených uživateli na zbozi.cz. Mezi oběma systémy bude probíhat obousměrná zabezpečená komunikace a uživatelům peněženky by se měla v administračním rozhraní objevit ikonka pro přihlášení do mPeněz.

Jak to funguje?

Podmínkou k využívání online platebního nástroje mPeníze je založený účet (mPeníze) u mBank. To se může zdát jako trochu nepříjemná překážka, obzvláště pokud víte, jak dlouho trval celý schvalovací proces u mKonta. Od elektronického podání žádosti, až do samotné aktivace účtu v době, kdy zde banka začátkem roku začínala se tato doba někdy blížila i 20 dnům. Vytvoření jakéhokoli účtu u mBank dnes by však údajně nemělo zabrat více jak čtyři až pět pracovních dnů. Celý proces je dnes optimalizovaný a je záležitostí maximálně několika dní. Pokud si podáte žádost o vytvoření účtu online a nevyskytne se nějaká překážka na vaší straně (například dovolená), měli byste mít aktivní účet do pěti pracovních dnů. Navíc máte stále možnost si dojít založit účet na mKiosek nebo do finančního centra, čímž se celý proces ještě zrychlí, tvrdí Tomáš Vyšohlíd, PR manager mBank. Poté co si tedy na mKiosku nebo přes doménu mPenize.cz vytvoříte účet a zařídíte ostatní formality, můžete přistoupit k samotnému užívání. Tedy alespoň hypoteticky, zatím totiž placení přes mPeníze mohou klienti vyzkoušet pouze u výše zmíněné Kasy.cz, další obchody se prý plánují v polovině září. Při placení v internetovém obchodě je uživatel přesměrován na stránku, kde se přihlásí uživatelským jménem a heslem, kde potvrdí platbu a o víc se nestará. mkonto

Generování žádosti o vytvoření mKonta


Hlavní výhody?

Z pohledu uživatele internetového nakupování je pochopitelně výhodné moci platit co nejpozději, nemuset nikam chodit, nemuset používat meziúčty a co je asi nejcitlivější, pokud možno se vyhnout předávání citlivých údajů (číslo platební karty, číslo účtu) třetím stranám. Z pohledu obchodníka je to naopak možnost mít peníze od uživatele okamžitě po dokončení objednávky, a to v částce, která se alespoň blíží reálné útratě uživatele. Máloco totiž obchodníci mají rádi tak málo jako transakční náklady, které výrazně okrajují marži.

To je také jeden z důvodů, proč obchodníci nad alternativními metodami plateb zrovna dvakrát nejásají. Asi nejhorší nepoměr je v tomto případě u Premium Rate SMS, ale i platba kartou připraví obchodníka o několik procent z ceny včetně DPH dolů a poplatkům se nevyhnuly ani zmíněné mikroplatby. Vezmeme-li v potaz ještě rychlost provedení transakce, je asi pro obchodníka asi nejvýhodnější platba z účtu na účet, nevýhoda je, že v tomto případě přenášejí (sice menší, ale přesto) transakční náklady na zákazníka. U nás stále nejpopulárnější dobírka pak představuje riziko pro obchodníka a zbytečný náklad pro zákazníka.

BRAND24

Služba mPeníze stojí někde na půl cesty mezi obchodníkem a klientem, těm prvním nabízí výhodu okamžitého převodu peněz a údajně také nejnižší transakční poplatky mezi v Čechách používanými platebními systémy. Obchodníci zaplatí rozhodně méně, než je tomu v současnosti u konkurenčních systémů, řekl na včerejší tiskové konferenci Báča. To by mělo podle Báči prolomit psychologickou bariéru, kvůli které se zatím obchody k nasazování podobných platebnímu systémů nemají.

Z uživatelského hlediska je hlavním lákadlem vedle okamžitého převodu peněz (jenž nutně nemusí vyhovovat všem) absence jakýchkoli poplatků za vedení účtu nebo provádění transakcí. Technická výhoda oproti PaySecu je v tom, že máte své peníze kdykoli k dispozici i pro platby mimo systém, nic nedobíjíte, mPeníze se chovají jako elektronický běžný účet (tedy až na ty poplatky). Výhoda oproti celosvětově uznávanému PayPalu je naopak v tom, že logicky nesdělujete žádné třetí straně číslo vaší kreditní karty. Obchodník se k citlivým údajům nedostane a vzhledem k tomu, že své peníze obdrží ihned, by k tomu ani neměl mít důvod.

Mezi zatím spíše hypotetickou výhodu, patří možnost internetového nákupu na splátky, který mBanka v současné chvíli nabízí jako jediná, a příslib dalšího rozvoje služeb sytému. Zda jsme se konečně dočkali plnohodnotného internetového platebního systému, zatím jednoznačně odpovědět nelze. Uvidíme, co ukáže čas.

Používáte čistě internetové platební systémy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).