Na webu vlády se na konci července objevila finální verze technického plánu přechodu, který vypracovala koordinační expertní skupina při ministerstvu průmyslu a obchodu doplněná o zástupce ministerstva kultury, Českého telekomunikačního úřadu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Předsedou této komise je Pavel Dvořák, který se z pozice předsedy ČTÚ aktivně podílel už na přechodu z analogového televizního vysílání na stávající DVB-T.
Přechod by znamenal méně sítí
Zdůvodnění zdůrazňuje, že není možné provést prostý refarming, tedy pouhou záměnu uvolňovaných rádiových kmitočtů pásma 700 MHz za dostupné kanály beze změny vysílacího standardu z DVB-T na DVB-T2 bez dramatického negativního dopadu do dostupnosti zemského televizního vysílání prostřednictvím platformy DVB-T pro domácnosti i k negativním zásahům do stávajících komerčních smluv, a tedy i k negativním dopadům do mediálního trhu
.
Podle citovaného dokumentu by totiž došlo k redukci počtu šířených DVB-T multiplexů, a to konkrétně ze čtyř na tři s částečně neúplným územním pokrytím (sníženým o cca patnáct až dvacet pět procent) a jednoho multiplexu s významně omezeným pokrytím, což bylo jeho autory vyhodnoceno jako nežádoucí z pohledu občanů
.
Co se stane s infokampaní?
Z pohledu diváků je zajímavé, že z návrhu usnesení vypadl třetí odstavec, který ministryni průmyslu ukládal vyhodnotit informovanost obyvatel a realizovat informační kampaň ve vazbě na termíny vypínání zemského digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T
. Informační kampaň doprovázela už první proces digitalizace, kdy se přecházelo z analogového na digitální televizní vysílání DVB-T.
Ministerstvo průmyslu a obchodu chce podrobnosti k plánované infokampani uvést poté, co vláda schválí technický plán přechodu, tedy koncem prázdnin. S vypínáním DVB-T se přitom v Praze počítá už po letošních Vánocích a vysílání svých HD programů vypne Česká televize během tří měsíců. Z hlediska informovanosti největší tuzemské aglomerace je tak nejvyšší čas.
Zůstává ČT a operátoři
Jediným informačním kanálem tak je v současnosti web ministerstva průmyslu, jehož sekce věnovaná DVB-T2 ale byla aktualizována naposledy v listopadu 2016. Propagaci nového vysílacího standardu se věnuje i Česká televize, a to jak formou spotů, tak i přímo ve svém vysílání. V souvislosti se změnami zákona o dani z přidané hodnoty ale veřejnoprávní televize další podobné aktivity nejspíše výrazně omezí.
Hlavní tíži komunikace přechodu tak kromě televizních stanic ponesou operátoři zemského vysílání, společnosti České Radiokomunikace a Digital Broadcasting. České Radiokomunikace nabízejí zájemcům o přechod seznam certifikovaných přijímačů, Digital Broadcasting zase ve své přechodové DVB-T2 síti nabízejí několik HD programů, které diváci v DVB-T nenaladí. Je ale otázkou, zda bude taková úroveň komunikace dostatečná pro masivní přeliv lidí od DVB-T k DVB-T2.