Hlavní navigace

Na chytré televizi Češi nejčastěji sledují videa z YouTube

22. 6. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podle průzkumu Českých Radiokomunikací má ve své domácnosti televizi připojenou k internetu třetina tuzemské internetové populace starší patnácti let.

On-line služby v televizi jsou pochopitelně doménou spíše mladších diváků, konkrétně těch ve věku od 15 do 24 let. Tato věková skupina také nejvíce využívá chytré funkce, které jejich televize nabízí. Vyplývá to z výzkumu agentury Nielsen Admosphere, jehož zadavatelem byly České Radiokomunikace. Průzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku a jeho cílovou skupinou byla internetová populace starší patnácti let se zaměřením na ty, kteří mají televizi připojenou k internetu. Analýza dat vycházela ze vzorku 4685 respondentů, z toho 1524 tvořili diváci, jejichž televize je připojena k internetu.

Podle citovaného výzkumu má ve své domácnosti televizi připojenou k internetu třetina respondentů. Nejčastěji připojení deklarují muži (konkrétně 35 procent) ve věku od 15 do 24 let. S mladší cílovou skupinou koresponduje i fakt, že nejčastěji využívanou aplikací v rámci Smart TV je YouTube, kterou používá 83 procent uživatelů chytrých funkcí. Na druhém místě je s 34 procenty HbbTV aplikace České televize iVysílání, která je více oblíbená mezi uživateli ve věku 35 až 44 let.

Třicet procent internetové populace neví, co je HbbTV

Výzkum se tak zabýval i nastupujícím trendem hybridní televize a jejími funkcemi. Využívání hybridních služeb potvrdilo 36 procent uživatelů chytrých funkcí na televizorech. Častěji je využívají muži. Čtvrtina uživatelů HbbTV uvedla, že používání chytrých funkcí televizoru je díky hybridní platformě jednodušší. Nejčastějším důvodem, proč diváci možnosti HbbTV nevyužívají, je neznalost této technologie, kterou přiznalo 27 procent dotázaných, zatímco ostatní dotázaní uvedli jiné důvody.

Denními uživateli chytrých funkcí televizoru je 22 procent respondentů, kteří nejčastěji patří do věkové skupiny od 35 do 44 let. Funkce Smart TV opět častěji využívají muži. Jedna třetina uživatelů je využívá alespoň jednou týdně. Nejčastějším důvodem, proč respondenti nevyužívají internet a chytré funkce na svých televizorech, je využívání internetu na jiných zařízeních.

Nejpřínosnější funkcí chytrých televizí je podle dotazovaných archiv pořadů, který zmínilo 76 procent dotázaných. Druhou nejoblíbenější funkcionalitou pořadí je opožděné sledování televize, ať už ve formě catch-upu, nebo timeshiftu, který využívá 61 procent respondentů. Odložené sledování využívají opět především nejmladší uživatelé televizí s připojením k internetu.

Uživatelé chytrých funkcí měli možnost se vyjádřit, jaké další funkcionality by u Smart TV uvítali. Nějakou funkcionalitu uvedla méně než třetina dotázaných. Jednalo se například o lepší a obsáhlejší databázi programů, hry, lepší prohlížeč a možnost nahrávání nebo ukládání do televize, respektive na cloudové úložiště.

BRAND24

Více než třetina diváků nemá zájem o placené služby

Jedna z otázek výzkumu se týkala ochoty diváků platit za prémiový obsah. Dotázaní se poměrně rovnoměrně rozdělili do tří skupin, kdy jedna, jejíž podíl činil 22 procent, by upřednostnila možnost „platit“ za prémiový obsah prostřednictví sledování reklamy, další ve výši 21 procent by preferovala měsíční paušál a poslední, kterou tvořilo 21 procent respondentů, navrhovalo jednorázový poplatek.

Celých 35 procent respondentů uvedlo, že nemají zájem o sledování prémiového obsahu. Hlavním cílem výzkumu bylo zmapovat chování uživatelů Smart TV, zejména ve vztahu k využívání hybridní televize, možností interaktivní reklamy a také ochotě diváků za tyto služby platit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).