Hlavní navigace

Na webu už je znáte. Teď se DVTV, Mall.TV a Seznam poperou o vaše televizory

12. 4. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
Internetové videoprojekty vznikly pro výběrového diváka, kterému nestačil program naplánovaný televizním dramaturgem. Ale karta se teď trochu obrací. Kvůli silnější obchodní pozici potřebují ukousnout co největší podíl z času stráveného před televizí.

Stovky tisíc lidí si zvykly sledovat rozhovory na DVTV, publicistiku na TV Seznam nebo zábavní pořady na Mall.TV a Streamu. Závěrečná debata letošní Internet Advertising Conference se zaměřila na to, jaká je budoucnost těchto videoplatforem a kdo jsou jejich uživatelé. Zástupci DVTV, Mall.TV i Seznamu vidí směr dalšího rozvoje jednoznačně. Je jím velká obrazovka, nejlépe na chytrém televizoru.

„Spuštění lineární televize jako dalšího distribučního kanálu bylo logickým vyústěním množství videa, které produkujeme, protože ne všichni uživatelé jsou už na internetu. Když má někdo čas si sednout a chce si pustit proud informací s dramaturgickou skladbou, nabízí se právě televize,“ řekl v debatě obsahový ředitel Seznamu Igor Kalaš. „Rozhodně je tu bitva o big screen a zahraniční trendy to jen potvrzují. Ještě víc dává smysl z pohledu hybridní televize HbbTV a aplikací pro smart TV,“ dodal.

Igor Kalaš (Seznam.cz) a Juraj Felix (Mall.TV) při debatě na IAC 2019
Autor: Karel Choc

Igor Kalaš (Seznam.cz) a Juraj Felix (Mall.TV) při debatě na IAC 2019

„Maximálně souhlasíme s tím, že je potřeba se dostat na big screen,“ přidal se výkonný ředitel Mall.TV Juraj Felix. Obchodní model tohoto půl roku fungujícího projektu je založen na čase stráveném sledováním pořadů. Pohodlí velké obrazovky by ho mělo pomoci navýšit. 

„V těchto dnech spustíme smart aplikace pro největší systémy: Apple TV, Android TV, Samsung a LG. To jsou výrobci a platformy, které jsou v Česku nejzastoupenější,“ oznámil Felix s tím, že cílem je dostat se k lidem do obýváku.

A logiku má takový přístup i pro DVTV. „My chceme být primárně tvůrci obsahu. Nemáme ambici stát se platformou, tu jsme ani nikdy neměli. To ale neznamená, že bychom míjeli trendy, o kterých tu byla řeč. Když je řeč o velké obrazovce – v našem případě je největší nárůst u mobilů, ale dochází i k pozoruhodnému nárůstu sledování DVTV právě na velkých obrazovkách, v televizorech,“ prohlásil vedoucí projektu Jan Rozkošný

Aplikace pro Apple TV ostatně vznikla díky fanouškovi, kterého nebavilo sledovat DVTV na počítači nebo mobilu. A tak ji vytvořil sám.

Jan Rozkošný (DVTV) a Igor Kalaš (Seznam.cz) na IAC 2019
Autor: Karel Choc

Jan Rozkošný (DVTV) a Igor Kalaš (Seznam.cz) na IAC 2019

„Řadu měsíců byla nejstahovanější aplikací pro Apple TV v Česku. Tím se dostáváme na velké obrazovky my. Jsme v nabídce i některých kabelových operátorů: O2 TV, UPC a dalších. Odešli jsme z velké televize, abychom se dostali na malé obrazovky, a ony se nám teď vracejí ty velké,“ připomněl Rozkošný počátky DVTV, kterou založili bývalí zaměstnanci České televize.

Mall.TV přemýšlí o vstupu do hybridního vysílání HbbTV, potřebuje k tomu ale najít partnera v pozemním digitálním vysílání. „Adresovatelný trh není upřímně tak velký, ale jak postupně poroste uživatelská základna a bude to dávat ekonomický smysl, tak o tom budeme přemýšlet,“ přislíbil Felix.

Jak se jednotlivým projektům daří? Srovnání není snadné, každý se odvolává na jinou metriku. „Za poslední měsíc máme asi 700 tisíc unikátních uživatelů. V kontextu startu z nuly a po šesti měsících provozu je to číslo, které nám dává smysl,“ řekl zástupce Mall.TV. „Jsme na cílech, které jsme si stanovili v business plánu,“ tvrdí. Nejsilnější skupina diváků je ve věku 25–40 let, z větších měst, nejvíce z Prahy a Brna.

U konkurence takto vymezenou sociodemografii nemají. Zdrojem návštěvnosti videoportálu Stream.cz je totiž z 83 procent hlavní stránka Seznamu, a tím je dané, kdo na pořady přichází. Seznam je v podstatě pro všechny a v objemu uživatelů jsou tedy zastoupené všechny sociodemografické skupiny. 

„Stream.cz má měsíčně něco přes 25 milionů video views. 81 procent z nich je z webu, 18 procent připadá na aplikace. Webové video views dělíme ještě na desktop, mobily a tablety. A tam je 81 procent je z desktopu, 15 procent tvoří návštěvnost z mobilu, 4 procenta z tabletu,“ připravil si statistiku obsahový ředitel.

Diskuse o video obsahu na internetu na IAC 2019. Editor Digizone.cz Filip Rožánek se ptal Jana Rozkošného (DVTV), Igora Kalaše (Seznam.cz) a Juraje Felixe (Mall.TV)
Autor: Karel Choc

Diskuse o videoobsahu na internetu na IAC 2019. Editor DigiZone.cz Filip Rožánek se ptal Jana Rozkošného (DVTV), Igora Kalaše (Seznam.cz) a Juraje Felixe (Mall.TV)

Zato o sledovanosti Televize Seznam se firma příliš šířit nechce. „To jsou věci, které nejsou úplně veřejné. Drží se na relativně nízkých číslech. Určitě plánujeme změny v programové skladbě. Některé budou vidět už v létě, respektive od podzimního programového schématu. Jednoznačně většina produkce generuje většinu své sledovanosti na internetu, to mohu potvrdit,“ odpověděl Igor Kalaš.

Divákům DVTV je typicky mezi 20 a 45 lety. „S Danielou Drtinovou a Martinem Veselovským jsme si dělali trochu legraci, že jsme v televizi byli zvyklí vysílat pro lidi o generaci starší. A teď vysíláme pro lidi, kteří jsou o generaci mladší,“ vtipkoval Jan Rozkošný. „Z nedávné minulosti byl nejsledovanější rozhovor s Tomášem Etzlerem o spojení Primy a CNN. Ten vytočil stovky tisíc zhlédnutí jenom na webech Economie,“ tvrdil spoluzakladatel DVTV.

V případě DVTV i Mall.TV tvoří klasické počítače asi 60 procent přístupů, následují mobily se 30 procenty a po nich tablety nebo aplikace. „Aplikaci Mall.TV jsme spustili teprve před šesti týdny, ale už teď tvoří 10 procent všech přehrání,“ zmínil Juraj Felix.

BRAND24

Debata o video obsahu na IAC 2019
Autor: Karel Choc

Debata o videoobsahu na IAC 2019

Největší sledovanost mají videa DVTV ráno před 9.00, kdy dominuje několikaminutové sledování na mobilech, a potom večer po 20.00. Tam si publikum vyhradí čas a dívá se na dvě třetiny stopáže rozhovorů. Na Streamu je prime time kolem 18.00, sledovanost prudce opadá po 22. hodině. Mall.TV je na tom podobně.

Zatímco Mall.TV ještě nebyla v hledáčku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která podle zákona dohlíží i na internetové on-demand služby, oba dva další projekty už s ní měli čest. Seznam i DVTV se ale shodují, že šlo jen o drobnosti a spíše dotazy. Seznam si bude dávat spíš pozor na obsah, který se z internetu posouvá do mnohem více regulovaného televizního prostředí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).