Vzhledem k tomu, že provize RK se v současnosti pohybují okolo 3-5% jsou v článku uváděné sumy zanedbatelné. Z bytu za 2mKč dostanou nějakých 60tKč a hned je na polatky seznamu. "Nezáleží na tom, jak chceš věci měnit.My je měnit nechceme."
Souhlas. A taky mi přijde tak nějak "nepatřičné" říkat (nejenom v této oblasti), že nejsme v Německu, ale v Čechách (Česku). Je jasný, že dvacetiletý trh nemůže být tolik zkonsolidovaný jako 70 letý (?).
Je několik možností jak určit cenu, vzít náklady a přidat marži je sice základní, ale Seznam má defacto monopol takže se mu ani nedivím, že ji určí stylem - řeknu si tolik, co trh unese.
Cely tenhle clanek je jedna velka utopie.
Predtavujete si to jako Hurvinek valku, problematiku realitnich kancelari a chovani uzivatelu jste videl asi z jedouciho vlaku, nezlobte se na me.
To je stejne jako napsat clanek - neplatte velke penize operatorum, lide spojme se, zalozme si vlastni telefonni sit a podme volat za 1Kč za minutu.
U internetu to ale takhle funguje, viz Wifi provideři a především díky jim je na tom český internet jen tak málo mizerně, v porovnání se zbytkem Evropy,jak je.
to je trochu rozdil ne? Wifi provideri si navzajem nekonkuruji, kazdy pokryva jinou oblast (stylem kdo driv prisel, ten ji mel), pak je jednoduche se dohodnout na vytvoreni nejakeho seznamu, kdo je kde v dosahu.
Jasně, proč by ne? Jsou to prachy za reklamu a pokud nechceš inzerovat dětské porno tak s tím nemají problém, i když za prachy by ti Seznam udělal kampaň i na dětské porno ...
S článkem zcela souhlasím. Inzerce realit není to samé jako provoz mobilní sítě. :)
Navíc realitní trh u nás je jeden velkej veksl. Připadá mi, že autorem navrhované řešení je neprůchodné i z toho důvodu, že 70% realitek a jejich makléřů jsou prostě kšeftaři (vlastní doložitelná zkušenost), kterým tenhle systém vlastně vyhovuje. Proč by se družili a stanovili si nějaká pravidla o inzerci. To by jste pak po nich mohli chtít taky nějaké dodržování pravidel a čestné jednání a to se v této branži opravdu nenosí. Přebírání nabídek, amatérismus a zcela nekompetentní prodejci, jejichž výhodou je jen to, že umí všechno krásně okecat ale neznají základní věci, kteří se díky kšeftaření a podvodům v mezích zákona dokázali doteď udržet přece nebude nikdo říkat, že solidní jednání, transparentnost a slušnost jim může v budoucnu pomoct. Vždyť to do teď nějak šlo, tak to přece musí jít pořád....
Prodával jsem byt exkluzivně před "realitní firmu" naší známé, která to stejně inzerovala na Srealitách. Což bylo celkem normální, tak jsme byli dohodnuti. Ona scháněla klienty, které vodila po bytu, vyjednávala podmínky smlouvy, dělá to jako bokovku. Nakonec jsme zdárně prodali, zaplatili dohodnutou provizi, obchod se prostě povedl jak měl.
Nicméně mě zarazilo, že i přesto, že to byla exkluzivní záležitost, náš inzerát se objevil na dalších 10ti realitních serverech s okopírovanými fotkami, aniž by o tom dotyčná známá něco věděla. Jen s jedinou změnou. Cena byla vždy o 50k až 100k vyšší, nebo tam bylo dopsáno malým písmem, "bez provize RK".
Já jsem to časem pochopil. Normálně platí, že provizi zaplatí ten, kdo agentuře zadává zakázku, ať už je to prodejce nebo kupující. I kupující může přijít do realitky, že hledá byt a RK pak bude chtít provizi na něm (protože on je přece klient). Tyhle inzeráty jen lákaly potenciální zájemce stát se klienty těhle pochybných RK. V praxi to pak vypadalo tak, že do bytu přišli celkem čtyři lide (minimálně). Majitel, zástupce RK majitele, zájemce a zástupce RK zájemce.
Konečně, na tomhle postupu není nic nelegálního. Spíš je to o zneužití hlouposti zájemce, který se nechá ukecat cizí RK a je ochoten zaplatit 2x provizi. Jediným prohřeškem tedy nakonec bylo porušení autorského práva při kopírování fotek a textu inzerátu bez vědomí autora.
Autor je amatér, neznalý problematiky. Proč neporadíte uživatelů Aukra ? :-) Bez zbytečných rozborů situace, se to pokusím vysvětlit : Problém je v tom, že realitky si nerady nechávají šahat na "své" peníze. Jenže je to něco podobného jako, když máte dobrého zaměstnance (Sreality), který nosí do firmy úžasné peníze. Šéf (Realitka) je spokojený, má svých 500000 měsíčně a vše je ok. Jenže zaměstnanec se ozve a řekne, že chce více a ejhle je problém.
Investice do Srealit jsou natolik efektivní v poměru cena/výkon/konverze oproti 5 polepeným autobusům, které stojí ročně 3x tolik, že je to pro některé prostě k nevíře a chtělo by to revoluci, viďte pane redaktore :-)
v cem je problem udelat vlastni realitni portal, obzvlast kdyz jsou realitky v asociaci a jde to udelat za pomerne hodne nizkou sumu vzhledem na prostredky, ktere clenove asociace sypou do inzerce na portalech ted?
Autorove mysleni je podle mne uplne v pohode realizovatelne a ma to zdravou logiku.
Zatim tu nikdo nedal nejaky padny protiargument, proc by tohle reseni neslo (teda okrem samotneho autora).
Vybudovat realitni portal a telekomunikacni sit jsou neporovnatelne veci
Taky mi přijde, že autor to napsal rozumně. Ze stávajících příspěvků v diskuzi, které tvrdí, že autor je mimo a že to nepůjde, jsem nezjistil, proč by to teda nemělo jít...
Jednak, jak už autor zmínil, je to věc dohody. I když dokážete převést 60 % trhu na nový server, zbytek zůstane na původním a bude mít obrovskou konkurenční výhodu oproti ostatním. Vězňovo dilema v plné své kráse.
Druhá věc, setrvačnost trhu. Lidé jsou zvyklý chodit zejména na známé weby a krátkodobá inzerce při přechodu na nový nemá moc velký účinek. Lidé si shánějí web až v okamžiku kdy chtějí prodávat/nakupovat. Autor také podléhá "profesní slepotě". Existuje velké procento lidí kteří moc s počítačem neumí, tudíž se podívají jen na sreality a tím končí. Realitky také budou lákat zákazníky na to že inzerují na nejnavštěvovanějším webu, zatímco konkurence na webu který před měsícem ještě neexistoval.
Tyhle problémy by šly vyřešit, ale rozhodně by to nebylo jen "domluvíme se, uděláme nový server a přesuneme se tam"
.
Mimochodem, neví někdo co autor myslí tím Německem? Tam si něco zorganizovali nebo jen tak plácnul?
presne, ze stejneho duvodu duvodu reptaji ostatni vyhledavace na google, muzou mit tisice jinych serveru, ale reklamni kampan, aby pronikly do podvedomi lidi, je o jinych penezich.
I seznam investoval do reklamnich spotu, ted hold za sve investice vybira zisk...
Ale vy sám jste neuvedl jediný argument, který by svědčil o tom, že "problematiku" znáte. Podle dotčené reakce jste někdo ze Seznamu. Zřejmě ten dobrý zaměstnanec, o kterém píšete.
Měl jsem zodpovědnost za vývoj jedné z minulých verzí Srealit, takže trochu do problematiky vidím, byť ne úplně z obchodního úhlu. Nebudu komentovat chování relitních kanceláří na trhu, které samo o sobě uvedený model neumožňuje.
Ale co ve článku není vůbec zmíněno, je realitní software (rozumějte informační systém RK) a další vrstva mezi ním a realitními servery. Nevím, jak je to aktuálně, už se té problematice pár let nevěnuji, ale i zde je (nebo byl) téměř monopolní hráč, který dodává SW do RK a navíc inkasuje za to, že přes svůj server "posílá" nabídky na realitní servery. A to celou situaci dále komplikuje.
Udělat realitní server i s exportem/importem nabídek přes exportní programy není problém, problém je že to nemá kdo udělat, asociace je nefunkční instituce, realitek je hodně takže se nikdy neshodnou a nedomluví na zaplacení takového projektu, mimoto nejsou lidi co by to udělali a starali se o to, když by to dělala externí firma tak se může zas dostat do pozice Seznamu ...
Jediná možnost je přejít a podpořit jiný web, konkurence nespí a už vesele "spamují" realitky s výhodnou nabídnou inzerce (Centrum, Reals, atd atd)
nebere v potaz přetlak na realitním trhu a obecnou neserioznost jeho účastníků. Pokud se všechny velké realitky zdekují z srealit, ihned se objeví nějaká jiná, která vykrade jejich inzeráty a sreality s nimi vytapetuje. Díky absenci konkurence se jim to nyní vyplatí a jen se zisky rozdrobí mezi nový portál, sreality a samozřejmě zbytek trhu.
Zase na druhou stranu, kdyby se hypoteticky domluvili velci hraci (mali v tohle pripade nehraji vubec zadnou roli) a ze srealit stahli reknemez 80% nabidky tak:
1.) sreality asi pujdou do cervenych cisel
2.) bude postupne klesat navstevnost ve prospech jinych portalu (reality.cz/idnes/?)
3.) kolik se najde "tapetaru" z dostatecnou financni silou na udrzeni inzerce odpovidajici velkym knacelari? (nekolik tisic inzeratu) nehlede na to, ze nebude mit zadny kontakt s prodavajicimi .. a mimochodem vetsina tech "vykradacu" jsou male kancelare o dvou lidech
A mimochodem zakladat dalsi server je noseni drivi do lesa a plytvani casem i prostredky... Jedine co neni potreba je dalsi portal.
Kazdopadne kdo zna situaci na realitnim trhu, ten vi, ze se nikdy nedomluvi na nicem a nakonec budou poslusne platit a tedy sreality chvalim za dobry obchodni tah :-)
Nové sreality jsou totiž pořád stejný šmejd jako ty stávající, (posuďte sami http://beta.sreality.cz/ ) a zillow.com se neblíží ani v náznaku. Proč stále chybí zobrzaní na mapě? Lokalita je přece u realit to hlavní!
Problém bude možná v tom, že realitky neuvádějí přesné adresy prodávané nemovitosti. Proč ? Bojí se. Čeho ? Zrealizování obchodu pohodlnější cestou než přes ně ...
No, problem je, ze RK da penize na inzerci nemovitosti, kupujici zajemce nemovitost najde na mape, zajde za majitelem a domluvi se spolu. Nejsem si jist, jestli RK ma delat dobrocinnost a bez naroku na odmenu spojovat tyto 2 strany (kupujici x prodavajici).
Az bude realitka solidni firmou, ktera !garantuje! veskere pravni nalezitosti prevodu nemovitosti, tak nebudou prodavajici/kupujici dohadovat obchod naprimo.
Mozna jsem naivni, ale nebyla by resenim rozumna a kvalitni smlouva mezi prodejcem a realitkou, kterou poveri prodejem, kde se jedna strana zavaze, co vsechno pro prodejce udela, a prodejce se zavaze neprodat jinak, pri domluveni sankci za poruseni zavazku?
Ano, takto by to melo fungovat, ale jak jiste vite, v realnem zivote neni vsechno idealni. Nektere realitni kancelare nepracuji jak by mely a naopak take nekteri klienti se nechovaji jak by meli. Navic narazite na problematiku vyhradni smlouvy, ktera je obecne prodavajicimi povazovana za nepodepsatelnou. To ze zase tak nevyhodna byt nemusi je jina vec...
Pokud jde o tu kozu o no to žel v jistém úhlu uvažování má smysl. Pokud dodávám kozí mléko a soused také, může být žel "výhodnější", když soused o kozu přijde, protože pak jsem jediný dodavatel kozího mléka. Někdo tomu pak dá větší prioritu než dohodě se sousedem, která by jim umožnila zlevnit dodávání předraženého sena od jiného souseda co má velkou louku:-)
Prostě to bude asi jeden z důvodů.
Jinak se též přikláním k názoru, že schůdnější cesta bude spíše v podpoře jiného "realitního portálu" - asociace by takový přechod mohla podpořit. Časem pak si třeba začne příliš vyskakovat ten nový portál a tak třeba pak přejdou zase jinam...
S článkem souhlasím.
Jen s upřesněním, že důležitých realitních portálů je cca 10. Každý má jiné rozharní a jen jejich zhotovení pro IS RK je otázkou statisíců Kč. Jiná věc by bylo jejich sdílení včetně nákladů za provoz (neustálé změny).
Vlastní vyhledavač nemovitostí je už jen o rozsahu komfortu služeb pro zákazníky a zejména provozní náklady.
Co je skutečně oříšek je IS RK a zejména GUI a rozsah funkcionalit včetně typu modelu, tozn. centrální nebo decentrální.
Celkově je to problematika z technického hlediska poměrně dobře řešitelná.
Jinou otázkou zůstává ochota platby ze strany RK ze řešení a zejména jejich praktiky, které jsou značně rozdílné.
Nelze paušálně hovořit o tom, že všichni jsou neprofesionální, ale je mnoho případů, kde tomu tak je.
Na druhou stranu je pravda, že zhruba polovina nemovitostí se prodá mimo RK a domnívám se, že až někdo přijde na to, jak tuto část oslovit a zaujmout, bude vše na trhu jinak.
Nyní je to stále obehraná písnička: RK - one man/woman show, malé nebo regionální a sítě, resp. frančíza a k tomu zmíněných 50 % volného trhu. Tyto údaje jsou veřejně dostupné a poměr volného trhu se různě liší. I RK používají stále se zlepšující metody, jak oslovovat i malé krajíce z této části. Úspěšnost je různá.
Ještě je zajimavá věc týkající se SEO webů zaměřených na nemovitosti, kde se podle mě, stále nevyužívá plný potenciál, který tento typ technologie a marketingového nástroje skýtá.
Celkově lze shrnout, že stávající stav si můžou RK sami, když nemají jednu silnou asociaci. Smutné ovšem je, že to odnášíme my, klienti.
Jedna z možností je tvorba black listu RK, stejně jako jsou blacklisty spamerů a jejich weby blokovat, to však těžko projde. Možna black list RK, který by vedla silná asociace by trh značně pročistil od neprofesionálních makléřů.
Nakonec na to teď mají i VŠ, tak by je musel mít každý povinně s přezkoušením v intervalech a mohlo by být lépe.
Nová verze realitního serveru Sreality.cz, se kterou Seznam.cz přichází od 1. dubna 2010, nabídne řadu produktových novinek. Jedna z významných změn se měla týkat i obchodního modelu služby. Denní paušální platba za zveřejněný inzerát měla přejít na výkonovou platbu za proklik do detailu inzerátu.
Vyhodnotili jsme Vaši zpětnou vazbu a rozhodli se vyjít vstříc realitnímu trhu a ponechat stávající obchodní model. Motivem k přehodnocení plánovaného záměru je především současná nelehká situace na realitním trhu a klienty komunikovaná nejistota spojená s přechodem na platbu za proklik.
Pro nové Sreality, které Seznam zveřejní 1. dubna a které budou v nejbližších dnech ve veřejné beta verzi (na adrese http://beta.sreality.cz/ ), proto bude platit obchodní model se stejnými paušálními denními platbami pro všechny klienty ...
....nehynou tedy pravem, protoze je realitnim agentem kazdy Jouda a trh proste vsechny neuzivi?
Pokud to tak je, je to zcela v poradku - silni a schopni preziji, Joudove Bokovkari pujdou prodavat Amway.
Nebýt té druhé části článku, řekl bych jen überchecht.
Představa, že se konkurenční subjekty v tak našponované oblasti podnikání, jako jsou reality, prostě domluví, je tak neskutečně vtipná, až je k pláči.
Velké realitky mají se seznamem vlastní smlouvy, které jim maximálně vyhovují, seznam občas vypustí pokusný balonek v podobě nějakého omezení menších subjektů, co ty jako na to, ale nakonec jsou všichni spokojeni.
Dohodnout se na společném portálu neznamená jen investici do vývoje a technologií. To je to nejmenší. Důležitější je legislativa. Otázka zní, kdo by ten portál spravoval? Kdo by určoval inzertní pravidla? Kdo by hlídal jejich dodržování? A v neposlední řadě - nebyl by z toho nakonec kartel s pěkně kulatou pokutou pro všechny zúčastněnné?
Někdo to tady napsal, tak to jen zopakuji - jak Hurvínek válku. :-)))
Nic se nezmění, dokud budou lidi ochotni platit nehorázné provize RK (vám nepřijde 3-5% z ceny nemovitosti hodně?) a nechají sebou orat (= nepřečtou si pořádně smlouvy, resp. nedají je právníkům, protože smlouvy RK jsou jedna velká šmelina - podepíšeš a už se bez pokuty nevyvážeš, ani když ta nemovitost neodpovídá tomu, co Ti šmejdi z RK naslibovali), navíc aby obchod urychlili, protože chtějí bydlet, ještě většinu věcí za realitku vyřídí sami. Tady bych viděl problém. Toho, že většina manažeru/obchodníků RK je banda líných nekompetentních lemplů, ať pak klidně zneužívají agretátoři v čele se Seznamem, problém je opravdu v tom, že je spousta lidí, co se nechá ukecat a je ochotna platit tak velké provize za pocit, že to někdo vyřídí za ně...
Ne provize 3-5% nám nepřijde hodně, je to celosvětový standart, pokud si myslíte že se to vyplatí dělat za méně tak to můžete zkusit :-)
To že si vyberete špatnou realitku je už váš problém, to je jako by jste si koupil Renault a nadával že to nejezdí a furt to je v servisu :-)
Problém je že není regulace realitní živnosti, je to volná živnost a může jí mít kdokoliv, realitky už roky lobují za to aby to byla vázaná živnost ale bohužel to zatím nikdo neschválil (netuším proč).
Richi, mám napřímo nebo přes své blízké známé/příbuzné zkušenosti se čtyřmi realitkami a ty zkušenosti jsou ve všech případech totožné = špatné. Někdy horší (radši jsme si po podpisu rezervační smlouvy s prodávajícím vytvořili vlastní kupní smlouvu a všechno oběhali, přičemž realitka akorát zprostředkovala kontakt a dostala provizi, byť v té provizi mělo být i veškeré právní poradenství atp.), někdy lepší (realitka komunikovala, dokonce i pořešila smlouvy, akorát se to táhlo 2-3 měsíce). Při té zkušenosti, kdy jsme si všechno vyřešili sami, byla provize 150 tisíc z 3,25 milionů (platili prodávající z kupní ceny nemovitosti), myslím, že kdyby si inzerát na Sreality zadali sami, tak na tom tehdy dost ušetřili...
Je radost vidět, kolik čtenářů Lupy je dokonalých profíků v branži realit (to myslím bez ironie) a dovedou autora zkritizovat, škoda jen, že nejsou schopni být konkrétní - napsat, v čem konkrétně se autor mýlil a jak je to dle nich správně.
Několik poznámek:
- o "zanedbatelnosti" poplatků Seznamu a dalších. Většina realitek jsou malé, rodinné firmy, které se protloukají tak jako jiní živnostníci: nelehko. V přepočtu na jednu realitku stojí poplatky portálům (například) každoročně luxusní dovolenou pro rodinu majitele u moře, nebo (například) jedno auto pro majitele každých pět šest let. Co je zanedbatelné pro "miliardáře", není zanedbatelné pro živnostníka...
- "založme si vlastní telekomunikační síť a volejme si zadarmo". To mě celkem pobavilo... slyšel jste někdy o telefonování po Internetu, o VoIP, třeba i o Skypu? To, co popisujete jako utopie, používá dnes asi půl miliardy lidí, každodenně
- otázka Asociace realitek: máte velkou pravdu v tom, že podobné průmyslové asociace jsou u nás obvykle poměrně málo funkční či akční (pohled na web ARKČR leccos prozradí), jsou subjekty v branži vnímány spíše jako nutné zlo nebo zbytečnost, a dost podnikatelů v oboru, i významných, je zcela ignoruje. Toho jsem si naprosto vědom, ale nemyslím si, že to není něco, co nejde zlepšit
- vykrádání inzerátů jinými cestovkami: vykrádají se běžné inzeráty na řádových serverech, kde je přímo kontakt na prodejce (takže to "dává smysl" a nikdo se neozve, nebo jen málokdy). Vykrádání realitních inzerátů poněkud smysl postrádá, neboť je tam kontakt pouze na zprostředkovatele - kdo by z toho měl těžit?
- otázka domluvy konkurenčních subjektů: nezapomeňme, že již nyní se tyto subjekty na čemsi domluvily - jsou členy stejného profesního sdružení, které má navíc jakýsi kodex platný pro členy atd. Navíc, když to funguje v zahraničí, proč ne u nás? Protože jsme natvrdlé palice?
Záleží na tom, JAK to v zahraničí funguje a JAK DLOUHO tamější trh existuje. Český realitní trh si za uplynulých 10 let prošel solidním boomem, který se dá srovnat s dobou divokých privatizací v 90' letech. Byl to v podstatě divoký západ. Je možné, že zahraniční realitní trh je civilizovanější. Podmínky jsou jiné. Časem se zklidní i zde, ale podle toho, jak to vypadalo loni, bude to ještě dlouho trvat.
Na Slovensku to tak funguje, odzaciatku tu je www.reality.sk ktory patri asosiacii realitnych kancelarii s trhovym podielam nad 90% realitky platia pausalne rocne myslim 4tis Sk a ak chcu tak zvyraznene inzeraty.
Nikto ich nesklbe a peniaze ostavaju u nich, presne ako to popisuje autor clanku.
Rozdiel bol ze na Slovensku to asociacia zacala riesit v uz zaciatkoch internetu a konkurencia prakticky nemala sancu vyrast.