Hlavní navigace

Neplatíte i za čas, kdy jste offline?

30. 6. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Telefónica O2 uplatňuje u jedné ze svých konvergovaných služeb účtovací systém, který není pro zákazníky příliš výhodný. Časový limit u CDMA připojení, které je součástí tarifu O2 Internet Komplet, je odpočítáván i v případě, že uživatel vypne počítač a zapomene se předtím manuálně odpojit. To samé platí v případě ztráty signálu nebo vytrhnutí USB kabelu.

Už v době svého představení si jedna z prvních konvergovaných služeb na českém trhu, která v sobě sdružuje pevnou datovou službu na technologii ADSL a mobilní datovou službu přes CDMA, vysloužila kritiku za uplatňování Fair User Policy (FUP), a to jak u ADSL, tak i u mobilní části internetového připojení. Jednalo se o čtyři varianty služby z osmi nabízených. Navíc u všech variant přistoupil operátor nejen k datovému omezení, ale také časovému omezení u CDMA připojení. V praxi to vypadalo tak, že uživatel mohl plnou rychlostí surfovat do té doby, než vyčerpal datový limit, nastavený na 0,4 GB týdně, poté mu rychlost poklesla na úroveň dial-upového připojení. Pokud ale prosurfoval 20 hodin, měl smůlu úplně a mobilní část služby už nemohl do konce měsíce využívat.

Od října 2006, kdy byl O2 Internet Komplet oficiálně představen, se leccos změnilo. Zvýšily se například přenosové rychlosti. V dubnu letošního roku pak zmizely u ADSL připojení, provozovaného na platformě Telefóniky, datové limity, resp. FUP u služeb, které Telefónica nabízí maloobchodně. Také O2 Internet Komplet je už více než tři měsíce bez FUP u pevné datové služby. Mezitím také vzrostl i FUP limit u CDMA připojení z původně 0,4 GB na 2,8 GB týdně, současně se zvýšil počet hodin, které může zákazník na Internetu prostřednictvím mobilního připojení strávit z 20 na 50 hodin měsíčně, a aby toho nebylo málo, teoreticky dosažitelná přenosová rychlost u CDMA připojení je nově 1024 kbit/s.

Jenže právě kombinace dvou různých omezení, založených na datovém a časovém limitu, představuje podle mého názoru největší mínus této služby. Někteří zákazníci jsou sice ochotní se přizpůsobit určitým limitům, ale vyžadovat po nich, aby si hlídali jak datové přenosy, tak čas, který na Internetu tráví, se jeví jako ne úplně nejšťastnější řešení. Nicméně uživatelé jsou s touto skutečností srozuměni a pořizují si službu s tím, že se kombinovanými limity budou muset řídit. Zkušenosti jednoho z našich čtenářů ale ukazují, že omezení u CDMA části služby O2 Internet Komplet mají ještě další úskalí, o kterých se zákazník dopředu nemá šanci dozvědět.

Pokud se manuálně neodpojíte, časový limit se odpočítává

Jako problematický se totiž jeví způsob započítávání času, jež uživatelé na Internetu prostřednictvím CDMA tráví. Nespokojený zákazník si v e-mailu, který do dorazil nedávno do redakční pošty, postěžoval, že technické řešení, které Telefónika používá, vede k tomu, že klientovi může být účtována i několikanásobně delší doba, než skutečně využije. Systém účtování CDMA připojení totiž účtuje připojení až do té doby, než dojde k manuálnímu odpojení vytáčeného připojení uživatelem.

Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefóniky, potvrdil, že operátor opravdu započítává čas připojení i v případě, kdy na přípojce prokazatelně nedochází k žádnému datovému provozu, a to i tehdy, když dojde například k vypnutí počítače, nedostupnosti signálu či vytrhnutí USB kabelu z modemu.Obecně platí, že pro korektní ukončení relace je nutné se manuálně odpojit. Tzn., že v případě nekorektního ukončení relace (např. vytrhnutí USB kabelu, vypnutí PC bez předchozího odpojení apod.), může dojít k započítávání času připojení.

Ikona - poskytovatelé
Tip: přehledné porovnání cen a parametrů jak ADSL, tak i ostatních druhů připojení najdete v naší databázi aktuálních nabídek na Lupě. Pomocí filtrů si navíc můžete snadno najít optimální tarif na míru vašim vlastním potřebám. K dispozici je aktuální přehled kabelových poskytovatelů i mobilního Internetu. 

Proč ale dochází k započítávání času v neprospěch zákazníků? Jednoduše proto, že Telefónika aplikuje na časově omezené CDMA připojení stejná pravidla při nečinnosti jako na časově neomezené CDMA služby. Pokud delší dobu neprobíhají mezi sítí a modemem zákazníka datové přenosy, považuje Telefónika datové připojení aktivní do doby, než dojde k vypršení tzv. PDSN timeru. Ten je aktivován právě v okamžiku, kdy připojení prokazatelně negeneruje žádný datový provoz – terminál nepřenáší žádná data. Toto opatření je nastaveno pro všechny zákazníky využívající CDMA modem, protože většina z nich využívá mobilních datových služeb CDMA bez časového omezení, tzn. za paušální měsíční poplatek. Snažíme se tak zabránit tomu, aby jim připojení „spadlo“ po několika minutách nečinnosti, říká Martin Žabka.

Bohužel už nedodává, na jak dlouhou dobu je PDSN timer naprogramován, neboli za jak dlouho po nečinnosti dojde k ukončení relace. A to je pro zákazníky konvergované služby velmi důležité. Jestliže se uživatel klasického paušálního CDMA připojení zapomene před vypnutím počítače manuálně odpojit, v podstatě se nic nestane. V případě služby v balíčku O2 Internet Komplet ale dochází k započtení času, který zbývá do ukončení relace, která je navázána mezi modemem a sítí. Podobný scénář se opakuje i v případě, kdy dojde k dočasné ztrátě CDMA signálu. V případě ztráty signálu je A10 sessiona (spojení mezi počítačem a modemem) stále aktivní. V okamžiku, kdy terminál detekuje nový signál a naváže připojení, tak je původní A10 sessiona uzavřena a navázána nová. Pokud terminál nenaváže nové spojení, tak jeho předchozí sessiona stále aktivní až do doby, než vyprší PDSN timer (timer, který se začne počítat v okamžiku, kdy terminál nepřenáší žádná data), vysvětluje Martin Žabka.

Nedovedu si ale dost dobře představit, že uživatel, kterému kolísá signál například při cestě vlakem či autem, při každé ztrátě signálu vypíná manuálně připojení. Osobně bych jednoduše počkal, než signál opět naskočí, ale to bych riskoval, že přijdu o část měsíčního časového limitu.

Co se týče časové prodlevy mezi ukončením datových přenosů a reálným odpojením modemu od sítě v případě, že se uživatel sám manuálně neodpojí, lze pouze spekulovat. Nicméně podle zkušenosti našeho čtenáře je možné hovořit spíše o hodinách než minutách. I přesto, že CDMA využívám k maximálně dvouhodinovým sezením, měl jsem zaúčtované relace mnohem delší. Např. od 19:00 do 5:00 dalšího dne, kdy jsem již dávno připojený nebyl.

Navíc si postěžoval, že v okamžiku, kdy mu bylo CDMA připojení z důvodu vyčerpání časového limitu odpojeno, v zákaznické aplikaci Moje Konto mu zbývalo ještě 33 volných hodin. Podle aplikace Moje konto jsem vyčerpal cca 31 % – tedy nějakých 17 hodin, což víceméně korespondovalo s mým skutečným využitím služby.

Martin Žabka přiznává, že údaje v zákaznické aplikaci nemusí odpovídat skutečnosti. Údaje v aplikaci Moje konto se mohou rozcházet se skutečností. To je způsobeno tím, že údaje v Moje konto jsou zobrazovány staticky. Zejména pokud se uživatel blíží k finálnímu vyčerpání hodin, může např. čerpat již poslední hodinu, ale na Moje konto se mu zobrazí, že má ještě hodinu k dispozici. S tím však trochu nekoresponduje skutečnost, že aplikace údajně v okamžiku odpojení ukazovala vyčerpání časového limitu jen z 31 %.

BRAND24

Řešení existuje

Mohlo by se zdát, že Telefónika je v tomto případě pranýřována zcela nevinně. Nastavila systém, který poškozuje klienty určité služby, ale na druhou stranu pokud by jej změnila, odnesli by to zákazníci všech předplacených CDMA služeb tím, že by jim připojení po několika minutách nečinnosti „spadlo“. A je velmi pravděpodobné, že zákazníci služby O2 Internet Komplet jsou oproti těm, kteří využívají CDMA připojení, v menšině, takže vlastně Telefónika vybrala to lepší ze špatných řešení.

Jenže nebylo by jednodušší vytvořit takový systém, který by byl férový k oběma skupinám? Jelikož nejsem v CDMA technologii příliš zběhlý, na chvíli jsem téměř uvěřil argumentaci Telefóniky. Nicméně kolegové Jiří Peterka a Patrick Zandl mě vyvedli z omylu. Řešení existuje a pravděpodobně ne jedno. Telefónika by například mohla udělat úpravu v účtovacím software tak, aby nepočítal čas po ukončení datových přenosů. Také vás napadá otázka, proč to už dávno neudělala a naimplantovala na CDMA službu z O2 Internet Kompletu řešení používané u ostatních CDMA služeb, které se v tomto případě příliš nehodí? Jednoduše proto, že by to Telefóniku stálo opravdu velké peníze. A tak budou muset uživatelé služby Internet Komplet i do budoucna při každém připojení prostřednictvím CDMA dávat bedlivý pozor, aby se nezapomněli manuálně odpojit, jinak by jim časový kredit mohl záhadně zmizet tak, jako našemu čtenáři.

Je způsob účtování času stráveného na Internetu prostřednictvím CDMA připojení, které je součástí tarifu O2 Internet Komplet, v pořádku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).