Hlavní navigace

Nic není nemožné

22. 2. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Až notoricky známý reklamní slogan z titulku platí zvlášť pro tým Impossible, jehož krystalicky čistou, ale současně poněkud minimalistickou internetovou prezentaci tento pátek recenzujeme. Neobvykle rozsáhlý komentář k redakční recenzi Ondřeje Kratochvíla má na svědomí Jiří Sekera (Grafika, WebTip).


http://www.im­possible.cz/

Tentokrát byla recenzí poctěna prezentace společnosti Impossible, zabývající se realizací rozličných internetových projektů. Obsahově jde o velmi malý web – konkrétně čtyřstránkový, počítám-li i úvodní stránku.

Zmíněná úvodní stránka slouží také jako hlavní menu. Surfař se na ní musí vracet vždy, když je na podstránce a chce přejít na jinou podstránku. Takové řešení by normálně nebylo moc efektivní, ale vzhledem k minimálnímu rozsahu prezentace příliš nezpomaluje.

Tím jsem narazil na jednu z mnoha pozitivních vlastností – web se načítá skutečně velmi rychle! V době, kdy velikost úvodních stránek mnoha prezentací několikanásobně překračuje 50 kB, je cca 25 kB grafiky této prezentace docela příjemným překvapením, jež ocení nejen majitelé vytáčeného internetového připojení.

Samotná vizualizace je čistá a originální. Svůj podíl na tom má také malý rozsah prezentace a velké jednobarevné plochy okolo hlavního rámečku s obsahem. Líbí se mi zejména ztvárnění grafiky na pozadí textu, kterou představují přes sebe navrstvené nápisy tvořené obrysovými čárami. Také šipka vytvořená ze čtverečků s výřezy z geometrických obrazů do kompozice skvěle zapadá. Protější stranu grafiky vyvažují jakési dírky, připomínající okraje listu v kroužkovém bloku, provrtané v podkladu.

Za zvlášť vydařený považuji firemní logotyp a jeho integraci do designu, což na mnoha prezentacích výrazně pokulhává. Zde značka barevně pěkně vyniká a díky stínu v kombinaci se skloněným písmem působí dynamicky.

Technickému řešení designu bych vytkl jen to, že pokud má návštěvník v prohlížeči předvoleny větší fonty než běžné, text začne přesahovat přes spodní okraj rámečku, a ten se začne pod textem znovu opakovat. Jinými slovy – grafika se „roztrhá“.

Zobrazení prezentace nedělá nejmenší problémy Internet Exploreru, Opeře, ani Navigatoru (verze 6, resp. 6.1).

Pomalu se dostávám ke zdrojovému kódu, na němž si HTML validátor W3C – jako již tradičně – docela smlsnul. Neopomenul mě upozornit na špatné definování typu skriptů (u tagu SCRIPT je uveden jen LANGUAGE; zcela chybí definice typu tohoto prvku – správně by mělo být uvedeno ještě např. TYPE=„text/ja­vascript“), rovněž mu vadilo používání atributů MARGINWIDTH, MARGINHEIGHT, LEFTMARGIN, RIGHTMARGIN, BOTTOMMARGIN a TOPMARGIN v tagu BODY. Ale až na RIGHTMARGIN a BOTOMMARGIN, o kterých jsem nikdy neslyšel, jsou v dnešních browserech ty čtyři zbývající běžně podporované. Mezi další uvedené chyby patří již jen nepovolené atributy tabulek (nepovolené, leč mnohými prohlížeči podporované) a uvedení parametru NAME u tagu IMG.

Překvapilo mě, že v prezentaci jsou korektně uvedeny ALTy u obrázků, což jinak bývá snad nejčastěji se vyskytující „chybou“.

Postupným zkoumáním prezentace Impossible jsem došel k závěru, že firma by se s klidně mohla jmenovat „Possible“. Své schopnosti demonstrují dobře nejen na vlastní prezentaci, ale zejména v referencích na ní uvedených. Co se týká obsahu, myslím si, že v případě webu Impossible není stručnost nijak závažným minusem. Proto po dlouhé době dávám hodnocení skoro nejvyšší – 9/10.

Rodný list website

BRAND24

server:
Impossible (www.impossible­.cz)
zadavatel:
(firemní prezentace)
agentura:
Impossible (www.impossible­.cz)
art director:
Petr Pecháček
velikost týmu:
1 grafik a 1 koder
doba realizace:
1 týden
použité technologie:
HTML & PHP4
datum spuštění
prosinec 2001

Jiří Sekera (SiGY)
Návrhář a programátor internetových prezentací, redaktor Grafiky On-Line a WebTipu
sigy@sigy.cz, www.sigy.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Originalita je vlastnost, kterou těmto stránkám rozhodně nelze upřít. Většina týmů, působících v oblasti tvorby webů, se momentálně předhání spíše v náročných flashových projektech s méně či více výstředními grafickými prvky. Tato stránka je opakem, ale nejsem si jist, jestli je to, vzhledem k účelu prezentace, klad nebo zápor.
POUŽITELNOST
Navigace stránky je velmi jednoduchá a intuitivní. Myslím, že jednodušší by šla stěží vymyslet.
Ač to možná pro někoho bude absurdní, nepovažuji logo firmy jako dostatečný prvek navigace pro návrat z podstránek. Argumentaci tlačítkem „Zpět“ přímo v prohlížeči, vzhledem ke zkušenostem s uživateli, nepřijímám.
Celá prezentace je pouze v angličtině. Může se jednat o marketingový tah, ovšem v referencích jsem zahlédl pouze jednu „cizí“ stránku (v doméně .sk). Na druhou stranu beru v úvahu, že jsou použity pouze jednoduché slovní obraty a základní fráze.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Ke korektnímu zobrazení stránek je potřebný většinový prohlížeč s podporou Javascriptů a CSS, což považuji za více než uspokojující. Drobné problémy jsem zaznamenal v linuxovém Konqueroru, kde se pozadí stránky v sekci reference opakovalo a odkazy na prezentace, uvedené v referencích, se po přejetí kurzorem tvářily jako obyčejný text. V textovém prohlížeči je úvodní stránka mírně zmatená, ale zbytek webu se zobrazuje naprosto v pořádku. Jde však opravdu pouze o detaily…
Trochu mě zklamalo, že stránky nejsou zcela optimalizovány pro rozlišení 800×600, ovšem jejich použitelnosti a přehlednosti tento fakt nic neubírá.
ESTETICKÝ DOJEM
Stránky na mně působí velmi přehledně, čistě a jednoduše. Bohužel až moc jednoduše. Na webu mi chybí nějaký náboj, který by ve mně budil pocit sebevědomé, moderní, expandující společnosti (což je mi ovšem vyvráceno referencemi).
V grafickém návrhu sice neshledávám žádné závažné chyby, ale při pohledu na stránku jako celek se neubráním dojmu, že je pro účel prezentace dle mého názoru nepříliš vhodná. Abych byl upřímný, myslím, že prezentaci velmi kazí zakulacené rohy napodobující stránku z diáře. Velmi malý rozdíl mezi šedí na pozadí stránky a šedí na pozadí „listu diáře“ ve mně evokuje pocit neucelenosti.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Celkově na mně web působí jako prezentace sebejisté firmy, která se zakázkami nemá problémy, tudíž nemá za potřebí na svých stránkách pokrýt co největší spektrum klientů, které zlomí poutavou moderní prezentací využívající nejnovější technologie, grafické prvky a více či méně pravdivá motta. V této domněnce mě utvrzuje i stručnost, která však nijak neovlivňuje informační hodnotu. Text obsahuje jen a pouze informace, které byste jako klienti měli, při rozhodování se komu svěřit tvorbu vašeho firemního webu, vědět. Stránka jde bez oklik k nastínění kvalit týmu, které podloží referencemi. Jednoduše řečeno, za tým Impossible nemluví zbytečná slova, ale činy.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
7/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též jednou či dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), pocházejícími z řad tvůrců webů nebo profesionálních uživatelů Internetu.

Líbí se vám design a grafický styl prezentace Impossible?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již několik let zabývá počítačovou grafikou a internet designem. Mezi jeho další koníčky patří například klasická fotografie či poslech kvalitní hudby.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).