Hlavní navigace

Nová internetová bublina: boj o místo v prohlížeči

9. 2. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Kdo vlastně vydělá na paktu společností Google a Dell? Proč chce Google zaplatit miliardu dolarů, aby se dostal na stovku milionů PC? Svět se mění, ale internetoví uživatelé jsou prý "omezené ovce", které si v počítači nezmění nic, co jim do něj někdo dodá.

Dějí se podivné věci. Google a Dell spolupracují na tom, aby Dell dodával svá PC s „předinstalovanými“ Google produkty (Toolbar a Desktop Search) a uživatelé Dell PC měli přednastavenou domovskou stránku vytvořenou Google právě pro Dell (tu ostatně můžete vidět na www.google.com/ig/de­ll a nelze na ni říci nic jiného než díky-nemám-zájem). Wall Street Journal navíc uvedl, že Dell by mohl tímto tahem získat až miliardu dolarů v průběhu tří let (tomu nerozumím už vůbec, protože je více než zjevné, že Google bude platit).

Vypadá to na opakující se historii. Jak například uvádí News.com, tohle už tady všechno jednou bylo. Společnosti se předháněly v placení za umístění ikonek na pracovní plochu uživatelských počítačů. Jenže pak se ukázalo, že uživatelé nejsou ovce a ikonky ignorují. Případně jsou dostatečně zkušení, aby je smazali. Takže ať se na to dívám, jak se na to dívám, současnost možná přináší další internetovou bublinu.

Google a Dell - screenshot
Ukázka přednastavené domovské stránky Googlu pro uživatele počítačů Dell

Celé mi to přijde ještě více zvláštní v tom, že Google Toolbar i Google Desktop Search jsou nakonec poměrně průměrné produkty a není na nich příliš, za co by stálo o nich seriózně uvažovat. Toolbar je nadbytečný a stejně jako ostatní toolbary pouze zaplácne nadměrné místo v prohlížeči. A „průměrný“ uživatel PC Google Desktop Search ho nepotřebuje a nebude ho používat. A ten uživatel, který jej opravdu potřebuje? Ten má souborů a informací tolik, že ani Google Desktop Search neví, co s nimi.

Reakce několika uživatelů: Pokaždé, když koupím předinstalované PC, nainstaluji čistou verzi retail Windows. A místo 9 GB zaplácnutého místa od výrobce mám pouze 1GB čisté instalace.

Souhlasím, že něco může být na myšlence, že blížící se doba distribuce software takřka výhradně prostřednictvím Internetu může být dostatečně důležitým důvodem k přitažení uživatelů na „tu správnou stránku“. Také souhlasím s tím, že polovina lidí si nezmění defaultní nastavení, stačí se podívat na setrvačnost, s jakou kdekdo při každém otevření prohlížeče otevře www.seznam.cz a teprve odtamtud jde jinam. Zmiňovaný Wall Street Journal dokonce napsal, že „prvních deset minut s počítačem je magický čas“. Kupující je prý nadšený a spokojený a právě těchto prvních deset minut se rozhoduje, kde si koupí další hardware, software či internetové služby. A pro co se v prvních deseti minutách rozhodne, to už prý málokdy změní po dobu životnosti svého PC. Nevím, připadá mi to jako poměrně absurdní myšlenka. Nebo jsou uživatele (možná jen ti američtí) skutečně ovce.

Souhlasím i s tím, že metodu distribuce „svého“ software s hardware využil už například Microsoft v době, kdy „likvidoval“ Netscape (slovo likvidoval prosím brát s rezervou). Pokud by ale něco takového mělo platit pro Google, máme se začít bát? Je stoupající dominance Google skutečnou hrozbou?

Kdo na tom vlastně vydělá?

Je zajímavé vědět, že Google platí HP jeden dolar za instalaci svého software a 75 centů za první vyhledávací dotaz takového uživatele.

Na paktování Dellu a Google by potom mohl získat něco pravděpodobně Dell – uniká mi ale to, proč vlastně Google něco takového dělá. Notabene pokud to bude znamenat, že Google bude tohle všechno financovat. Pozice Google je natolik majoritní, že jakékoliv zisky v „podílu mezi uživateli“ nepřinášejí žádné pozitivní výsledky a nové uživatele získává neustále a prakticky zadarmo. A Google už v současnosti šíří Google Toolbar s počítači od řady výrobců – Hewlett-Packard, Gateway Inc., Sony Crop., Apple Computer Inc. či Toshiba Crop. A Dell (UK) pro změnu začal na konci loňského roku dodávat Firefox se svými počítači.

Google na druhou stranu podniká podobně zvláštní kroky už tradičně. Stačí vzpomenout na to, jak vytlačil Microsoft z vyhledávačového paktu s AOL – stálo ho to také miliardu dolarů (a dostal pětiprocentní podíl v AOL, nic moc). A většina analytiků se v té době shodla, že šlo až o dvojnásobek ceny, kterou ve skutečnosti tento kontrakt měl. A dodali, že buď Google ví něco, co zbytek světa neví, nebo je prostě jenom příliš nadšený do získávání tržního podílu. Já bych dodal, že možná aktuálně neví, co s penězi.

BRAND24

Tolik oslavované potlačování dominance Microsoftu díky Google je paradoxní. Třeba takový Google Pack (kolekce zdarma dostupného software). Google Pack je dostupný pouze pro Windows XP.

Google & Dell bublina je ještě paradoxnější. Třeba agentura Reuters („Dell Inc. and Google Inc. confirmed on Tuesday they are testing a pre-installed package of Google software on Dell computers, in a potential blow to Microsoft Corp.'s dominance of desktop software.“, zdroj) si to příliš nepromyslela a pravděpodobně jim nedošlo, že Dell i Google nadále podporují dominanci desktopů od Microsoftu. Microsoft bude mít pouze složitější pozici v „dominanci“ vyhledávačů na Internetu. Desktop software to nemá jak ovlivnit.

Vydělá na tom nakonec Dell. Paradoxní změna. V předchozí bublině to byli výrobci hardware, kdo platili za umístění ikonek na pracovní ploše. Teď za to samé dostanou ještě peníze. A Dell je v tomto případě velmi významný partner, jeho 18procentní celosvětový podíl (33 procenta v USA) je více než zajímavý.

Kdo bude z paktu mezi Dellem a Googlem profitovat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).