Hlavní navigace

Nové diskuse na Lupě: jakých bylo prvních 100 dnů s moderováním komentářů?

14. 5. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Po třech měsících od zavedení pre-moderovaných diskusí jsme se podívali na to, jak se novinka v praxi osvědčila.

Předpokládali jsme, že nám nejspíš o něco klesne návštěvnost, že pro nás bude moderování diskusí znamenat víc práce a že se příspěvky budou v debatách objevovat s určitým zpožděním. Schvalování diskusních příspěvků ještě před jejich publikováním jsme v pondělí 28. ledna 2019 zaváděli s řadou hypotéz, ale zároveň s přáním, aby se úroveň diskusí na Lupě zásadně zvýšila. Zároveň jsme čtenářům slíbili, že za čas popíšeme, jaké měla změna dopady. Pojďme tedy na to.

Pro připomenutí: od konce ledna mohou do diskusí na Lupě přispívat pouze registrovaní uživatelé a každý komentář musí ještě před jeho zveřejněním přečíst a odsouhlasit moderátor. Hlavními kritérii hodnocení jsou faktická souvislost s textem, užitečnost a odbornost komentáře. Příspěvky také samozřejmě musí vyhovovat pravidlům pro diskutující. Debatéři, kteří dlouhodobě diskutují slušně, časem získávají možnost přispívat do debat bez moderace.

První změny jsme zaznamenali hned po zavedení novinky: největší trollové, kteří byli schopní publikovat i desítky komentářů denně a „unášet“ diskuse pod články k nesouvisejícím tématům, z Lupy prakticky ze dne na den zmizeli. Daří se nám také lépe odchytávat pokusy o spam, které často míří do diskusí u textů vydaných před řadou let. Dramaticky navíc ubylo příspěvků, které jako závadné nahlašují sami čtenáři. S překvapením jsme tak zjistili, že v novém systému máme vlastně s diskusemi o něco méně práce, než jsme měli dříve.

A co čísla?

Počet komentářů pod články samozřejmě podle očekávání poklesl. Zatímco za leden jsme na Lupě zaznamenali celkem 3837 diskusních příspěvků, za duben to bylo 694. Průměrný počet příspěvků pod našimi texty se snížil z lednových 13 na dubnových 5.

Jak se pokles počtu příspěvků projevil na návštěvnosti? Za první tři měsíce k zásadním změnám nedošlo. V únoru a březnu jsme v diskusích zaznamenali meziročně menší nárůst počtu zobrazených stránek (o 14 % v únoru a o 12 % v březnu), v dubnu, který pro nás byl celkově návštěvnostně slabší, pro změnu pokles asi o 15 %. Kolísání návštěvnosti diskusí tak nejspíš souvisí s pohyby celkové návštěvnosti Lupy. Tři měsíce ale patrně jsou na zpozorování změn příliš krátká doba. Stále očekáváme, že návštěvnost diskusí časem spíše klesne.

V průběhu dubna přidalo na Lupě aspoň jeden komentář celkem 274 registrovaných uživatelů. Počet nových registrací se přitom drží na podobných číslech: v lednu, kdy ještě nebyly povinné, jich bylo 61, v dubnu pak 68. Celkem 11 uživatelů už stihlo získat možnost přispívat do debat bez předchozího schvalování.

Ve dne, v noci

V dubnu jsme neschválili celkem 98 komentářů. Průměrná čekací doba na posouzení byla v dubnu ve všední dny 136 minut. Toto číslo ale berte s rezervou, protože průměr hrubě zkreslují noční hodiny, kdy moderátoři spí a komentáře čekají na posouzení až do rána. V pracovní špičce obvykle příspěvky schvalujeme mnohem rychleji.

O dubnových víkendech příspěvky v průměru čekaly 536 minut – v sobotu a neděli moderujeme mnohem méně často a průměr je navíc opět zkreslen nočními hodinami. Pokud chcete vědět, jak byla v dubnu průměrná čekací doba rozložena mezi dny v týdnu, tady jsou konkrétní čísla:

BRAND24

den minuty
pondělí 78
úterý 118
středa 52
čtvrtek 131
pátek 301
sobota 614
neděle 459

Jak tedy zavedení moderovaných diskusí po třech měsících hodnotíme? Některé předpoklady (např. pokles počtu příspěvků) se potvrdily, jiné zatím ne (více práce, zatím ani pokles návštěvnosti). Subjektivně si ale myslíme, že se úroveň diskusí zvýšila a že řada z nich stojí za přečtení. A to byl koneckonců náš hlavní cíl.

P. S.: Přečtěte si, jak sto dní s novými diskusemi hodnotí náš sesterský server Root.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).