Hlavní navigace

Nový virus se šíří jako mor

14. 2. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Už jste jej také dostali? Mám na mysli nový "love letter" s přílohou AnnaKournikovova.jpg.vbs. Vypadá jako I LOVE YOU, chová se jako I LOVE YOU a údajně se šíří dokonce dvojnásobnou rychlostí. Jak je to možné? Nikdo neví - média pouze opakovaně nabádají k nákupům antivirových programů. Že ale byly minule co platné.

Včerejší den opět ukázal, jak křehká a zranitelná je internetová struktura, která byla kdysi vytvořena v amerických vojenských laboratořích, aby dokázala odolat atomovému výbuchu. Po dlouhé době si tak Internet – opět v negativním světle – prokousal cestu ekonomickým zpravodajstvím na nejvyšší příčky agenturních zpráv. Případy, kdy největší české deníky věnovaly alespoň kousek titulní strany Internetu, by se určitě daly spočítat na prstech jedné ruky. Nikdo však pravděpodobně nezapomene na mediální smršť, která se strhla kolem viru I LOVE YOU – ráno zajisté najdete v novinách zprávu, že nový virus se šíří dvakrát rychleji. Měli byste, protože média mají tentokráte na celém případu lví podíl.

Princip fungování viru je poměrně jednoduchý a využívá toho, že drtivá většina uživatelů Internetu používá programové vybavení na platformě Microsoftu – vůbec celý virus je z vnějšího pohledu naprosto identickou kopií svého slavného předchůdce. Emailem vám dorazí dopis s předmětem zprávy Here you are ;-) (Svět namodro uvádí ještě další dvě varianty, ale jejich existence není potvrzena), v jehož příloze se nachází soubor AnnaKournikovo­va.jpg.vbs. Příloha je ve skutečnosti jednoduchý skript napsaný ve Visual Basicu, který po aktivaci rozešle virus na všechny emailové adresy, které má uživatel uvedeny v kontaktech programu MS Outlook. Samotný virus je pak neškodný.

Američtí výzkumníci totiž při projektování Internetu nepočítali s lidským faktorem – nebrali v potaz, že jednou budou k Internetu přistupovat obyčejní uživatelé, kteří díky mediím trpí řadou předsudků a „informačních deformací“. Nový virus se v porovnání s I LOVE YOU šíří dvojnásobnou rychlostí (ČTK se odvoválá na Daniela Dočekala, Daniel Dočekal na blíže nespecifikované antivirové společnosti). Zda to je či není pravda, není podstatné. Důležitá je spíše otázka, jak je to proboha možné? Měli jsme tu I LOVE YOU. Nový virus je postaven na naprosto stejném principu a dokonce i jeho chování je dokonale totožné. I laičtí uživatelé Internetu by přece měli být dávno informováni a při práci s emailem opatrnější. Tak proč?

Nabízím poměrně prosté vysvětlení – díky aktivitě, s jakou se případu I LOVE YOU chopila tradiční média, nemají běžní uživatelé Internetu o principu fungování viru či nějaké základní virové prevenci ani tušení (dokládá to ostatně i studie provedená nedávno v USA). Noviny a televize se ve snaze neunavit diváka a nabídnout mu snadno pochopitelné a současně zábavné „vysílací schéma“ pustily do problému nejjednodušší možnou cestou: „Po světě obchází tajemný a nebezpečný I LOVE YOU. Jedná se o tzv. počítačový virus a na počítačové viry jsou nejlepší antivirové programy. Kupte si tedy antivirový program a všechno bude v pořádku.“ Povšimněte si prosím, že o podstatě problému zde nepadlo ani slovo.

BRAND24

Když vidím apokalyptický titulek na internetové stránce svého oblíbeného bulváru (www.lidovky.cz) – i když Mladá fronta Dnes pod vedením Pavla Šafra zdatně drží krok – uvědomuji si, že je to vlastně ideální novinový materiál. Už jen proto, že je jméno viru spojeno s atraktivní (alespoň podle některých mínění) ruskou tenistkou Annou Kurnikovovou, momentálně devátou hráčkou světového žebříčku. A závěr článku je také nečekaný – nainstalujte si některý antivirový program a budete mít od viru pokoj – o podstatě celého problému opět nikde ani slovo. Mám trochu strach z okamžiku, kdy si tvůrci virů uvědomí, že jejich největším spojencem je lidská důvěřivot značně přiživovaná ze strany médií.

Zatím se všechny podobné viry omezují v zásadě na jednoduché hry – otevřete přílohu emailové zprávy a virus se bez jakéhokoli poškození systému rozešle na emailové adresy uvedené v kontaktech. Je však jen otázkou času, kdy si někdo uvědomí, jak snadno by se tohoto řetězového efektu dalo využít kupříkladu k marketingovým účelům. Konečně i skandál je reklamní kampaň, která navíc patří k nejlevnějším a nejúčinnějším. K vytvoření podobného viru jsou třeba naprosto nulové znalosti. VBS/SST je dílem generátoru VBSWG, jehož výsledek byl zašifrován do těla viru. Nu což. Hlavně, že se podle zprávy ČTK nestalo nic Českému Telecomu. To by mě totiž opravdu naštvalo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).