Hlavní navigace

Nový zákon dovolí soukromým televizím vysílat delší reklamy

31. 3. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Blíží se velké novinky v mediální oblasti. Chystaný zákon dá vysílací radě pravomoc dočasně vypnout videoportály ohrožující děti, veřejné zdraví anebo národní bezpečnost.

Čeští poslanci se konečně dostali k zákonu, který zavádí nové povinnosti pro televizní stanice a internetové portály. Zákon o službách platforem pro sdílení videonahrávek je norma, která zavádí do českého práva evropské předpisy z listopadu 2018. Česká republika měla nová pravidla zavést do poloviny září 2020, ale kvůli pandemii se parlament k jejich projednání nedostal. Zákon proto po volbách „zdědila“ nová sněmovna.

Hlavním smyslem zákona je bránit šíření násilných nebo nenávistných projevů, zamezit podněcování k teroristickým činům a chránit nezletilé před obsahem, který by mohl narušit jejich vývoj. Uvolňuje také pravidla pro vysílání reklamy.

Soukromé televizní stanice v Česku budou smět vysílat ještě delší reklamní šoty a teleshoppingové bloky než teď. Dosavadní limit byl 12 minut reklamy za hodinu (bez programových upoutávek a sponzoringu). Toto omezení chystaný zákon ruší. Nově by televize mohly vysílat až 144 minut reklamy a teleshoppingu v době mezi 6.00 a 18.00 hod., přičemž rozprostření reklam na této vysílací ploše bude na nich. V nejsledovanějším čase mezi 18.00 a půlnocí bude maximální množství reklam 72 minut, opět bez určení maximální délky reklamního bloku v rámci jedné hodiny. K tomu mohou přidat ještě sponzoring a upoutávky na další pořady nebo služby.

Pravidla pro Českou televizi zůstanou stejná: reklamní bloky zůstanou jenom na ČT2 a ČT sport v maximálním množství 0,5 % denního vysílacího času, od 19 do 22 hodin v maximální délce 6 minut za hodinu.

Bedlivějšímu dozoru budou podléhat reklamy na alkohol a na nezdravé potraviny. Samoregulační orgány, což je například Asociace televizních organizací, mají vytvořit etické kodexy s podrobnějšími požadavky na obchodní sdělení týkající se alkoholických nápojů. Cílem je účinně snížit propagaci alkoholických nápojů v televizi a na videoportálech, aby nelákaly nezletilé.

Etický kodex má vzniknout rovněž kvůli reklamám, které provázejí pořady pro děti a propagují se v nich jídla a nápoje s vysokým podílem tuků, cukrů nebo soli.

Upraví se i kompetence Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Působnost úřadu bude kromě klasického vysílání a katalogů internetových pořadů rozšířena o weby, kam uživatelé nahrávají videa. Zároveň se ujasňují povinnosti pro televizní a rozhlasové stanice nebo provozovatele audiovizuálních služeb.

Chystaná norma například ukládá stanicím i operátorům použít „vhodná opatření“, aby pořady, které zejména obsahují pornografii nebo hrubé samoúčelné násilí, neměly nezletilé osoby za běžných okolností možnost vidět nebo slyšet. Tato opatření zahrnují nástroje pro ověřování věku nebo jiná technická opatření.

Stejná povinnost bude platit pro takzvané audiovizuální mediální služby na vyžádání, kam patří nejenom internetové archivy televizních stanic, ale také portály jako Aerovod, Mall.TV, Stream.cz nebo videosekce zpravodajských webů iDnes a Aktuálně.cz. Dodržet ji budou muset i portály pro sdílení uživatelských videonahrávek. Registr českých služeb, které pod tuto regulaci budou spadat, povede Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Vysílací rada zároveň získá novou pravomoc pozastavit na českém území provoz audiovizuální služby z Evropské unie, jestliže během jednoho roku dvakrát hrubě poruší pravidla věkové přístupnosti obsahu, ohrožuje veřejné zdraví anebo národní bezpečnost. Kromě naléhavých případů ale půjde o delší proces, kdy musí dostat provozovatel služby prostor k vyjádření a úřad musí informovat Evropskou komisi. Pozastavení bude možné maximálně na 180 dnů, technicky ho obstarají poskytovatelé internetového připojení.

U televizního vysílání zůstává pravidlo, že se pořady nevhodné pro nezletilé nesmějí objevit ve vysílání mezi šestou ráno a desátou večer. Tato povinnost se na provozovatele vysílání nevztahuje, je-li vysílání koncovému uživateli dostupné na základě písemné smlouvy s osobou starší 18 let a je k němu poskytnuto technické opatření, které umožňuje omezit přístup nezletilým.

V každém případě bude nutné označit podobné televizní pořady znakem „18+“ určujícím potenciální závadnost jejich obsahu. Značka musí být vidět po celou dobu jejich trvání.

Osobní údaje nezletilých osob shromážděné kvůli ověření věku nebude dovoleno používat pro obchodní účely, zejména pro přímý marketing, profilování ani reklamu cílenou na základě chování.

Televize a internetové videoportály budou muset každý rok do 30. června předkládat vysílací radě akční plán zpřístupňování televizních pořadů pro osoby se sluchovým postižením a osoby se zrakovým postižením. Každoročně budou muset zvýšit dostupnost pořadů pro tyto skupiny diváků, přičemž konkrétní plán si dohodnou s organizacemi, které tyto osoby sdružují. Povinnostem se vyhnou v podstatě jenom hudební stanice.

Audiovizuální portály budou ze zákona povinné poskytovat k pořadu otevřené nebo skryté titulky, případně tlumočení do českého znakového jazyka anebo audiopopis, jsou-li k dispozici.

BRAND24

Vysílací rada odhadla, že novými povinnostmi stráví 8541 člověkohodin za rok, což obnáší náklady 4,44 milionu Kč ročně. Ministerstvo financí ale požaduje, aby v náběhové fázi úřad nezvyšoval počet pracovních míst a novou agendu zajistil se stávajícím personálním obsazením. Personální náročnost bude vyhodnocena zpětně podle skutečného objemu administrativy.

Celý sněmovní tisk je včetně důvodové zprávy značně obsáhlý, dokument má 113 stran. Ve sněmovně má za sebou první čtení, nyní ho proberou poslanci ve výborech. Na programu ho má mediální výbor sněmovny, který se sejde 14. dubna.

Chcete mít každé ráno v mailu přehled aktuálních článků z Lupy? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze i týdenní přehled nebo také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).