Hlavní navigace

Názor k článku O voličský průkaz už s elektronickým podpisem žádat nemůžete od Kamil Zmeškal - Na problém se ztotožněním upozorňujeme již několik let...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 9. 2017 11:50

    Kamil Zmeškal

    Na problém se ztotožněním upozorňujeme již několik let a teď aktuálně znovu http://blog.kamil-zmeskal.cz/2017/08/informace-pripravenosti-cuzk-na-uplne.html.

    Zavedení identifikátoru MPSV do certifikátů byl úlet, jen nesystémová nouzovka. Nakonec se MPSV a vnitro neustále hádalo, čí identifikace by tam měla být (vnitro má také svou). Netuším, proč se zavedením základních registrů např. do ROB nepřidali SN certifikátu+ ID vydavatele, což by situaci elegantně pro OVM řešilo. Nepotřebovali bychom pak informace z certifikační autority, která nám stejně nedá. Bohužel se nic takového nestalo a vyhozením identifikátoru MPSV způsobilo, že el. podpis je pro identifikaci (resp. ztotožnění) bezcenný a aktuálně jediný způsob, jak ztotožnit uživatele, je cesta přes datovou schránku, včetně jejich autentizační služby.

    Nyní se chystá NIA - Národní identitní autorita.Ta má vracet tzv. pseudonym, který je ale sám o sobě opět o ničem. Nicméně by měla vzniknout v rámci ISZR nová služba, která tento pseudonym převede na AIFO, což už jako OVM můžeme bez problémů pro ztotožnění použít. Tato služba ale ještě neexistuje, snad v roce 2018.

    Po implementaci této služby půjde NIA už na přihlašování s nutností ztotožnění bez problémů využít a na korespondenci zatím bude datová schránka (jak je na konci článku řečeno, ani eIDAS to nevyřešil).

    Pokud si říkáte, co to meleš pořád s nějakým ztotožněním, podpis je podpis, ten přeci stačí, jako na papíře, tak si představte tak, že například u nás potřebujeme ztotožnění třeba na to, abychom byli schopni identifikovat nemovitosti, ke kterým máte nějaký právní vztah a na dálku k nim zřídit třeba Službu sledování změn. Bez přesného ztotožnění to není možné, protože informace, že na druhé straně sedí "Jan Novák", není k ničemu. Potřebujeme se dostat až na úroveň rodného čísla (což které ale není referenční údaj), nebo AIFO, nebo ID datové schránky. Proto lze dnes elektronicky na dálku Službu sledování změn zřídit jen v případě, že máte Datovou schránku, jinak musíte přijít osobně, nebo zaslat papírovou žádost s úředně ověřeným podpisem.

    Tohle je v současné době velká brzda rozvoje elektronických služeb státu :(