Hlavní navigace

Obchodní řetězce objevily web, ale nic víc

1. 2. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Velmi dlouho trvalo českým obchodním řetězcům, než nalezly cestu na Internet. Jejich cílová skupina se na Internetu nepohybovala, a tak své prezentace zanedbávaly, nebo jimi dokonce vůbec nedisponovaly. Tyto časy jsou naštěstí pryč, přesto je pozornost velkoobchodů soustředěna stále jinam a možnosti Internetu dostatečně nevyužívají.

Když se v 90. letech objevily v českých končinách velké obchodní řetězce, takřka hned si získaly početnou klientelu. Pro masy lidí se stalo nakupování v budovách gigantických rozměrů příjemným trávením volného času. Neodolaly široké nabídce pod jednou střechou a lákavým cenám, které inzerovaly tuny letáků zaplavující naše poštovní schránky.

Snad díky rychlému úspěchu a primární snaze oslovit širokou veřejnost zapomínaly řetězce na internetovou prezentaci. Pamětníci si možná pamatují stránky vytvořené v jednoduchých wysiwyg editorech, které stěží obsahovaly kontaktní údaje. Mnohdy obchodní domy webem dokonce vůbec nedisponovaly, či usoudily, že doména třetího řádu a freehosting je pro prezentaci obchodního řetězce na Internetu dostačující. Vrátit se v čase můžete na nezapomnětlivém Archive.org.

Ale i na webové prezentace obchodních domů již doléhá 21. století. Společnosti přestávají Internet podceňovat, či dokonce ignorovat, a snaží se svým zákazníkům nabídnout online. Tato změna marketingové politiky však nenastala přes noc, a tak i přes pozitivní snahu dohonit ztracené roky jsme svědky těžkopádného vývoje, jenž s sebou mnohdy přináší amatérismy, nepřesnosti a hlavně – nedostatečně využitý potenciál Internetu. Pojďme se o tom přesvědčit v krátké exkurzi:

Carrefour.cz

Jedničkou v našem přehledu je prezentace obchodních řetězců Carrefour. Své stránky spustila česká pobočka na konci roku 2001 a jejich kvalita přetrvala ve srovnání s konkurencí dodnes. Na denně aktualizovaném webu nalezneme všechny informace, které by zákazníka zajímaly. Společnost nabízí aktuální nabídku vybraného zboží (většinou nejlevnějšího), které si můžete zařadit na online nákupní lístek (nikoliv však online koupit). Malým zaváháním je absence emailového kontaktu. Pokud tedy chcete Carrefouru něco sdělit, jste nuceni použít formulář.

iHypernova.cz + iAlbert.cz

Weby Hypernovy a Alberta, obchodů patřících společnosti Ahold, patří rovněž k těm lepším. Reklamní leták Hypernovy vám může chodit i do emailové schránky. Prezentace iAlbert.cz je celkově trochu slabší, bota ji tlačí v aktualizacích. Nabízí sice recepty a rady, ale třeba ten Máme rádi zvířata vypadá ve společnosti uzenin na první pohled poněkud podezřele. Po informační stránce jsou ale oba weby dobře vybaveny, Ahold navíc plánuje jarní redesign obou webů, takže se možná máme na co těšit.

Billa.cz

Webová prezentace obchodního řetězce Billa prošla od roku 2000 pozitivním vývojem. Surfování na na první pohled příjemném webu vám však brzy trochu zkomplikují rámy a s nimi související navigace. Pokud navíc nemáte zapnuté cookies, Billa hbitě tento nedostatek německy ohlásí. Jinak ale web obsahuje všechny podstatné informace, včetně pravidelných receptů Stelly Zázvorkové nebo měsíčního horoskopu.

Tesco-shop.cz

Tesco se současnému stavu trochu vymyká. Jako jediné totiž nabízí online obchod. Nejedná se ale o klasický e-shop, nýbrž o rozvážkovou službu potravin na území Prahy. Snaha se ale cení, taktéž pochopitelně přítomnost katalogu zboží s ceníkem. Informace o samotné společnosti objevíme v zapadlých rubrikách, s trochou trpělivosti se však ty nejzákladnější dozvíme. Zájemci o práci v Tescu by však seznam volných míst hledali marně. Na celkovém vzhledu webu mamutí organizace je rovněž vidět, že o redesignu nebyla v Tescu už několik let řeč.

Kaufland-online.cz

Nejen doména, ale i rozumný obsah utekl Kauflandu. Při první návštěvě vás zarazí nesoulad textů a neprofesionální formulace. O faktické nabídce sortimentu se toho příliš nedozvíte, ujištění o čerstvosti a různorodosti zboží náročnější návštěvníky asi příliš neuspokojí. Celý web je de facto přeložen z němčiny, na některé stránky se ale bohužel pozapomnělo. Efektní menu a flash pokažený dojem nevylepší.

Makro.cz

Stejně jako v Makru nemůže nakupovat každý, i webová prezentace je uzavřená; informací je servírováno dosti, ale pouze registrovaným zákazníkům. Pokud zákazníky Makra být nemůžete nebo nechcete, nemá cenu stránky navštěvovat. S prvním nic nenaděláte, o druhém vás na webu pravděpodobně nepřesvědčí.

Julius-Meinl.cz

Když vás poslední lednový týden vítá titulek „Vánoce se blíží,…upekli jsme skvělé ceny!“ nebo anketa „Těšíte se na Vánoce?“, asi na prezentaci obchodních řetězců Julius Meinl vstoupíte s nedůvěrou. Ta se prohloubí při shlédnutí archivu zpráv – nepravidelná aktualizace některých rubrik je velkou slabinou vzhledově příjemného webu.

Nenáročný český zákazník…

Kdybychom podobný průzkum udělali před pěti lety, výsledky by byly tristní a naše exkurze méně než poloviční. Pochvalme obchodní řetězce za kus odvedené práce, ale hned se ptejme: kam by měly jejich internetové prezentace směřovat?

V současnosti jsou takřka všechny weby řetězců koncipovány ve stylu „kdo jsme a co děláme“. Dobře pokrytou informační část o společnosti doplňují již nezbytné informace o výrobcích, službách a vlastních značkách. Většinou je k dispozici i momentální nabídka zaměstnání.

K čemu jsou mi ale tyto informace, když si chci koupit dvacet deka salámu? Jak budu na současných webech řetězců uspokojen? V nabídce shlédnu deset aktuálně nejlevnějších komodit, případně si stáhnu leták v PDF, který mi stejně tou dobou již vykukuje z poštovní schránky. Takové možnosti mě ale nadšením nenaplňují a pravděpodobně nebudu sám:

„Naše webové stránky jsou hojně navštěvovány,“ tvrdí Kateřina Černá ze společnosti Ahold, zastřešující hypermarkety Albert a Hypernova. „Zákazníci se chtějí přesvědčit o nabídce zboží z letáku, poslat si ho na email, nebo se podívat na prodejní síť.“

Podobně hovoří i další řetězce. Z jejich vyjádření vyplývá, že si jsou jisty, co zákazník na webu požaduje. Opravdu je tomu tak? Skutečně je český zákazník navštěvující internetové prezentace řetězců tak nenáročný, že mu ke štěstí stačí elektronická verze letáku? Věřím, že není. Jen se jeho druh vyskytuje v tak omezeném počtu, že se obří velkoobchody neobtěžují plně využít možností Internetu.

… asi nakupovat online nemusí…

V zahraničí a internetově vyspělých zemích kamenné velkoobchody pochopily, že s popularitou e-shopů a zvyšujícím se počtem domácností připojených na Internet by mohly rychle klesat jejich tržby. Jen málokdo tak nyní nenabízí alespoň základní formu online nákupu.

Ne tak v České republice: „Příčinou je jednoznačně velikost trhu,“ říká Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci, „vedle miliardového obratu v každém hypermarketu je i 100 milionů přes Internet pro ně zanedbatelných. Domnívám se sice, že nějakou formu nákupu přes Internet nabídne každý, i když to bude trvat dlouho. Pravděpodobně půjdou příkladem Tesca, kdy začnou se službou okrajově a postupně ji budou masově rozšiřovat.“

„Obchodní řetězce stále pořádně neví, co s Internetem dělat“, myslí si Tomáš Kovařík z internetového obchodu Internet Mall. „Uvědomují si, že jednou z podmínek úspěchu na Internetu jsou ceny nižší než v kamenných obchodech. Pokud by otevřeli internetový obchod, je dost možné, že velká část zákazníků by nakupovala právě přes něj a nekoupila by si zboží v prodejně za cenu vyšší. Obraty by se sice zvýšily, ale snížila by se celková marže, přičemž obrovské fixní náklady na kamennou prodejnu zůstanou,“ spekuluje Tomáš Kovařík.

Právě cenová nabídka je v souvislosti s velkoobchody a webem častým diskusním tématem. Řetězce se jí na webu dlouho vyhýbaly jako čert kříže. Internetové obchody vždy rády argumentovaly tím, že by v cenové soutěži s e-shopy neobstála. „Druhým důvodem je porovnání mezi prodejnami v rámci republiky – hypermarkety v Praze mají jiné ceny a nabídky než v Ostravě,“ říká Nikola Rafaj. Řetězce tak přistoupily na kompromisní řešení: zveřejňují jen akční ceny. Vznikl kvůli tomu dokonce specializovaný server AkčníCeny.cz, nabízející letáky obchodů pěkně pohromadě.

… a tak sedí na prameni vývoje

Z webů českých obchodních řetězců a několika málo vyjádření, která se nám povedla získat, je zřejmý následující závěr: důležitost Internetu si sice řetězce uvědomují a na svých webech pracují, prezentace na Internetu má však pro ně stále jen doplňkový význam. Jejich cílová skupina online není, proto se soustředí spíše na letákové kampaně.

BRAND24

Vše nasvědčuje bohužel tomu, že se v blízké době žádných převratných změn nedočkáme. Jak dlouho je ale tato marketingová politika udržitelná v době, kdy registrujeme zvyšující se počet připojených domácností a lidí počítačově gramotných?

Dokud nenastane změna myšlení a nákupních zvyků zákazníků, trávících dnes v nákupních střediscích víkendy, těžko můžeme od obchodních řetězců čekat internetovou prezentaci odpovídající možnostem nadnárodních firem v 21. století.

Využili byste možnost online nákupu v obchodních řetězcích?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).