Je to možná drsný výrok, ale je to tak: Kvalitních webzinů je příliš mnoho. :-)
No dobře, vyjádřím se přesněji a politicky korektněji: Komerčně orientovaných webzinů je příliš mnoho.
Podle mne situace obsahu na Internetu směřuje k tomu, že se vyprofiluje několik komerčně úspěšných médií, která budou moci investovat do kvalitního obsahu. Ta budou buďto prodávat velké reklamní plochy, nebo budou inkasovat nějaký druh plateb.
A zbytek budou nekomerční média, částečně finančně podporovaná systémy výměnných bannerů nebo mikroplatbami, ale v podstatě trvale dotovaná - penězi či prací. Penězi zájmových skupin, jejichž jménem hovoří, kluby (komunitami) čtenářů, nebo prostě jenom nadšením svých vydavatelů.
Mezi těmito nekomerčními médii budou samozřejmě vždycky existovat perly. V nekomerčním světě existují úžasně funkční aktivity a úžasně soustředění a pracující lidé (náboženští misionáři, zelení aktivisté, fanoušci a koníčkáři nejrůznějšího druhu) - proč ne?
Není možné, aby se na českém Internetu na komerčním principu uživily desítky časopisů o jednom tématu. Prostě jejich čtenáři je neuživí a ani o ně nemají zájem!
To je základní problém: Médií je příliš mnoho, čtenářů příliš málo.
Až bude na Internetu masový divák, budou i masová média. Bohužel ale asi budou přinášet masový obsah, není důvod, aby na síti fungovaly jiné sociologické zákonitosti, než v trafikách a v éteru.
Ono je to i trochu jinak. Jedna serverova farma (bohuzel, na jmeno si nevzpomenu) mela money od investoru a podle toho svuj rozpocet. Dostavil se neocekavany uspech, ktery farma necekala. Napor navstevniku rostl a narazil na technicke kapacity farmy. Bylo nutno ji doplnit (a (za)platit za to). Nestacilo to ani pak. Kdyby se kapacity dal zvysovaly, cervena cisla by rostla. Takze i uspech na Inetu muze postavit provozovatele pred moznost prodelku. Aneb - nejsou jine zdroje na provoz.
Zname ryzi webziny (bez zavedeneho papiroveho pozadi) jsou ctene. Ale inzerce nepokryje jejich naklady. Takova je soucasna situace. A nezmeni se, dokud se nenajde ona mantra. Az prijdou technologie, ktere jednak nabidnou obsah webzinu v jine podobe a opodstatni zavedeni nejakych (mikro)plateb, stane se to obecne prijimanym uzusem. Podminkou je originalita a kvalita. Ani ta dnes realizovatelna nestaci (jako ze nezridka chybi, protoze leckde jde hlavne o pocet kliku). A uz skoro vubec nikdo se nemuze zabyvat casove i financne narocnou pruvodni grafikou, doplnujici texty pro lepsi srozumitelnost tematu. Coz u dobrych papirovych periodik nechybi.