Hlavní navigace

Názor k článku Odpůrcům bannerové reklamy scházejí argumenty od rr - Škoda, že se opakovaně zapomíná na zásadní, již...

  • 5. 3. 2008 15:00

    rr (neregistrovaný)
    Škoda, že se opakovaně zapomíná na zásadní, již nezvratitelný, efekt především bannerové reklamy, na tzv. „reklamní slepotu“. Touto slepotou trpíme skutečně snad všichni, co jsme často na netu, a projevuje se to tak, že jsme se naučili NEVNÍMAT útvary, které se reklamě jakkoliv podobají (obdélníky u záhlaví, postranní měnící se vykuky (flash). Nemluvme teď o AdBlocku a spol.
    Někde na netu je o tom moc šikovná statistika: zkoumala pohyby oči uživatelů, kam koukají na webu – a světe div se, mozkem byly automaticky a podvědomě vyfiltrovány ty části webu, kde se předpokládal reklamní obsah, nebo kde již periferním viděním se zdá být takový obsah (blikající flash). Uživatel ty reklamy vlastně nevidí! Myslím i na A List Apartu bylo něco podobného napsáno.
    Celou tuto záležitost jsem si uvědomil (a začal se o tento fenomén zajímat) na základě vlastní zkušenosti. Jsem hlavním redaktorem jednoho portálu s úzce specializovaným obsahem a občas se stávalo, že lidi mi napsali, že tím či oním názorem nesouhlasí (což je v pořádku), svá rozhořčení ale adresovali mně osobně a já jsem tomu nerozuměl, jelikož u těch příspěvků jsem osobně nefiguroval ani jako autor ani jako překladatel. Až náhodou jsem objevil příčinu. Víte proč to bylo? Protože údaje o autorovi, překladateli či zdrojů literatury byly psány formou obdélníkové tabulky a byly umístěny NAD hlavní nadpis. Lidi to prostě podvědomě ignorují. Oni totiž považovali onen obdélník se jménem autora atd. za nějaký (třeba jen textový) banner.
    Běžnou praxí je dávat bannery úplně nahoru – lidi to už ale nevnímají a celá věc tak má mnohem rozsáhlejší dopad i mimo oblast reklamy: grafici si to již musí uvědomit a navrhnout stránku (kde třeba žádná reklama není) tak, aby uživatel vnímal skutečně vše. Bojím se ale budoucnosti, kdy se to začne využívat i v reklamě, že je totiž budou umísťovat tam, kde je dosud uživatel neočekával.
    Reklamní slepota ale má mnohem vážnější dopad, než si člověk běžně uvědomí. Lidi totiž již běžně ignorují i na úředních tiskopisech oblasti, které se podobají umístění či tvaru reklamy na webu. O tom se již roky píše.
    Bylo by fajn o tom zde napsat a nejen hájit ten či onen zaručený model reklamní strategie. Reklamní slepota je reálná věc.