Hlavní navigace

Ohlédnutí: Český Internet v listopadu 2009

7. 1. 2010
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

 Autor: 29
Žádná překvapení v návštěvnosti, nakonec proč taky. Přesto se v listopadu udála řada zajímavých věcí, které se článek pokusí připomenout. A hlavně tak dohnat zpoždění, protože od ledna 2010 bude Lupa zveřejňovat podobná ohlédnutí za uplynulým měsícem pravidelně. Teď už ale ten listopad, aby mohl vyjít prosinec a vše bylo aktuální.

Upozornění, tento článek je ohlédnutím za událostmi z již uplynulého měsíce (v tomto případě listopadu, aby přehled byl ucelený). Není to zpravodajství, nicméně „komentáře a názory“ se snaží oddělit od vlastního sdělení v formě odstavců uváděných slovy „Komentář:“. Pokud o názor nestojíte, je možné doporučit názoru prostou ČTK. Pokud s ním nesouhlasíte, můžete to vyjádřit v ohlasech, ale na neadekvátní reakce neočekávejte žádnou odezvu. Pokud vám v přehledu něco chybí, tak je to možné – autor na to zapomněl, nepovažoval to za důležité (s ohledem na rozsah článku a další faktory), každopádně ho zajímá, co bylo opomenuto, takže dejte zmínku do ohlasů.

Návštěvnost „těch větších“

Tradiční graf, se kterým se budete setkávat často, je bez velkých překvapení, což není ostatně nic nového. Seznamu se stále daří v návštěvnosti domovské stránky mírně nabírat, zatímco ostatní to nedokáží.

internetový listopad - návštěvnost 1

Bez překvapení je i návštěvnost celková, český Internet meziročně narostl o 9 %, stejného výsledku dosáhly meziročně Novinky.cz, Centrum.cz s 17 % mírně stouplo a ostatní servery meziročně nezískaly, iDnes.cz s 5 % ztrácí, stejně jako Seznam.cz s 8 %. Pochopitelně je potřeba tato čísla brát s výhradami – nelze v nich správně zohlednit změny metodiky NetMonitoru, které rozšířily cílovou skupinu a došlo tak k „umělému“ nárůstu čísel. Český Internet tak, teoreticky, měl v listopadu 6 968 579 unikátních uživatelů, blíží se tedy sedmimilionové hranici.

internetový listopad - návštěvnost 2

V grafu si nezapomeňte všimnout konce Atlas.cz – najdete ho už jenom v grafu předchozím, tedy v návštěvnosti hlavních stránek. Podle Centrum Holdings se nyní bude Atlas orientovat „na starší nebo začínající uživatele“ (viz Tomáš Búřil: Atlas neumírá, bude pro late adopters).

internetový listopad - Atlas 3

Komentář: Atlas.cz je už vlastně opravdu jenom domovská stránka, tu Centrum.cz nejenom zachovalo, ale obdařilo i novou podobou (můžete vidět na obrázku) – osobně bych řekl, že zdařilejší, než je podoba samotného Centrum.cz.

Nejaktivnější jsou stejně Pražáci… nebo že by ne?

Počátkem listopadu jsem v datech Gemiusu, tedy datech, která jsou používána pro měření NetMonitoru, zaregistroval velmi zvláštní věc. Počty „Pražáky“ shlédnutých stránek dosahují skoro 50 % z celkového počtu. Po Mediaresearch jsem chtěl vysvětlivku, po pár týdnech hraní mrtvého brouka jsem nakonec dostal následující odpověď:

Dobrý den, bohužel stále pro Vás nemáme finální vysvětlení. Na analýze stále pracujeme. Problematika  je obsáhlejší, než se na první pohled zdá a rádi bychom se k problému vyjádřili, až budeme mít pohromadě všechny podklady. Do té doby Vás prosím o trpělivost. Předem děkuji!
S pozdravem
Viktor Mahrik

internetový listopad - návštěvnost 4

Komentář: Ačkoliv je aktuálně 5. ledna 2010, tedy zhruba dva měsíce po původním dotazu, odpověď stále neexistuje. A Gemius stále (i v aktuálně posílaných výsledcích) uvádí Prahu jako místo s prakticky polovinou shlédnutí stránek oproti zbytku ČR. A jak můžete vidět z grafu, dělá to tak od druhé poloviny loňského roku.  

Telefónica O2 měla problémy s připojením

IWF Blacklist nasazený v Británii selhal. Čeští operátoři ho sice nasadili taky, ale vypadá to, že ho v tichosti pozměnili a není tak aktivní jako dříve. A pak je tu jeden zásadní aspekt – jakýkoliv blacklist se dá použít přesně opačně, k nalezení toho, co nalezeno být nemá. Více v Telefonica O2 má kvůli pornu problémy s připojením.

Komentář: To, že nasazení blokace od IWF vedlo k opakovaným výpadkům DNS serverů Telefónica O2, je už veřejné tajemství. A to, že IWF černá listina je výsměch, to už ví celý svět. Bohužel.

Vyhledávání a jeho trendy

Google oznámil skokana roku ve vyhledávání, pochopitelně je jím Michael Jackson. Následovaný Facebook(.com) a „tuenti“ (španělská obchodní společnost). V českém žebříčku vedou skokani Window 7, Facebook a Superstar. Nejvíce hledané jsou ale MP3, free a video. Zeitgeist (duch doby) od Google ale dokáže i poučit o tom, co nejvíce lidé potřebují vědět – „jak na to“ kategorie nabízí jako nejhledanější vytvoření webové stránky, zhubnutí a „jak sbalit holku“.

Google ZeitGeist pro ČR Skokani Nejvyhledávanější slova
1. Windows 7 mp3
2. Facebook free
3. Superstar video
4. překladač tv
5. sms zdarma YouTube
6. CSFD hry
7. úřad práce Facebook
8. mapy práce
9. Aukro mapy
10. iVysílání počasí

Komentář: Pokaždé, když Google zveřejní Zeitgeist, si říkám, jaká je škoda, že stejným způsobem nezveřejňuje žebříčky Seznam.cz. Měsíční i roční, pochopitelně i se skokany. Pokud se na podobné žebříčky budete dívat, tak ale mějte v hlavě uloženo, že to nejsou opravdové žebříčky – procházejí lidskou „cenzurou“.

CZ.NIC oznámil zlevnění domén

Velkoobchodní roční poplatek klesne ze 190 na 155 Kč (bez DPH). CZ.NIC tak po dvou letech přistoupil k dalšímu zlevnění ceny českých (.cz) domén. Pro představu o příjmech sdružení stačí vynásobit zhruba 620 tisíc uvedenou částkou.

Internet Explorer má podíl 58 %

Podle průzkumu provedeném společností Mediaresearch (zadavatel SPIR) je podíl Microsoft IE v ČR na 58 % (pokles z 64 %), Firefox o 6 % posílil (na 33 %, 23 % mimo domácnost). Průzkum proběhl mezi domácími uživateli. Třetí Opera (6 %) má v ČR dlouhodobě vyšší podíl než ve většině světa.

Komentář: Se statistikami a průzkumy je to těžké. Co třeba StatCounter GlobalStats (zde a obrázek níže) dávající zcela rozdílné výsledky. Nebo české Navrcholu.cz (zde), které bohužel zveřejňuje statistiky jenom velmi sporadicky?

internetový listopad - návštěvnost 5

eBay bude v češtině

Český eBay se objeví, ale až někdy příští rok – v únoru se očekává rozšíření do ČR, ale také do Ruska, Řecka, Norska, Švédka a Dánska. Ve východní Evropě je eBay přítomno prozatím pouze v Polsku (www.ebay.pl). Češtinu je možné očekávat v registraci, vyhledávání a placení – berlínská technická a zákaznická podpora by měla být také schopna poskytovat služby v příslušných jazycích.

Komentář: Česká jednička, www.aukro.cz, je používána více než 1.4 milionem (měsíčních) uživatelů. Viz ostatně též článek eBay míří konečně do Česka. Jakým způsobem se eBay v češtině projeví? Na to neexistuje žádná jasná odpověď – je to asi totéž, jako se ptát, proč je Seznam.cz stále jednička a Google jenom pomalu roste.

Křišťálová Lupa vyhlásila vítěze

Projekt roku www.onTheRoad.to, osobnost roku Taťána le Moigne (Google), Anticena pro zakladatele mediální skupiny Dignity. Detaily samozřejmě na kristalova.lu­pa.cz nebo v článku Známe vítěze ankety Křišťálová Lupa 2009

Internetové obchodování Komunikační služby Specializovaná média
www.aukro.cz www.seznam.cz za E-mail www.zive.cz
Uživatelská média Všeobecná média Publikační platformy
www.ekucharka.net www.idnes.cz www.youtube.com
Sociální sítě Vyhledávače a databáze Osobnost
www.facebook.com www.seznam.cz Taťána le Moigne, www.google.cz
Anticena Projekt roku
www.dignity.cz www.ontheroad.to

Komentář: Je zvláštní, že anticena byla dána Dignity, které na českém Internetu vlastně nic neudělalo (až na koupi pár webů a částečně zbytečné mediální pokrytí). Anticena bývá za něco špatného, u Dignity se ovšem cokoliv špatného hodně špatně hledá. Dignity přitom mělo velké konkurenty – Aktivity BSA, Datové schránky, Likvidaci Atlas.cz, Cenzuru obsahu internetovými provozovateli a Audiovizuální zá­kon.

Krizi (prý) pocítili i tuzemští internetoví prodejci

Hospodářskou krizi už pocítili i tuzemští internetoví prodejci, kteří letos v předvánočním období zatím hlásí slabší tržby, než původně očekávali. Zatímco loni byla vánoční sezona několik týdnů v plném proudu, letos prý Češi s nákupem dárků na Internetu otálejí a mnozí nakupují levnější výrobky, uvedlo již v listopadu ČTK.

V internetových obchodech již nakupovalo 91 % českých uživatelů Internetu, pětina z nich nakupuje pravidelně alespoň jednou měsíčně, tři pětiny několikrát ročně (Zdroj: Mediaresearch). Nejaktivnější jsou lidé ve věku 25–34 let. Na Internet se prý nákupy přesouvají i díky nízkým cenám, které internetové obchody nabízejí.

Tržby českých internetových obchodů
rok tržby
2006 14 miliard
2007 18 miliard
2008 22 miliard
2009 27 miliard (odhad)

Komentář: Jen čas ukáže, nakolik šlo o (a) klasickou poplašnou zprávu médií či (b) ještě klasičtější PR některých „vybraných“ internetových prodejců. Protože tento článek vzniká na počátku ledna, tak už předem mohu prozradit, že o Vánocích se pro změnu objevily zprávy o tom, jak je všechno skvělé. Ale pochopitelně, „že se to bude vědět, až se tržby spočítají, tedy v lednu“.

Firmám i domácnostem hrozí datový kolaps

Průměrný uživatel ročně vyprodukuje minimálně 40 GB dat, která zahrnují nejčastěji textové dokumenty, e-maily, fotografie a videonahrávky. Ročně ve firemním sektoru vzroste množství dat o 40 až 60 procent, uvedl Vladimír Kyša ze společnosti EMC. EMC a S&P varují, že pokud firmy nezačnou ukládání a zálohování dat systematicky řešit, dnes uložená data nemusí být za několik let dostupná.

Komentář: O rostoucím množství dat nikdo nepochybuje, varování EMC a S&P je ale potřeba brát v kontextu toho, že jde o firmy, které právě řešení na ochranu a zálohování dat… poněkud… živí. Zálohování je důležité, to je potřeba učit jak domácí, tak firemní uživatele. Většina dat je ale prostě jenom shromažďování věcí, které za několik let stejně nebudou mít žádnou hodnotu. A s rostoucím vlivem cloud-computingu a ukládání do „mraků“ se navíc aktuálně způsob práce s daty radikálně mění.

Česko se dostalo na seznam McAfee

Mezi první desítku zemí, ze kterých pocházejí internetové útoky, se dostalo Česko – pocházejí odsud až dvě procenta webových serverů, které škodlivé programy hostí, a asi jedno procento útočníků. Žebříček McAfee na první místo dává USA (45 % serverů, 71 % útočník) a na další místa Čínu, Německo a Nizozemsko.

Mezi neohroženější uživatele přitom patří lidé do 20 let a lidé starší 50 let – říká to alespoň Kaspersky Lab. A odvolává se na mladé lidí stahující a experimentující s „nelegálním“ obsahem. A starší, kteří se nových technologií obávají.

Nebezpečí hrozící dětem je také důvodem vzniku dalšího projektu Českého národního centra bezpečnějšího Internetu – děti nebo jejich rodiče budou moci pomocí „červeného tlačítka“ kontaktovat odborníky, kteří na stránky s nevhodným obsahem  upozorní policii.

Komentář: Pokud chcete něco úsměvného, tak vězte, že ČTK doprovodila informaci o „červeném tlačítku“ odkazem na www.safeinter­net.cz – což je samozřejmě něco zcela jiného než www.saferinter­net.cz. A ani po několika měsících nedokázali tuhle chybu v článku opravit. Safer Internet nicméně „červené tlačítko“ sliboval ještě v roce 2009. A protože je 5.ledna 2010, mohu s jistotou říci, že jsou to jen další sliby. Slibů a prázdných řečí je okolo ochrany dětí na Internetu hodně. Ale to je asi tak všechno. Je sice pravda, že Operátoři dětské porno tolerovat nehodlají, ale ve skutečnosti jsou to jenom zase další řeči – tolik proklamovaný blacklist (IWF) ve skutečnosti žádné dětské porno neblokuje, nachází se v něm jenom pár neškodných (a často už neexistujících) domén a navíc se dá využít pro nalezení porna.

O tom, jak tragický přístup internetových uživatelů k bezpečnosti je, si nakonec můžete počíst v Špatně zabezpečené VoIP stálo hoteliérku miliony. A nejenom ji! – ukázka je to více než dostatečná.

Předregistrace domén s diakritikou

Doménu s diakritikou si sice budou zájemci moci pořídit až od 10. prosince, nic ale nebrání tomu, aby registrátoři nezahájili klasickou vlnu „předregistrací“. Podle nic již evidují „stovky“ požadavků. Tuzemské sdružení CZ.NIC přitom „diakritické“ domény již několikrát zamítlo. Evropská Unie nicméně došla k jinému názoru a od 10. prosince tak bude možné registrovat domény se znaky v národních sadách, paradoxně bez jakéhokoliv ochranného období.

Tak obrovský zájem jsme nečekali. Je to jasný důkaz toho, že po doménách s diakritikou je velká poptávka. Věřím, že i česká doména .cz nezůstane pozadu a český národ také brzy získá možnost registrovat CZ domény s diakritikou, uvedl v tiskové zprávě Petr Komárek, ředitel internetové divize společnosti Zoner Software.

Komentář: Domény s diakritikou budou, do budoucna, hlavně velkým bezpečnostním problémem. Už dnes nepoznáte, jestli jste na www.paypal.com či na www.pаypаl.com (snad to projde skrz redakční systém a editory – pozn. aut.; prošlo, pozn. edit.). Vtip je v tom, že „malé-a“ v cyrilice vypadá stejně jako „malé-a“ v ascii. Ale ve skutečnosti jde o jinou doménu.

Internetový trh práce mírně ožívá

Meziměsíční nárůst pracovních nabídek byl v říjnu sice pouze v řádu několika set nových pozic, ale dvakrát vyšší než v září. Vyplývá to z vývoje celkového počtu inzerovaných pracovních nabídek na pracovním portálu Jobs.cz, uvádí ve zprávě ČTK.

Komentář: V přehledu dění na českém Internetu pro prosinec (dorazí brzy, slibuji) se objeví právě něco málo textu a graf věnovaný právě otázce toho, jak to vypadá s internetovými „pracovními“ servery. Proto je zahrnuta i tato vcelku „nanicovatá“ zpráva, kde ČTK (opět) převzala tvrzení Jobs.cz, aniž by alespoň doplnila o pohled nějakých dalších zúčastněných. 

„Za 1. fanouška… o 1 cikána méně!“

Rasistická skupina „Za 1.fanouška… o 1 cikána méně! Pojďme vyčistit ČR!“ si vysloužila nebývalou pozornost médií a podle všeho i pozornost kriminalistů. Získal přes deset tisíc fanoušků a po pár týdnech existence se z ní „ztratil“ administrátor a nebylo možné vkládat další příspěvky. Obdobná skupina „Konečné řešení otázky cikánské“ měla již dříve také „obdobný“ obsah.

Komentář: Facebook.com teoreticky zasáhl (klasicky) až hodně pozdě, na počátku ledna už uvedená skupina neexistuje. Jediná stopa, která po ní zůstala, je „anti“ skupina Za 1 fanouška… o 1 NÁCKA méně! Pojďme vyčistit ČR!, ale i ta je bez administrátora a také na ní nelze vkládat příspěvky. Co však stále existuje, je Konečné řešení cikánské otázky (126 členů). Pochopitelně s (občas) stejně nevybíravým obsahem jako ostatní „podobné“ skupiny. Jediná „větší“ anti-skupina je JSME PROTI rasistickým skupinám na Facebooku! s 5894 členy.

Mimochodem, když už jsme u toho Facebooku – 5.ledna 2010, Facebook uvádí, že má 1 889 380 uživatelů, kteří „žijí v České republice“.

EU zasáhla proti webům s vyzváněními pro mobily

Pětina internetových obchodů nabízejících vyzvánění a tapety pro displeje mobilních telefonů zmizela z trhu po zásahu úřadů v členských státech EU. Sedmdesát procent takovýchto obchodů bylo problémových, 54 % z nich chyby napravilo, 17 % bylo zcela zrušeno.

Komentář: Ano, co nakonec také čekat od takovéto „virtuální“ komodity, na které se přiživovala a stále přiživuje řada podvodníků. Neuvádění cen, skrývání identifikace prodávajícího, nabídka „zdarma“ ve skutečnosti vedoucí k (často opakovanému) placení. 

Datové schránky milované i proklínané

Vnitro řeší složitou otázku – co udělat proti „napodobitelům“ webů datových schránek. Úřad se „obává“ zneužití přístupových dat majitelů schránek a bude „zejména“ trvat na stažení loga datových schránek z těchto domén. Zároveň zrušilo možnost přihlásit se do datové schránky přes www.datoveschran­ky.info.

Ministerstvo vnitra a Česká pošta podle bezpečnostní firmy 4 Safety dostatečně nezajistily bezpečnost datových schránek. Technický ředitel společnosti Miroslav Ludvík novinářům řekl, že existují tisíce lidí, kteří mohou získat přístupové údaje majitelů schránek a jejich jménem pak posílat úřadům dokumenty.

internetový listopad - datové schránky 6

Komentář: Datové schránky stát vytvořil a provozuje podle klasického předpokladu, že cokoliv stát v oblasti informačních technologií dělá, není schopen udělat správně a pořádně. Ačkoliv jsou datové schránky na www.mojedatovas­chranka.cz, stát dlouho dobu inzeroval právě www.datoveschran­ky.info coby doménu pro přístup do schránek. Chcete-li více, zkuste Česká pošta neví, kde má datové schránky a Česká pošta už našla své datové schránky.

A jak můžete vidět na obrázku (je aktuální, z 5.ledna 2010), ani po měsících nedokáže zajistit, aby správná doména měla platný a použitelný certifikát.

A co se druhého problému týče? Tedy toho, že datové schránky jsou děravé? Inu, Radek Smolík (dříve Symantec) to samozřejmě „důrazně odmítl“, což je pro novináře asi vcelku jasnou odpovědí, že je to pravda a malér. Teď už jenom počkat, až se první skutečné maléry objeví. A pak se zeptat znova. 4 Safety mimo jiné kritizuje i absenci platného certifikátu, kde Smolík pro změnu kontruje tím, že to „nejde, jedině kdyby uživatel nedodržel postup instalace certifikátu“. Inu, škoda, ale dokud budou datové schránky používat neplatný certifikát, je zbytečné se o nějaké „instalaci“ vůbec bavit.

Zde ale každopádně doporučím Sedm hříchů datových schránek od Michala Valáška.

Spuštěno webové tržiště AdExpres.com

Jsme první, kdo razantně vstupuje na trh online marketingu, a naším cílem je změnit dosavadní koncepci nákupu a prodeje reklamních prostor v online médiích. Jsme prostě tržiště, nikomu nediktujeme za kolik prodávat, nikoho si nezavazujeme exkluzivitou. A hlavně, jsme tu pro všechny, uvedl Jan Galgonek z AdExpres.com.

Komentář: Typické nafouklé PR, ve skutečnost AdExpres.com nenabízí nic nového a navíc vstupuje na trh, kde už dlouho působí několik subjektů – ty mají navíc trh v podstatě rozdělený (a je jedno, zda budete uvažovat o Google, sKlik.cz, Potenza.cz a poté desítkách dalších „přeprodejců“ a „bazarových“ nabídek). AdExpres.com prý chce v roce 2010 získat 50 až 70 milionů korun z trhu bannerové reklamy. Komentář Patricka Zandla najdete v Váš web vám vydělá placenými články i tržištěm reklamy.

Piráti se rovnou střílet, pardon stříhat, nebudou

Listopad přinesl „úlevu“ pro internetové piráty, tedy ty, kdo stahují z Internetu „nelegální“ obsah. Evropská Unie, respektive její státy, je nebudou moci bez ptaní odstřihnout z Internetu.

Komentář: Francouzská digitální gilotina dostala těžkou ránu, takový menší uzel na špagátu. Byť i tam nakonec původní „třikrát a dost“ bez jakýchkoliv šancí na obranu nebylo nakonec až tak horké – tamní zákon nakonec vyžadoval pro odpojení zkrácené soudní řízení. Viz též Ubránila se Evropa digitální gilotině?

HyperInzerce krade inzeráty

Na Internetu se krade obsah ve velkém. V kurzu jsou především fotografie a texty, kopírují se ale i webové stránky. Na rozdíl od reálného života se k virtuálním krádežím uchylují i seriózní média. Podobný přístup po vstupu nového investora zvolil i provozovatel serveru HyperInzerce. Automatizovaný proces krádeží inzerátů vyváží „úspěšně" i do sousedního Slovenska. Uživatelé se pak nestačí divit, že se jejich inzeráty objeví i tam, kam je nikdy nevložili. Více v HyperInzerce krade inzeráty.

Komentář: Vlastně ani nevím, co na tomhle komentovat. Je to klasické chování malého českého člověka, který se snaží za každou cenu prorazit, proto neváhá používat jakékoliv metody. V podnikání je podobných chytráků velké množství, není to pochopitelně jenom výsada Internetu. Tenhle kousek je ale obzvlášť povedený.

CET 21 spustilo Vybereme.cz

www.vybereme.cz by mělo  být (dalším) vyhledávačem v českých internetových obchodech s možností porovnávat cenovou nabídku. Konkuruje tak zejména www.zbozi.cz a www.heureka.cz a vychází z již dříve fungující služby pod www.jyxo.cz.

internetový listopad - vybereme 7

Komentář: Daniel Grunt doprovodil spuštění další zmatené a poněkud zbytečné služby slovy o „specializovaném vyhledávači a rádci pro internetové nakupování“. Hovořil i o „shlukování“ a „kategorizaci“ výrobků, což patří do stejné kategorie bajek jako většina prohlášení o internetových službách od TV NOVA.

Byly vyhlášeny výsledky soutěže Top hostingy 2009

Vítězem mezi českým hostingy se stal Český hosting (PHP + MySQL), FORPSI (normal Hosting i virtální servery) a Active 24 (virtuální servery založené na Windows). Kompletní výsledky na top.hostingy.cz

Komentář: Nejlepší na celé „soutěži“ asi nakonec byly komentáře těch, kterým se výsledky nelíbily. Jako u všech žebříčků a soutěží. Já osobně taky příliš nechápu, jak může vyhrát Active 24, jsem rád, že u nich už několik let nejsem. Ale třeba se od dob soukromých vlastníků, pro které byl zákazník jen obtížný hmyz, všechno změnilo.

BRAND24

Shop Roku 2009 ovládnut prodejci parfémů

Shop roku 2009 pořádaný www.heureka.cz vyhrál www.Parfums.cz (popularita) a www.parfemy-elnino.cz (kvalita). Na dalších místech žebříčku popularity najdete www.alza.cz a www.elnino.cz, v žebříčku kvality pak www.topgal.cz a www.parfemy.cz/www­.parfums.cz.

Komentář: Jedno se tomuhle žebříčku upřít nedá, vítězi jsou ti, kdo mají nejlepší „vztah“ se zákazníkem. Nehledejte zde žádnou objektivitu, je to přesně o tom, jak zákazníci tyto obchody vnímají. A jak obchod dokázal zákazníky přesvědčit, aby se mu v soutěži věnovali. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).