Hlavní navigace

Ondřej Brablc: Spojení s velkým portálem N-joy.cz zatím neplánuje

3. 11. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Obchodní model Funpoweru nestojí na pouze na N-joy.cz, říká Ondřej Brablc, technický ředitel společnosti. Podporu mobilního Internetu rozdělila společnost do dvou fází a s aktuální návštěvnosti jsou prý spokojeni. Příchodu českého YouTube se zatím nebojí, technické parametry výsledné kvality videa a rychlost enkódování u této platformy totiž zatím za příliš přesvědčivé nepovažuje.

Před nedávnem jste na N-joy.cz v tichosti spustili novou funkcionalitu v podobě Skupin. V čem přesně přínos této funkce spočívá a jak se liší například od sekce registrovaných uživatelů na YouTube?

Hlavní motivace pro podporu skupin je snaha o to, aby od okamžiku vytvoření video nahrávky k jejímu zhlédnutí uplynula co nejkratší doba. Nahrajete video buď z počítače nebo přes MMS a vaši přátelé či rodina se během několika desítek vteřin mohou podívat, co zrovna vyvádíte. Nebo další možnost, dostali jste zajímavé video e-mailem a nemůžete odolat pokušení poslat ho kamarádům. Takto stačí video přeposlat na patřičnou adresu a dostane se ke všem kamarádům, aniž si vám někdo bude stěžovat, že video nemůže přehrát nebo že mu plníte schránku. Skupina může být označena jako privátní či veřejná, takže se nemusíte bát, že to trapné video z rodinné oslavy vystavíme na N-joy.cz, protože je fakt k popukání.

Na rozdíl od YouTube nemusíte nutit rodiče, aby se stali uživateli portálu jenom kvůli tomu, aby se podívali na vaše rodinné video. Kliknout na odkaz v e-mailu nám připadá výrazně jednodušší.

brablc
Ondřej Brablc
  • Technický ředitel společnosti FunPower.
  • V letech 2006 – 2008 vykonával pozici Director of Engineering ve společnosti AllPeers (díky čemuž se podílel i na vývoji prohlížeče Mozilla Firefox 3.0).
  • V letech 1999 – 2006 působil na německé derivátové burze (Deutsche Börse/EUREX, Frankfurt nad Mohanem), kde vedl vývoj celé řady převážně Intranetových aplikací.
  • Je autorem open source projektu SiteBar.org. Před rokem 1999 vytvořil na VŠE oblíbený Intranetový portál pro MS DOS včetně IM klienta nad IPX protokolem.

V září jste spustili podporu nahrávání videí z mobilního telefonu, jaká je vaše dlouhodobá strategie podpory mobilního Internetu? Vím, že teď spouštíte podporu mobilního uploadu videa, plánujete někdy v budoucnu spustit také mobilní streaming? Jaké jsou limity mobilního videa?

Podporu mobilního Internetu jsme rozdělili do několika fází, přičemž nahrávání z mobilu považujeme za první logický krok. Snažíme se maximálně zjednodušit cestu video nahrávky z mobilu na Internet a tímto počinem odpadá nutnost přenášet video na počítač. U nahrávání videa přes MMS dokonce není nutná žádná dodatečná konfigurace mobilního zařízení ani změny v tarifu. K příjmu streamovaného videa na mobilním zařízení ovšem datový tarif potřebujete. Další fáze podpory funkcionality mobilního rozhraní budou následovat a doufáme, že operátoři nabídkou výhodnějších datových tarifů tuto službu pro naše uživatele učiní ještě atraktivnější. Mobilní video lze nahrávat buď pomocí mobilního prohlížeče nebo e-mailu klienta nebo zasláním MMS. Na straně N-JOY.CZ jsou limity stejné jako pro příjem videa z počítače, takže pokud hovoříme o limitech, tak jedině na straně mobilního zařízení nebo operátora.

mobil upload

Co všechno v současné době N-joy.cz nabízí, čím se snažíte profilovat oproti konkurenci?

FunPower je relativně malá společnost, kde rozhodování probíhá velmi pružně. Jsme tedy schopni vycházet vstříc našim partnerům a poskytovat jim řešení přímo na míru. Na našich stránkách naleznete užitečnou filmovou rubriku a nelze nezmínit i velmi úspěšnou rubriku adrenalin, kde je kromě partnerských příspěvků i velké množství soutěžních videí našich uživatelů. Rádi bychom nabízeli stále více komfortu a publicity pro naše organicky vznikající uživatelské komunity (například chovatele koní, maminky s dětmi, hasičský sport). Právě na tyto skupiny jsou výše uvedené funkce zaměřeny.

Jak je to vlastně s onou pověstnou podporou více formátů videa na N-joy.czZ?

Základním výstupním formátem dnešního N-joy.cz je Flash video, do kterého kódujeme uživatelská videa. Jádro systému je ale navrženo tak, aby podporovalo i další formáty. Například filmové trailery jsou ve formátu QuickTime, podporujeme Windows media i Real platformu.

videopozvanka

Jak jste spokojeni se současnou návštěvností serveru? Narážím teď trochu na poslední čísla z NetMonitoru.

Říjen byl podle všech našich měření nejúspěšnějším měsícem v historii N-joy.cz. Uvidíme, jak se tato data projeví v NetMonitoru. I vzhledem ke stále se zostřující konkurenci ale mohu říci, že jsme s úrovní růstu návštěvnosti spokojeni. Chtěl bych ale zdůraznit, že NetMonitor nepostihuje návštěvnost generovanou naším embedded přehrávačem, na který můžete narazit již na přibližně dvou tisícovkách převážně českých webů. Při jeho započítání by rozsah návštěvnosti byl až třikrát vyšší.

Neplánujete spolupráci N-joy.cz s nějakým větším portálem, podobně jako to udělal Stream se Seznamem?

Spolupráci na této úrovni se nebráníme, nicméně vzhledem k tomu, že jsme se nevydali cestou nákladné produkce vlastních pořadů, nepotřebujeme využívat marketingového potenciálu velkého partnera pro propagaci našich služeb.

Jaká je vlastně hlavní úloha N-joy.cz v portfoliu FunPoweru?

Usilujeme o to, aby N-joy.cz byl výkladní skříní naší společnosti. Chceme tímto způsobem demonstrovat naše schopnosti a flexibilitu, kterou můžeme využít v našich dalších aktivitách a to zejména v oblasti B2B segmentu.

Kdo je dnes hlavním investorem FunPoweru?

Skupina privátních investorů.

Zajímalo by mě teď pár personálních věcí, proč vlastně do vás odešel David Hác a některé další výrazné osobnosti současné internetové scény? Mám na mysli na například Václava Stoupu? Stála za tím nějaká zásadní změna firemní strategie, osobní neshody?

Pod vlivem změn na trhu internetového videa musí každá společnost určitým způsobem přizpůsobovat svou strategii. Pokud ovšem na tak malém trhu práce, jako je ten náš, přijme jeden zaměstnanec výzvu pracovat v řádově větší společnosti a jiný upřednostní rozvoj vlastních projektů, tak není nutné hledat pro to zástupné důvody.

Na čem stojí váš hlavní business model a čím vším se vlastně zabýváte, jinými slovy, co všechno se skrývá pod špičkou ledovce jménem N-joy.cz?

Je pravda, že nejvíce lidí nás zná pod značkou N-joy.cz. To je ale pouze jeden z projektů společnosti FunPower s.r.o. Dalším projektem je portál Videopohlednice.cz, jednoduchá služba pro vytváření a zasílání pohlednic s videem, která má i svou B2B variantu Videopozvanky.cz, která je u našich klientů velmi oblíbená. Business model společnosti je částečně zaměřen na prodej reklamy, ale v poslední době se zaměřujeme stále více na vytváření speciálních internetových video-aplikací, které jako hotové řešení nabízíme třetím stranám. Mezi naše klienty patří např. společnost O2, Panasonic, Swatch, Nadace Terezy Maxové atd. Udržujeme a rozvíjíme partnerskou spolupráci s inzertním serverem Avizo.cz.

skupiny

Jaké máte s N-JOY.CZ plány do budoucna? Hodláte platformu rozvíjet pro vlastní potřebu, nebo spíše uvažujete o nějakém výhodném exitu?

V krátkodobém horizontu jsme určitě zaměřeni na rozvoj platformy. Pokud tento rozvoj přispěje k výraznému nárůstu uživatelské základny, bude to samozřejmě i dobrá zpráva pro potenciální investory.

Jak je to s reklamou na N-joy.cz, které reklamní formáty se vám nejlépe osvědčily?

Nejzajímavější je pro nás reklamní pásek, který vkládáme do embedded přehrávače a v horizontu dnů hodláme použít i na portálu N-joy.cz. S velmi dobrou uživatelskou odezvou jsme se setkali u videopohlednic i komerčních videopozvánek, kde CTR činil přibližně 12%, což převyšuje standardní CTR až osmi-násobně a je tedy naprosto neporovnatelný s klasickou bannerovou reklamou.

Jaké máte plány pro nejbližší budoucnost? Zmiňoval jste se mi, že máte nějaké zajímavé plány oblasti videoreklamy.

Připravujeme vlastní affiliate network pro poskytování videoreklamy a kromě toho máme rozdělaných pár zajímavých interaktivních video projektů o kterých v současné době jednáme s několika partnery.

n-joy

Jak po prvních týdnech provozu vnímáte vstup YouTube na český trh? Případně, jak se díváte na snahu některých subjektů, které mají vlastní plány s videem na Internetu a provozují v rámci YouTube partnerské kanály?

Když si dovolím být osobní, tak preferuji obecně původní rozhraní, vím, jak se co jmenuje a kde to nalézt, navíc třeba Google v češtině prostě vrací jiné výsledky, než očekávám, a to i když prohledávám celý web a ne pouze české stránky. U nových uživatelů toto zmatení a rozdělení na český obsah (respektive v ČR nahraný obsah z celého světa) a zbytek světa snad nehrozí, ale dělat z toho událost roku bych se rozhodně zdráhal. Technické parametry ve výsledné kvalitě videa nebo v rychlosti enkódování a stahování videa či pouhého načítání stránek podle naší osobní zkušenosti nejsou příliš přesvědčivé. Ale v tom fenomén YouTube jistě nikdo nespatřuje.

A partnerské kanály významných subjektů českého internetového videa? Pamatuji ještě doby, kdy se stály fronty na pomeranče. Tehdy se lidé často řadili do fronty jenom proto, že ta fronta tam byla.

Jak hodnotíte video strategii portálu Nova.cz?

BRAND24

Z obchodního hlediska jde podle mého spíše o vytváření dobrého jména společnosti a možná honbu za čísly v NetMonitoru. Jako divák jsem ovšem nadšený z toho, že Nova nasadila koncept a design, který se v zahraničí osvědčil, místo toho aby si klestila lopotně svou slepou cestičku.

Děkuji za rozhovor.

Používáte N-JOY.CZ?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).