To je stejne jako s kolem. Kdysi pocatkem devadesatek na kolech jezdil jen ten spodni povl, decka a ti co nemeli ridicak. Sportovcu bylo promile. A ja... i do prace. Pak prisel boom horaku, lehkych kol a ponekud pozdeji i modni vlna cyklistiky.
Zacli se objevovat vsude a jezdit i pres pokrocily vek bez kousku ohleduplnosti. Drze chovani si prinesli ze ctyrkolych plechovek kde auto neslo punc socialniho statutu. Projezdil jsem na kole celou evropu ale tak vymastene cyklisty jsem zatim potkal jen v cesku. Ono to neni pouze o plechovkarich. Je to o mentalite.
Kvuli takovym jeden ma chut opustit svuj oblibeny dopravni prostredek. Aby nebyl nazvan zelenou cyklobuznou nebo jinym velkomestskym vyrazivem.
Bohužel máte pravdu jenom v tom, že koloběžka má stejný status jako jízdní kolo. Cyklista má totiž v běžných případech stejnou přednost jako ostatní dopravní prostředky. To, že je něco pro cyklisty jinak, jsou spíše výjimky. Tam, kde zákon obecně mluví o "řidiči" a "vozidlech" totiž mluví i o cyklistech a jízdních kolech (a koloběžkářích samozřejmě taky). To definuje paragraf 2 odstavec d a f.
A když už mluvíme o tom, co je to "dát přednost", to řeší odstavec q takto: "dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy".
Z toho je zřejmé, že základní pravidla o právech a povinnostech ohledně předností v jízdě se týkají i cyklistů.
Xiaomi m365. Udávaný dojezd je 30km, ale reálně není všude rovina a člověk nejede vždy ideální nízkou rychlostí takže to vychází asi na cca 15km. Velice se mi to na ježdění po městě osvědčilo krom toho drobného detailu, že člověk fakt musí dávat velký pozor na ostatní účastníky silničního provozu, protože i když mě často vidí tak mi přednost prostě nedají... Každopádně mi to často vychází daleko lépe jak MHD a hlavně se ušetří čas na tom, že nemusím na tramvaj třeba 10 minut čekat. Velká výhoda je, že s mou váhou 65Kg mě to vytáhne i dost dost velkého kopce s celkem slušnou rychlostí.
No na som si len na chvilu vyskusal vo Viedni lebo sme boli s bratom dvaja a mam len 1 bicykel, tak som narychlo vyskusal. Ako je to sranda, ale mozu skoncit rovnako ako Ofo alebo Obike - ze ich z mesta vyzenu, lebo ludia to nechaju zaparkovane hocikde, aj v kanali rieky. Inak vo Viedni su aspon 3 alebo 4 firmy co ponukaju elektrokolobezky. Cena za jazdu je dost vysoka, takze sa to vobec neoplati oporti MHD (MHD je 2.50 eur, co na elektrokolobezke sa da za tu cenu prejst mozno 5-10 km)
A na tych kolobezkach som uz videl aj po 2 ludi jazdit naraz.
Ja radsej klasicky bicykel.