Hlavní navigace

Online nejvíc nakupují mileniálové, Alibaba prodává jídlo a Walmart se spojil s Googlem

Jan Beránek

Tuzemské online obchody už žijí předškolními nákupy. A tak se novinky ze světa e-commerce tentokrát odehrávají hlavně v cizině.

Co se za týden událo na tuzemské i světové e-commerce scéně, sledujeme pravidelně už několik let. Pravidelný týdenní přehled eŠopák (RSS) jsme rozjeli až letos. Pokud byste pro nás měli nějaké tipy, dejte nám vědět. 

V boji proti arcinepříteli se americký Walmart spojí asi s kýmkoliv. Dosud největší obchodní řetězec si je vědom toho, že v přetahování o zákazníky s Amazonem bude brzy tahat za kratší konec. A proto firma začíná spolupracovat s velkými hráči internetového světa. Svět e-commerce ale přinesl i další zajímavé novinky.

Z domova

  • Srovnávač přepravních služeb si čistí trh, na kterém chce letos utržit kolem 40 milionů korun. Brněnský Zaslat.cz hlásí dokončení akvizice dvojky v daném segmentu ChytrýBalík.cz.
  • V Česku na webu nejčastěji nakupují mileniálové. Oproti tomu mladší generace Z (tzv. internetová generace, lidé narození po roce 2000), která je na internetu a mobilních zařízeních aktivnější, dává častěji přednost výběru na internetu a nákupu v kamenné prodejně. Prázdninový průzkum přinesla agentura RETAILTrek.

Ze světa

  • Walmart zbrojí proti Amazonu. Spojuje se s Googlem. A nejen s ním. Firma se snaží posílit v on-line prodeji. V některých amerických městech začíná dokonce testovat pro rozvoz zboží řidiče Uberu. Soupeřit s Amazonem není jednoduché na žádném trhu, kam vkročí. S americkým gigantem se nedá bojovat cenou, popisoval například zkušenosti německých e-shopů v rozhovoru pro Lupu Jens Rothenstein z IFH Köln.

  • Alibaba za poslední čtvrtletí téměř zdvojnásobila čistý zisk na více než 14 miliard jüanů, tedy necelých 47 miliard korun. Tržby se zvýšily o 56 procent na 50,2 miliardy jüanů, což je přes 167 miliard korun.
  • Alibaba v Číně rozšiřuje vlastní prodejny s jídlem. Koncept značky Hema Jack Ma testoval dva roky a teď ho posunul z fáze experimentu do hlavního proudu svých aktivit. Obchody jsou kombinací supermarketu, restaurace a rozvážkové služby a umožňují platit pomocí Alipay. Jak to funguje? V sekci s mořskými plody si zákazník například může vybrat konkrétního humra, kuchaři mu ho obratem uvaří a sníst si ho může buď přímo na místě, nebo mu obchod jídlo doručí domů.
  • Baidu prodává svou rozvážku potravin startupu Ele.me. Služba čínskému serveru totiž nic nevydělávala. V nové firmě bude mít Baidu podíl, ale jinak celou službu převezme Alibabou podporovaná firma
  • Square otevírá svůj obchod. Platební systém Jacka Dorseye jde také off-line a rozjel si svůj obchod s tablety a různou další výbavou pro obchodníky. 

  • Amazon vyráží do Velké Británie se svým systémem Cash. Ten umožní lidem bez platebních karet platit v e-shopu hotovostí (např. v USA nemá podle průzkumů kartu asi 7 % domácností). Na britských ostrovech se bude služba šířit pod názvem TopUp.
Našli jste v článku chybu?