Ilustrace: Nenad Vitas
14. února tohoto roku proběhl na internetových stránkách jabloneckého Gymnázia Dr. Randy zajímavý exkurz do výuky. Šlo o dost netradiční „den otevřených dveří“, během kterého mohla veřejnost sledovat online přenos vyučovacích hodin. Projekt, trefně nazvaný Big Randa, si vzal za úkol ukázat v přímém přenosu, jak vypadá takový běžný školní den. Biologie, matematika a další hodiny jsou nyní dostupné i v záznamu. Použití technologií není v tomto ústavu novou záležitostí, rodiče mohou například využívat online žákovskou knížku. Tedy přes Internet sledují, jak se jejich ratolest učí.
Média věnovala tomuto projektu docela dost pozornosti, většinou šlo ale jenom o dost strohé informace bez doplňujících údajů a komentářů. Dobrou analýzu projektu přinesl Respekt, který upozornil na několik důležitých aspektů podobných projektů. Kromě toho, že celkově vzrostla návštěvnost internetových stránek školy (což jistě nebylo cílem online přenosu), se přenos osvědčil hlavně u potenciálních studentů ústavu a u jejich rodičů. I přes možnou nervozitu vyučujících a studentů (přece jen – kamera je nesnímá každý den) se mohli zájemci přesvědčit o tom, jak kvalitní a zajímavá je výuka. Klasický den otevřených dveří může poskytnout pohled do zákulisí školy jinak omezenému počtu zájemců, kteří navíc courají po chodbách a učebnách a ruší. Online přenos znamenal pouze umístění kamery v rohu učebny. Za cenu minimálních starostí s organizací projektu má teď škola na svých internetových stránkách skvělý studijní materiál pro rodiče, kteří se rozhodují, na kterou střední školu vyšlou své děti. V tom tedy získalo jablonecké Gymnázium Dr. Randy výjimečnou výhodu oproti konkurentům.
V Jablonci prostě o pár let předběhli dobu,
poznamenal pro Respekt ředitel pražského Gymnázia Na Vítězné pláni Jaroslav Mervínský. Nebude to trvat dlouho a k podobnému kroku nás donutí rodiče uchazečů.
Ano, i v boji o středoškoláka je konkurence a záznam výuky je možné považovat za konkurenční výhodu.
Námitka související s právními aspekty pořízení záznamu výuky neobstojí, učitelé i studenti souhlasili s tím, že se stanou účinkujícími v záznamu. Projekt Big Randa navíc ukázal, že škola má na to přenášet živě výuku, z čehož mohou mnozí dedukovat, že je dobře technicky vybavená a finančně zajištěná. Jistě se časem objeví další školy, které začnou využívat technologie nejen při výuce, ale i ve vztahu k veřejnosti.
Zatímco na jiných školách se v souvislosti s natáčením videosekvencí mluví o tom, že žáci natočili na mobilní telefon svého profesora, jak spí při výuce, případně fackuje třídního „sígra“, v Jablonci přišli na to, jak videoobsah využít ku prospěchu věci.