byly jediné zdroje informací ráno noviny a večer televizní noviny, přes den možná rádio. Člověk si koupil jedny papírové, dal jim 30 minut, to byl jeho zvyk.
Nyní je zvykem proletět titulky mnoha novin (nejsem výjimka asi, mám jich okolo 10 denně), občas přečíst článek.
Ihned.cz má počitadlo přečtení u článku a spíše než noviny, to vypadá jako lokální blog (aktuální otvírák má 3500 kliknutí na titulek, což samozřejmě neznamená přečtení)
Konkurentem ihnedu není na internetu jen Financial Times a jiné noviny, ale hlavně všechny ostatní stránky na netu. Sociální sítě, odborné stránky, messengery, .... Novinám dáváme méně našeho času než před 20 lety, protože jsou snadno přístupné jiné alternativy jak trávit volný čas.
V článku nikde není počet uživatelů DVTV, jen procenta. Video je imho úplně mrtvé pro noviny, 3 minuty na zhlédnutí reportáže je zvyk z televize (kde funguje) a nepatří na inet.
A to se mýlíte, s mobilními zařízeními naopak texty z netu vymizí a nahradí je video. Za pár let to bude vypadat tak, že si v restauraci dáte kávu a přinesou ji vám na tácku, který bude tvořit levný ohebný LCD display. A bezděčně si budete něco prohlížet, nebo si prohlédnete co se právě děje. S tím se vrátí i postupy němého filmu, spojení obrazu a textu, bez zvuku. Lidé budou spolu čím dál tím méně živě komunikovat, už dnes mladí v restauraci sedí spolu, ale svými "smartfouny" komunikují s jinými lidmi, kteří zase sedí v jiné hospodě, zase s jinými lidmi. Vznikají tak skupinové mobilní komunikační pauzy, kdy lidé u stolu spolu nekomunikují, ale jen se plně věnují svým telefonům. Pak po chvíli, kdy své dojmy nasdílejí, pokračují v hovoru mezi sebou. Je to takové kolektivní rozdělení osobnosti.
Idea ohebných obrazovek o tloušťce listu je hezká a už aby to tu bylo! Nahraji si tam digitální předplatné týdeníku The New Yorker (všimněte si jak se liší jejich cena za papírové číslo a předplatné - klasické i digitální, mají jednu z nejvyšších "renewal-rate" - okolo 88%) a vyrazím do kavárny (aniž bych vláčel tablet nebo dokonce notebook), kde si budu pěkně číst a často komunikovat s živými lidmi. Také nemám kamarády "s komunikačními pauzami", ale asi hodně záleží na věku a typu podniku. Takové "trendy" typu Potrefená husa (či McDonald, kde jsou děcka ze ZŠ) může být tím, kde se to děje, oproti tomu kavárna, jejíž osazenstvo se rekrutuje z fildy, je něco jiného.
byla vzdycky impotentni pokud jde o kvalitni autorsky obsah, hn a ekonom byly vzdy slabe kompilaty skryte reklamy, prevzatych veci z CTK a Reuters.. byla doba kdy to fungovalo zvlast kdyz byly jen papirove tituly a economia vydelavala na monopolu na obchodni vestnik .. spis je smutne ze tragicka uroven ekonomickeho a financniho zpravodajstvi na CR trhu umoznila economii dlouha leta fungovat, zadny konkurent se na ten trh ani nevydal .. dneska se jejich impotence projevuje v plne sile a zne uz nikdy nebudou .. economia miri do ztracena ...
je odhadem 15 let ... V období před paywallem (2010-2014) "tlačila" Economia online žurnalistiku, která se snažila být víc než nádstavbou nad papírovým obsahem v HN, ale obsah papírových HN byl pořád online dostupný pro přepdlatitele na hn.ihned.cz, kde byla i homepage HN.
Viz například zde:
http://web.archive.org/web/20130518034036/http://hn.ihned.cz/
Who cares?! Who knows?!
OK, změnil se obchodní model, místo hard paywallu s ochutnávkou vybraných článků zdarma, přišel soft paywall s nějakými limity na články zdarma. Ale že by si čtenář nemohl dřív (před rokem, před 5 lety, před 10 lety) přečíst online vydání HN není pravda.
Dobrý den,
musím se opravdu smát tvrzení pána z Economie o tom, že kvalita tištěných Hospodářek neklesá, ale že to chtějí lidé číst v digitálu. Poslední měsíc jsem docela podrobně sledoval úroveň tohoto listu (nekupoval jsem si ho, ale prolistoval ve firemní studovně) a připomíná to spíše "life-stylový" titul, kde přední místa zaujímají tak "důležité" zprávy jako prodej luxusních aut v ČR, luxusní hodinky, luxusní pera a nějaké analýzy - třeba i z této oblasti, mám luxus i módru rád - brilantní komentáře, tematické materiály neexistují. Zato je tam rubrika pracovní oběd, kde je sexy nejen manažer, ale i lokál. "Načechrané" grafické řešení stran (stejným neduhem trpí Respekt) a celková utlachanost listu. Jsou tací, co by řekli, že Hospodářky upletou v ekonomické oblasti z h.... bič.
Velkým zklamáním je pro mne působení Miloše Čermáka. Kde je vidět jeho vliv na ihned.cz?
trh je jediný reálný a objektivní signál, který manažer má. Předplatné má funkci povrchového napětí, brzdí rozvoj. Zavádí jakousi minimální jistotu, což znamená, že se není třeba dále snažit a rozvíjet své služby. Kdyby měli více předplatného, žádná DVTV by nevznikla. Jinak noviny musí přejít na video, aby přežily, texty z novin postupně vymizí a poměry se obrátí, na jeden text budou připadat 3 videa. Časem. Je to dobré pro reklamu a tedy i pro noviny. Všimněte si, že například Čapek ve své tvorbě noviny viděl jako médium pro černou kroniku a soudničky. A pokud přenášel noviny do literatury, tak právě touto formou (Povídky z jedné kapsy). A video obsah je pro to mimořádně vhodný a levný. Jeden redaktor obíhající soudy a policejní stanice s iphonen. Autentické, syrové, účinné. Za pár let ohebné LCD displaye zcela změní mediální trh, protože se budou vyskytovat v dnes neočekávaných kontextech. A dnes se rozděluje tento trh, kdo zaspí dnes, pak to už nedožene. Viz postavení Seznamu a Googlu u nás.
Proč by to nebylo možné, již dnes můžete očními pohyby ovládat počítače, takže v budoucnosti počítač bude sledovat jakou pozornost věnujete videu a podle toho ho bude zrychlovat, čímž se docílí toho přeskakování. Nebo lze zvolit jinou jednodušší strategii, například videa pouštět zrychlené, a teprve, když vás zaujmou, tak je dotykem zpomalíte do běžné rychlosti. To lze kombinovat s více videi na stránce a běžícími smyčkami, čímž jedním pohledem obsáhnete zhuštěný obsah celé stránky.
To co píšete je možná uskutečnitelné ale nepraktické. Vezměte si jako příklad nějaké interview. Obvykle si přečtete otázku a jestliže ta otázka je blbina (jak se těšíte na Vánoce?) tak ani nečtete odpověď a přeskakujete na jinou. Budete muset tedy nějak naznačit, že chcete přeskočit na druhou otázku, a co teprve jestliže druhá otázka navazuje na odpověď první otázky a vy si tedy řeknete, že se teda vrátíte zpět a přece jen si tu první přelouskáte. Peklo. A tohle určitě lidi dělají, čtou výběrově jen to co je zajímá a to i uprostřed článku/rozhovoru.
A u textu je to snad jiné? Video má výhodu možnosti podprahového vnímání, takže díky tomu už po prvních obrázcích můžete vědět, kde co je a podle toho se orientovat. Prostě potřebný text a obrázky bude vložen do videa s obrázkovou frekvenci třeba 0.5 obr/s. Takže v obraze ho neuvidíte, mozek ho však zaregistruje. Navíc video má být udělané tak, že nemáte potřebu přeskakovat, nemusí trvat 3 minuty, ale třeba jen pár sekund. Prostě i web bude muset počkat na nějakého nového Ejzenštejna, který nově definuje střih pro tyto účely a vytvoří tak vhodný vizuální jazyk. Pokud se to doplní o sledování pozornosti diváka (web je personalizovaný, každý má svůj obraz) tak bude možno střihat dynamicky, například bude-li klesat vaše pozornost, zařadí se automaticky jiný záběr. Navíc je možno to vyhodnocovat statisticky a systém se může učit a sám video střihat tak, aby udržel vaši pozornost. Má totiž k dispozici i minulé reakce jiných uživatelů, na základě čehož může vytvořit typové profily střihu a zájmu o dané sekvence. Pak přeskakovat nebude třeba. Toto samozřejmě odhalí i nejlepší moment pro vložení reklamy.