Hlavní navigace

Názor k článku PayU: Češi mají zkreslené představy o platbách na Internetu od Bonapetit - Nemyslím si, že by to s Čechy ohledně...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 1. 2011 17:03

    Bonapetit (neregistrovaný)

    Nemyslím si, že by to s Čechy ohledně povědomí o bezpečnosti platebních metod bylo tak špatné. Bezpečnost platebních metod nezávisí jen na tom jak je technicky platba "zabezpečena", ale tom kolik a jak důvěryhodných prostředníků je mezi nakupujícím a prodávajícím, jak je nakupující schopen rozpoznat, že je vše v pořádku a platební kanál je bezpečný a v neposlední řadě i na tom, jak bude složité řešit případné problémy.

    Platba dobírkou případně v hotovosti při osobním převzetí zboží je jedinou moností jak nekupovat částečně "zajíce v pytli". V tu chvíli víte za co platíte a komu platíte. Nevystavujete se nebezpečí, že vám prodávající zboží buď vůbec nedodá vůbec nebo dodá pozdě. Těžko si představit bezpečnější platební metodu. I když to nemusí být vždy šikovné/levné.

    Platba bankovním převodem je bezpečná tehdy a jen tekdy, pokud můžete mít důvěru v obchodníka. U vlastního internetového bankovnictví nejsnáze poznáte všechny abnormality, je většinou lépe zabezpečeno (SMS případně el. certifikát) a jediným prostředníkem je vaše banka a banka obchodníka - případné řešení problémů "na cestě" je díky tomu ještě relativně jednoduché a obvykle bezproblémové.

    Platba kartou má tu výhodu, že v případě problémů s plněním obchodníka můžete platbu reklamovat u vaší banky. U 3D secure řešení vyvstává problém s tím, že plátce by měl této 3.straně důvěřovat. To může být u Global Payments docela problém - běžný uživatel nemá bohužel moc šanci rozpoznat správnou url (často obskurní), ověřit správně certifikát. V podstatě tak opět musí důvěřovat obchodníkovi, že ho nepřesměruje na nějakou falešnou bránu.

    Platba platebními tlačítky spojuje problémy předchozích možností. Reklamovat platbu u své banky bude zřejmě problématické. U Platební brány je problematické rozeznat její "pravost". (často obskurní URL, problematické ověřování certifikátů z pohledu platícího) Dobré technické zabezpečení toto bohužel neřeší. U nejrůznějších platebních bran je jednoduší vytvořit podvrh, který uživatel nepozná, protože je nezná tolik jako své vlastní internetové bankovnictví. Zároveň platební tlačítka vnášejí další prostředníka a nezávidím někomu řešit případné problémy se zahraniční firmou (případ PayPal).

    Závěrem: Dobré technické zabezpečení je k ničemu, pokud je není uživatel schopen rozeznat. Připodobnit se to dá k ochraným znakům u bankovek - nejvíce bezpečnost zvyšuje průsvitka o které všichni ví jak vypadá, naopak UV prvky běžně přínosem pro bezpečnost nejsou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).