Hlavní navigace

Nejbohatší Čech má Novu na dosah. Už mu zbývá jen poslední krok

3. 9. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: TV Nova
Finanční skupina PPF dokončuje poslední kroky, aby mohla od Američanů převzít mediální společnost CME. Nejcennější položkou je televize Nova.

Prvního září přišla do Bruselu žádost skupiny PPF, aby Evropská komise odsouhlasila největší mediální obchod za poslední dobu. Firma nejbohatšího Čecha, miliardáře Petra Kellnera, v dokumentech popisuje záměr převzít televizní stanice v několika evropských státech. Stanice provozuje společnost CME, jejímž většinovým vlastníkem dosud je americký telekomunikační gigant AT&T.

Američané se s Kellnerovou společností dohodli na kupní ceně loni v říjnu. PPF zaplatí v přepočtu skoro 48 miliard korun. Od té doby zabralo spoustu času papírování. Prodej firmy musela odsouhlasit valná hromada akcionářů CME. To se stalo 27. února 2020. A potřebná razítka musely dodat také národní regulátoři v Rumunsku a Slovinsku, od nichž už je PPF dostala.

Posouzení ze strany Evropské komise je posledním z velkých úředních kroků. Brusel by měl o případu M.9669 rozhodnout do 6. října 2020. Samotná CME v pololetní zprávě o hospodaření uvedla, že by spojení s PPF mělo být hotové do roka od uzavření dohody, tedy do konce letošního října.

Naprostá většina transakcí bývá Evropskou komisí schválena už v prvním kole. Teprve pokud by jí bylo něco podezřelé, může zahájit podrobnější analýzu a případně uložit dodatečné podmínky kvůli ochraně tržního prostředí. V takovém případě by se schvalování posunulo o dalších 90 dnů, to znamená na přelom roku. Na verdikt Evropské komise čekají také úřady v dalších zemích.

Nejoceňovanější položkou celého nákupu je česká televize Nova. Vzhledem k dalším aktivitám PPF, která působí v řadě oblastí a má podnikatelské zájmy například v Číně, to vyvolalo obavy o budoucím směřování televize. Večerní zprávy na Nově jsou i přes pokles diváckého zájmu stále nejsledovanějším zpravodajstvím v zemi s podstatným vlivem.

Změna majitele výnosné komerční televize navíc přichází rok před parlamentními volbami.

„Diváci TV Nova jsou lidé různých názorů, různých politických preferencí. Manipulování obsahu pro jednotlivé politické strany je zcela nelogické. My děláme byznys, nesháníme voliče. Budeme chtít oslovovat diváky,“ okomentovala tyto obavy PPF.

Člen představenstva PPF Vladimír Mlynář v rozhovoru pro Deník dodal: „Obecně platí, že kupujeme televize v pěti zemích – nejde tedy jen o TV Nova – a je to především byznys, který souvisí s naším podnikáním v oblasti telekomunikací, protože trend ve spojování ‚drátů‘ a obsahu je celosvětový. A také platí, že úkolem byznysu není zachraňovat svět. Ale když je pořád řeč o ovlivňování politiky, tak podpořit, aby společnost nebyla tolik polarizovaná, to je něco, k čemu bych se za sebe asi docela přihlásil.“

Zmiňované „dráty“, jak říká Vladimír Mlynář, provozuje skupina PPF v několika zemích střední a východní Evropy. V České republice pod ni patří datová a komunikační síť CETIN. Na českém a slovenském trhu vlastní operátora O2 včetně IPTV služby O2 TV. V Maďarsku, Bulharsku, Černé Hoře a Srbsku poskytuje telekomunikační služby pod značkou operátora Telenor.

Stanice CME působí na českém, slovenském, bulharském, rumunském a slovinském trhu. Teoretické propojení telekomunikačního a mediálního byznysu by tedy prozatím přicházelo v úvahu jen u nás, na Slovensku a v Bulharsku. Specializovaný portál Mergermarket ovšem zároveň v polovině srpna přišel s informací, že PPF možná aktivity pod značkou Telenor prodá, aby získala prostředky na budování 5G sítí v jiných zemích. Tyto úvahy jsou však podle bulharského magazínu Kapital ve „velmi rané fázi“.

Technickou infrastrukturu sítě Telenor už PPF po českém vzoru oddělila do bulharské, maďarské a srbské pobočky CETIN. Ačkoliv se Mergermarket ohledně informací o zvažovaném prodeji Telenoru odvolával na tři zdroje blízké jednání, PPF spekulace odmítla.

Před rokem Mergermarket přinesl informaci, že je PPF mezi pěti zájemci o České Radiokomunikace, nejdůležitějšího provozovatele televizních a rozhlasových vysílačů v zemi. Tehdy PPF svůj potenciální zájem nekomentovala. Australský fond Macquarie však chce ČRa dlouhodobě prodat.

Nadační fond nezávislé žurnalistiky, který obchod mezi PPF a CME kritizoval, v tomto týdnu zopakoval své předchozí stanovisko. „Poslední roky ukázaly, že situace, kdy největší podnikatelé a jejich skupiny skupují nejvlivnější média v zemi, zásadním způsobem podkopává důvěru v jejich nezávislost a vytváří tlak i na samotné novináře. Poslední transakce Petra Kellnera pokračuje v této cestě,“ upozornil fond.

„Znovu opakujeme, že PPF kupuje CME jako doplněk ke svému telekomunikačnímu byznysu a nesledujeme jakékoliv jiné postranní cíle,“ ujišťovala finanční skupina ještě letos v únoru. „TV Nova má především příjmy z reklamy a je tak zcela závislá na co největším počtu diváků. Jakákoli snaha o manipulaci ve vysílání by tak v konečném důsledku znamenala jediné, jejich odliv,“ opakuje PPF od začátku.

Koronavirová krize zasáhla podnikání CME zejména v dubnu a květnu, nicméně už v červnu se poptávka po umístění reklamy začala znovu zlepšovat. Na českém trhu dosáhly výnosy za celé první pololetí sumy 95,1 milionu dolarů (v přepočtu přibližně 2,2 miliardy korun). Loni přitom byly výnosy za prvních šest měsíců 114,7 milionu dolarů. Meziroční pokles je tedy o 17 procent (respektive 12,5 procenta při zohlednění letošního kurzu koruny k dolaru). Provozní zisk před odpisy a amortizací u českých aktivit v pololetí meziročně poklesl o 22 procent.

Hospodaření TV Nova za rok 2019 skončilo ziskem ve výši 810 milionů korun. Celý tento zisk bude podle rozhodnutí CME převeden na účet nerozděleného zisku z minulých let.

Z pohledu sledovanosti a obchodování reklamy je pro skupinu Nova klíčová užší věková skupina diváků od 15 do 54 let. „Společnost si udržela vedoucí postavení na televizním trhu a v cílové skupině 15–54 má nadále nejvyšší zásah. Pro zadavatele reklamy zůstává nejatraktivnějším médiem,“ konstatuje výroční zpráva za loňský rok. Z 500 nejsledovanějších pořadů loňského roku v této cílové skupině jich TV Nova odvysílala 410.

„Skupina Nova si drží pozici lídra televizního trhu. V cílové skupině 15–54 jsme v prvním pololetí 2020 v prime time dosáhli 36% podílu sledovanosti a každý den oslovíme téměř 4,7 milionu diváků starších čtyř let. V porovnání s nejbližším komerčním konkurentem udržujeme výrazné vedení,“ řekla při představování podzimního schématu programová ředitelka Alex Ruzek. Udržení vedoucí pozice v cílové skupině 15–54 let označila TV Nova za svou prioritu i pro rok 2021.

BRAND24

Letos na jaře ovšem TV Nova poprvé po letech utrpěla velkou porážku, když její dlouhodobý seriál Ordinace v růžové zahradě překonala ve sledovanosti Slunečná, novinka televize Prima. Televize Nova kvůli tomu od podzimu přesunula vysílání Ordinace jen na čtvrtek, kdy nabízí dva díly za sebou. V původním úterním okně dnes vysílá kuchařskou reality show MasterChef. Ta měla 1. září v „novácké“ cílové skupině 15–54 let podíl na sledovanosti 26,8 procenta, zatímco Slunečná 19,1 procenta. V absolutním počtu diváků starších 15 let byla ovšem Slunečná lídrem trhu.

Programově se jinak na Nově žádná překvapení nekonají, vsadila na osvědčené seriálové jistoty a nakoupené licenční formáty. Daří se jí se seriály Specialisté nebo Ulice, fungují také pořady Výměna manželek a MasterChef. Sobotním hlavním zábavním formátem je střídavě buď Tvoje tvář má známý hlas, nebo SuperStar. Novinky nasazuje Nova opatrně: letos na podzim by to měl být sociální experiment se svatební tematikou Married at First Sight. Vyvíjí také pořad Dávno ztracená rodina.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).