Hlavní navigace

Petr Mareš (Eviso): Pro Skylink je OTT aplikace přirozeným doplňkem satelitní nabídky

7. 2. 2019
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc
OTT platformu Skylink Live TV začal největší tuzemský satelitní operátor nabízet v druhé polovině roku 2016. Od té doby si dokázala vybojovat druhý největší počet uživatelů mezi IPTV a OTT službami.

Největší tuzemskou IPTV platformou je s velkým náskokem O2 TV, která loni v listopadu překonala hranici tří set tisíc předplatitelů. Skylink uvádí, že jeho OTT aplikaci Skylink Live TV využívá zhruba deset procent zákazníků. To by při aktuálním počtu zhruba jednoho milionu aktivních Skylink karet na českém trhu mohlo znamenat i sto tisíc uživatelů uvedené OTT platformy, což by jí bohatě stačilo na druhé místo v počtu uživatelů.

Třetím největším poskytovatelem internetové televize je pak T-Mobile, který na konci roku uváděl přes sedmdesát tisíc zákazníků. Podrobnosti o vývoji OTT služby Skylinku vysvětluje Petr Mareš z marketingové podpory aplikace Skylink Live TV, kterou zajišťuje společnost Eviso.

Jak dlouho už funguje OTT aplikace Skylink Live TV?

Funguje poslední dva roky. Já sám jsem do Evisa nastoupil na začátku roku 2017. Tehdy byla aplikace dostupná pouze pro satelitní box Samsung EVO. Následně se skupina M7 začala soustředit na zařízení s operačními systémy Android a iOS a také na variantu pro běžné webové prohlížeče. V loňském roce se vývoj aplikace zaměřil na chytré televizory. První byly chytré televizory Samsung a koncem roku 2018 se aplikace zpřístupnila i pro chytré LG televizory.

Aplikace je dostupná pro chytré televizory Samsung s operačním systémem Tizen a u LG pro modely s WebOS 3.0 a vyšší, což by měly být televize vyráběné od roku 2016. V letošním roce přibydou chytré televizory patřící pod skupinu Vestel, což jsou například značky Finlux, JVC, Toshiba, Gogen či Hyundai. V ten moment by měla být aplikace přítomna v přibližně 95 procentech všech televizorů na trhu. De facto zbydou už jen televizory s Androidem, na které by také koncem tohoto roku mělo dojít.

Jak moc jste závislí na ostatních televizních platformách skupiny M7 Group, pod kterou Skylink spadá?

Skupina M7 provozuje značku Skylink na českém a slovenském trhu, má ale samozřejmě i další platformy v Německu, Rakousku, Nizozemí nebo v Belgii. Předmětná OTT aplikace je vyvíjena nizozemskou společností Stream Group, která majetkově patří též skupině M7. Aplikace je klíčově a designově identická pro všechny platformy M7 Group.

A vy zmiňovanou aplikaci následně de facto jen lokalizujete pro místní trh.

Lokalizaci realizuje Stream Group a my jim poskytujeme podporu. Kromě překladů do češtiny se aplikace jednotlivých platforem M7 liší ve funkcích, které podporuje tak, aby aplikace splňovala požadavky jednotlivých M7 trhů a respektovala smluvní podmínky jednotlivých vlastníků televizních programů. Myslím např. omezení týkající se ukládání TV pořadů pro zpětné zhlédnutí nebo možnost přetáčení uloženého obsahu.

V některých zemích tedy už je zakázané přetáčení reklam?

Třeba v Německu už funguje v docela vysoké míře, tam jsou už přímo v EPG datech označovány pořady, které se nemohou dostat do sedmidenního archivu. Pak můžete třeba z dvacetičtyřhodinového bloku daného programu dát do archivu jenom půlku. Na českém trhu nabízíme zpravidla všecky funkce, jak živé televizní programy, tak sedmidenní archiv pro skoro všechny pořady, přetáčení a videopůjčovnu, ve které je část filmů dostupná zdarma a část za extra měsíční poplatek.


Autor: Karel Choc

Petr Mareš

Údajně pracujete na změně celé aplikace, se kterou by se diváci měli seznámit ještě v tomto čtvrtletí. O co půjde?

Stream Group se aktuálně zaměřuje na upgrade webové verze, jejíž design byl připravován poněkud narychlo. To je i důsledkem toho, že v západních zemích, kde M7 působí, není webová verze až tak užívaným přístupovým bodem jako u nás. Obecně se dá říci, že čím větší obrazovka, tím je zařízení preferovanější.

U Skylink aplikace tvoří sledovanost přes webové rozhraní 51 procent z celkového užívání aplikace. Tento podíl se bude pravděpodobně měnit nástupem aplikací pro chytré televize a podíl sledování přes webové rozhraní bude v budoucnu postupně klesat. Cílem je, aby webová aplikace byla designově kompatibilní s mobilní aplikací a aplikací na chytrých televizorech. Preference českých a slovenských zákazníků mají poměrně velký vliv na rozhodnutí celé skupiny, z důvodu široké zákaznické báze.

Takže čeští předplatitelé Skylinku slouží pro M7 jako docela slušná výzkumná skupina?

Česká republika je co do počtu zákazníků z M7 značek největší a naše slovo tak má ohledně dalšího směřování logicky významnou váhu.

Kolik lidí využívá vaši OTT aplikaci? Získali ji původně zákazníci jako bonus, za který měli začít platit až později?

Skylink Live TV poskytujeme zdarma zákazníkům, kteří si předplatili nějaký placený balíček, tedy od Smart balíčku výš. Pro zákazníky, kteří mají zaplacený jen servisní poplatek, je bezplatně dostupná pouze VOD sekce. Aktuálně jsme však v rámci proma OTT aplikaci uvolnili i pro zákazníky se servisním poplatkem. VOD část je stejná pro všechny naše zákazníky a televizní nabídka samozřejmě záleží na typu předplaceného balíčku.

V loňském roce jsme navíc zprovoznili i variantu pro nezákazníky, protože všechny satelitní platformy bojují s tím, že poskytnout službu na zkoušku je z pohledu instalace a dalšího vybavení poněkud náročnější. Proto jsme spustili i možnost, že každý nezákazník Skylinku si může na třicet dní naši OTT aplikaci vyzkoušet v plné nabídce zcela zdarma pouze tak, že si vytvoří virtuální kartu, která poskytne přístup ke Skylink Live TV až na čtyřech zařízeních současně. Pokud se zájemce ujistí, že mu služba vyhovuje, může si ji normálně předplatit a stát se normálním zákazníkem Skylinku.

Jaký je o OTT nabídku zájem?

Zájem je. Evidujeme už několik stovek zákazníků, kteří prošli přes Skylink Live TV na zkoušku, a tuto nabídku jsme přitom spustili teprve v listopadu.

Mluvíme o „neskylinkových“ zákaznících?

Jedná se o plnohodnotné platící zákazníky Skylinku. Ve zkušebním provozu fungují tisíce zájemců, pro placenou službu se rozhodly zatím stovky zákazníků. Je na nich, zda využijí jak satelitní, tak internetovou distribuci, nebo jen jednu z nich.

A ze zákaznické báze Skylinku aktivně využívá tuto službu kolik předplatitelů?

V Česku se jedná asi tak o deset procent, stejný poměr pak registrujeme i na Slovensku. Zákazníci s placenými balíčky mají o něco větší podíl než zákazníci pouze se servisním poplatkem, kteří službu aktuálně využívají v rámci proma.


Autor: Karel Choc

Petr Mareš

Bude se cenová politika nějak měnit?

Zatím nic takového neplánujeme. Chceme službu nadále nabízet jako určitý bonus, který našim zákazníkům přináší něco navíc. Hodně se teď soustředíme na chytré televize, u kterých naše aplikace není úplně tak běžná, jako je tomu třeba u HBO GO nebo například IPTV služby Kuki.

Pokud jste čistě internetový divák, vidíte internetový mód, ale jakmile se stanete zákazníkem Skylinku a začnete využívat CA modul, se kterým se spáruje satelitní tuner vaší televize, získáte po spuštění aplikace kompletní přehled programů v EPG. Budete tak mít přístup jak k satelitním, tak k OTT programům, ale pouze u OTT nabídky bude dostupná ikonka pro zpětné přehrání či přehrání aktuálně běžícího pořadu od začátku.

Z našeho pohledu se jedná o nejlepší možné řešení, kdy přes jedno dálkové ovládání vašeho televizoru sledujete živé vysílání přes satelit a ve chvíli, kdy si chcete některý pořad přehrát od začátku nebo se dostat do archivu dané stanice, plynule přejdete na internetové vysílání. Nemusíte nikam přeskakovat, pouze si v rámci EPG pouštíte vybrané pořady.

Jaký je podíl mobilních zařízení?

Samozřejmě, že největší podíl vykazuje Android, který je u nás historicky nejrozšířenější. Ze Skylink zákaznické báze využívá nějakých deset procent diváků mobilní zařízení s operačním systémem iOS a kolem třiceti procent pak připadá na zmíněný Android.

Sledují tedy diváci vaši službu i na cestách?

Určitě a hodně nám pomohlo loňské uvolnění OTT služeb pro všechny státy Evropské unie. Na Slovensku je již aplikace zařazena u Slovak Telecom v balíčku StreamOn, v rámci kterého není uživateli počítána spotřeba mobilních dat při využívání Skylink Live TV. V Česku bude v brzké době aplikace Skylink Live TV také zařazena v balíčku StreamOn u T-Mobile a u Vodafone v balíčku Vodafone Pass. Chceme tak vyjít vstříc zákazníkům se standardním datovým tarifem, kteří si spotřebu dat generovanou sledováním streamovaného vysílání prostě nemohou dovolit, a v současné době proto většinou využívají Wi-Fi připojení.

Jaké máte další nejbližší plány?

Skupina M7 směřuje ke sjednocení nabídky všech zásadních televizních programů tak, aby byly populární stanice na satelitu dostupné i v rámci OTT aplikace. Dneska máme ve Skylink Live TV ty nejvíce sledované programy, tedy většinu českých stanic veřejnoprávní televize i komerčních skupin, a pak hlavně sportovní či dokumentární stanice. Existuje však prostor pro další rozšíření OTT nabídky.

A ikonka zpětného zhlédnutí by se tak mohla zobrazovat u všech programů…

Zobrazovala by se u všech, ale pak samozřejmě záleží na dalších podmínkách. Třeba u hudebních kanálů nemá moc smysl udržovat sedmidenní archiv. Část kanálů by tak zůstala jenom v živě vysílané verzi, ale všechny programy by byly zároveň dostupné v rámci OTT aplikace.


Autor: Karel Choc

Petr Mareš

Jak moc se liší vývoj aplikace pro jednotlivé typy televizorů?

Moc ne, postup je relativně hodně podobný. Rozhodně není třeba investovat velké finanční částky do vývoje aplikace pro tu nebo tu značku televizních přijímačů. Nákladné jsou však testování, certifikace a údržba.

Narážím na argument o možné výhodě HbbTV jako jednotného standardu, u kterého právě vývoj pro jednotlivé výrobce zobrazovačů odpadá. Jak tuto technologii vnímáte?

Řešení přes HbbTV skupina M7 zvažovala, nakonec se rozhodla pro jiné řešení. OTT aplikace je vyvíjena v Nizozemí pro všechny trhy M7. V některých státech není HbbTV platforma tak využívaná a promovaná, jako tomu je v Česku v průběhu posledních několika let. Naším cílem je mít rozhraní aplikace udělané tak, aby vše potřebné bylo umístěno v cloudu. V ten moment můžeme do aplikace operativně zasahovat a nemusíme o každé zásadní změně informovat výrobce jednotlivých televizí a pokaždé tak absolvovat schvalovací proces pro aktualizaci aplikace.

Nemáte ambici stát se opravdu IPTV operátorem, tedy vybudovat nějakou vlastní síť?

Ne, zatím bereme naši OTT nabídku jako doplňkovou službu, která zvyšuje hodnotu pro zákazníky Skylinku a samozřejmě má i potenciál přilákat nové zákazníky. Těm nabízíme možnost si službu zdarma vyzkoušet včetně sedmidenního archivu, což je asi její největší benefit. Aplikace Skylink Live TV má velký význam jak pro získávání nových zákazníků, tak pro jejich udržení. I díky této aplikaci jsme vloni zaznamenali výrazně nižší počet odpojených zákazníků, než tomu bylo v předchozích letech. Satelit kombinovaný s internetovým archivem a dalšími službami je asi nejlepší kombinací a díky své ohromné kapacitě nabízí nepřeberné množství programů, a to i v HD kvalitě. V kombinaci s internetovou službou dodávají potřebné divácké pohodlí.

Že by vám naopak zákazníci odhlašovali satelit a nechávali si pouze OTT službu?

To není pravděpodobné. Pro nás je zásadní, že Skylink platforma působí mimo velká města, jako je Praha nebo Brno, která mají obsazená kabeloví operátoři. Právě proto, že cílíme na menší města a vesnice, musíme počítat s tím, že jejich internetová konektivita je značně různorodá.

A právě kvalitou internetové konektivity v jednotlivých lokalitách je rozvoj OTT služeb limitován. Máte-li zákazníky připojené na nějaké lokální Wi-Fi, která jim nabízí rychlost downloadu kolem dvou nebo tří megabitů za sekundu, pak tito zákaznicí mohou mít občasné kvalitativní problémy. Pro ně může OTT služba být jen ne zcela spolehlivým doplňkem satelitu.

Samozřejmě, pokud bydlíte v menším městě s dobrou konektivitou, pak naše OTT služba dává mnohem větší smysl, ale i v těchto případech vstupují do hry některé externí faktory, které nedokážeme nijak ovlivnit. Můžeme jenom doufat, že lokální provideři budou svoje sítě dále posilovat a zasíťování se bude v rámci republiky zlepšovat a také že budou striktně dodržovat zásady síťové neutrality.


Autor: Karel Choc

Petr Mareš

Jaké konkrétní změny tedy chystáte v uživatelské prostředí aplikace?

Změnila se úvodní stránka aplikace, která uživatelům nabízí televizní pořady v tematických řadách a doporučuje jim preferovaný obsah. Mohou si tak vybrat třeba z programových tipů na dnešní večer, prolistovat nejsledovanější programy za posledních 24 hodin, v jiné záložce jsou zase třeba soustředěny sportovní programy a tak podobně.

To znamená, že máte vyvinutý nějaký algoritmus, který divákovi na základě jeho chování nabízí personalizovaný obsah?

Přesně tak. Algoritmus se snaží predikovat zákazníkovy oblíbené pořady a takové mu doporučovat. Pokud půjde vše, jak má, chtěli bychom v druhé půlce letošního roku naši aplikaci ještě více personifikovat. Aby si třeba v rámci svého zákaznického účtu mohl divák nadefinovat svůj vlastní profil s vlastními programovými preferencemi.

Jaké pořady ho zajímají…

Ano. Aplikace by se v momentě přihlášení měla uživatele zeptat, zda je táta, dcera, nebo třeba babička, a podle toho nastavit programovou nabídku. I tuto funkci chceme představit v druhé půlce letošního roku.

Jak se mění vaše VOD nabídka?

Nedáváno přibyly v aplikaci filmy ze skupiny Filmbox a brzy bude VOD sekce rozšířena o vybrané dokumenty z produkce Viasatu. V rámci videopůjčovny, která je pro zákazníky Skylinku zdarma, mají tak její uživatelé možnost zhlédnout stovky filmů a seriálů.

Spolupracujete i s klasickými filmovými společnostmi?

Součástí aplikace je i placená videopůjčovna, jejíž obsah dodává společnost Mediashare. V jejím rámci nabízíme za 99 korun měsíčně asi pět set filmových titulů, které vždy jednou měsíčně částečně obměňujeme.

A za stovku má uživatel neomezený přístup do celé videotéky?

Ano, koupíte si kompletní přístup.

To je docela slušná cena, většina operátorů vybírá sice o něco menší částky, ale vždy jen za jeden film…

A během zmiňovaného měsíčního cyklu si můžete jakýkoli titul přehrát, kolikrát chcete, v rámci videopůjčovny už neplatí žádná další omezení. Navíc také nabízíme i filmy pro dospělé, které jsou zdarma, ale samozřejmě uzamčeny rodičovským PINem.

Jako by bylo porna na internetu málo….

To je sice pravda, že dnes je programů pro dospělé k dispozici spousta a zadarmo, ale i tak jsou v některé dny filmy tohoto žánru těmi nejsledovanější tituly v rámci videopůjčovny.

UX DAy - tip 2

Možná to souvisí s bezpečností podobných internetových stránek, přece jenom vaší aplikací si asi nezavirujete si počítač, nemusíte přelepovat webkameru…

Může být. Každopádně se objektivně jedná o opravdu atraktivní programy.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).