Hlavní navigace

Podíl vyhledavačů na českém webu

8. 12. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Od února do listopadu vzrostl podíl českých vyhledavačů především na úkor Googlu. Překvapivě získaly především české fulltexty. Znamená to, že se kvalita vyhledávání českých fulltextů tak razantně zlepšila, nebo jsou za nárůstem noví uživatelé, kteří ještě neobjevili kouzlo zjednodušeného rozhraní Googlu?

Podíly vyhledavačů jsou ošemetným tématem, kolem kterého se vždy strhne v komentářích pře. Minulý týden opět do ohně přililo olej Navrcholu.cz, které zveřejnilo srovnání podílů vyhledavačů podle statistik odkazovačů na stránkách, jimž měří údaje o návštěvnosti. Navrcholu.cz ke srovnání nabízí údaje z letošního února a listopadu:

  Vyhledavač Podíl
únor 2004 listopad 2004
1. Seznam.cz (celkem) 48,54 % 51,59 %
· katalog 38,53 % 36,66 %
· fulltext 9,99 % 14,93 %
2. Google (celkem) 25,46 % 21,69 %
· Goolge.com 16,34 % 15,52 %
· Google Slovensko 1,25 % 1,44 %
· Google Německo 1,62 % 0,87 %
3. Centrum (celkem) 6,57 % 7,83 %
· mix 3,31 % 5,23 %
· katalog 2,32 % 2,07 %
4. Atlas.cz (celkem) 6,72 % 6,82 %
· mix 4,09 % 4,21 %
· katalog 2,44 % 2,34 %
5. Jyxo.cz 0,86 % 1,92 %
6. Zoohoo.cz 0,89 % 1,39 %
7. NAVRCHOLU.cz 1,09 % 1,25 %
8. MSN (celkem) 1,19 % 0,95 %

Navrcholu.cz tiskovou zprávu o podílech vyhledavačů zveřejnilo pod bombastickým titulkem Seznam je hlavní bránou do českého Internetu. Lehký přesah přes polovinu refererů k tomu tvrzení dává oprávnění. Pojďme se ale podívat, o čem data vypovídají.

Předně si všimneme, že o několik procentních bodů posílily české portály na úkor zahraničních (Google –3,77 a MSN –0,24). Na Seznamu lehce poklesl podíl katalogu a výrazně vyskočil podíl fulltextu. Polovinu svého podílu ztratil německý Google. Podstatně si polepšilo Centrum (+1,26, což je o čtvrtinu více než v únoru) a lehce i Atlas – v obou případech ve prospěch výsledků hledání sloučených z katalogu i fulltextu.

Pro další srovnání bude zajímavé srovnat i podíly příchodů z katalogu Navrcholu.cz (+0,16 procentního bodu, což je o 15 procent více než v únoru). To sice není skutečný vyhledavač, ale poslouží nám jako kontrolní prvek u srovnání ostatních podílů.

Sezónní vlivy

Nejoblíbenějším vysvětlením pro výkyvy jsou sezónní vlivy. Například přístupy z německého Googlu jsou vyšší v době, kdy jezdí Němci do ČR lyžovat. V listopadu sezóna dovolených v Německu nebyla. Ale co s těmi ostatními podíly?

Reklamní kampaně, které proběhly převážně v televizi letos se začátkem školního roku, by nás mohly svádět k tvrzení, že českým vyhledavačům pomohly reklamní spoty. Jenže Jyxo, Zoohoo a Navrcholu žádnou reklamu neměly, a přesto rostou více než Seznam nebo Atlas. Přikláním se k názoru, že Internet prochází ročním životním cyklem. V průběhu podzimu přicházejí na Internet noví uživatelé, pro které jsou portály a české vyhledávání záchytným bodem. Jak se noví uživatelé v průběhu roku s Internetem sžívají, přechází část z nich k jednoduchému rozhraní Googlu.

Mějme na paměti, že počet uživatelů Internetu stále ještě roste, od září zase „rekordně“. Takže uživatelé Googlu nejspíš neubývají v absolutních číslech, ale pouze je jejich podíl nižší s tím, jak se na Internetu objevují uživatelé noví.

Dušan Janovský, který působí jako nezávislý konzultant pro problematiku vyhledávání na webu, ve svém weblogu přišel před krátkou dobou ještě s jedním možným vysvětlením poklesu podílu Googlu: „Částečně to připisuji tomu, že se v jeho českých výsledcích na jaře a v létě objevovalo mnoho nečeských stránek (které neobsahují tečku českých počitadel), jednak příchodem technologie Jyxo na Seznam.“ Je pravda, že schopnost Jyxa nacházet na Seznamu kvalitní odkazy k dotazům se výrazně zlepšila, čímž by se dal vysvětlit i výrazný nárůst jeho podílu na přístupech.

Proměna vzorku
Druhým oblíbeným argumentem při každé změně na mapě vyhledavačů je poukaz na změnu sledovaného vzorku. Statistiky refererů nepocházejí v únoru a v listopadu ze stejné množiny webů. „Vzhledem k ne zcela povedené cenové politice ze systému Navrcholu letos odešlo hodně webů s velkou návštěvností,“ říká Dušan Janovský. Weby s velkou návštěvností obvykle mívají rozsáhlý archív a hlubokou strukturu obsahu.

V množině sledovaných webů Navrcholu nyní získávají větší podíl weby, které mají objem obsahu menší. Takové weby jsou snadno zmapovatelné prostřednictvím katalogů. Katalog naopak nevystihne všechen obsah rozsáhlého webu. Na webech s velkým archívem obsahu se naopak velmi dobře uchytí vyhledavače, které navíc díky citačním indexům velké a známé weby preferují jakožto hodnotnější zdroje.

Tuto teorii by mohly podpořit nárůsty podílů u mixovaných výsledků Centra a Atlasu, v nichž výsledky z fulltextu výrazně posiluje průnik s katalogem. Zároveň by toto tvrzení mohl podpořit velký nárůst přístupů z Navrcholu. Povšimněte si však, že roste podíl přístupů z fulltextu na Seznamu i z Jyxa a Zoohoo. Podíl přístupů z čistých katalogů naopak viditelně klesá. Myslím tedy, že se Dušan Janovský v tomto ohledu mýlí.

Ponaučení

Věřím na sezónní vliv proměny sociodemografie uživatelů Internetu. Tedy na velký nástup internetových noviců. V absolutních číslech přístupy z Googlu nejspíš neklesají a dá se očekávat, že opět získá část noviců na svou stranu. Přesto jde stále jen o pětinu přístupů. Navíc je velmi pravděpodobné, že v přívětivém rozhraní Googlu vyhledávají zkušení uživatelé více a aktivněji než novicové na portálech – pro dosažení vyššího podílu odkazovačů tedy stačí menší počet uživatelů, než by odpovídalo jejich podílu.

DT24

Vyplatí se optimalizovat pro fulltextové vyhledavače, protože roste podíl odkazovačů z nich. Na druhé straně si musíme uvědomit, že především roste podíl českých portálů. A portály vydělávají především na katalogových záznamech a placených odkazech ke klíčovým slovům. Vlastní katalog, který je pro portály dražší než fulltextové vyhledávání, portály navíc prosazují i do míchaných výsledků. To znamená, že přirozené výsledky jsou odsunuté a uživatel se k nim musí doslova probojovat. Nevyplatí se proto zapomínat na katalogové záznamy a placený marketing ve vyhledavačích – zvláště dokud budou portály porušovat zákon o regulaci reklamy a nezačnou jednoznačně odlišovat placené a přirozené odkazy, jak si zákon žádá.

Pokud pomineme všechny možné rušivé vlivy, lze jen s potěšením konstatovat, že se zkvalitňují výsledky vyhledávání českých fulltextů. A to je rozhodně pozitivní zjištění. Přesto ale očekávám, že podíl českých vyhledavačů opět do jara lehce opadne, aby na podzim zase vyrostl.

Věříte, že z českých portálů odcházejí od podzimu do jara uživatelé na Google?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).