Hlavní navigace

Politici objevují Facebook

18. 9. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Populární sociální síť Facebook má přes 100 milionů uživatelů a nemohla tedy uniknout pozornosti politiků, kteří hledají nové cesty, jak oslovit voliče. Ve světě je hvězdou Barack Obama, i u nás se na Facebooku začínají objevovat například kandidáti pro podzimní volby do Senátu.

Facebook je fenoménem, který strhl pozornost více jak sto milionů uživatelů (základní informace najdete např. na webu tiskového střediska). Jméno serveru vzniklo podle Wikipedie z papírových letáků zvaných facebooks, které se rozdávají prvákům na amerických univerzitách. Tyto letáky slouží k bližšímu seznámení studentů mezi sebou. Dnes není Facebook elitářským projektem amerických vysokoškoláků, ale sítí, kterou může využívat kdokoliv. Punc výjimečnosti však Facebooku zůstal, ve srovnání s konkurenčními projekty se jedná o prestižní službu, která zatím tak trochu uniká zájmu teenagerů, kteří si chtějí hlavně měnit obrázky svých hudebních idolů.

Obrovská masa uživatelů, vzdělaných a inteligentních, samozřejmě nemohla uniknou pozornosti těch, kteří se snaží něco prodat. Klasickým reklamním kampaním na Facebooku zatím situace nepřeje, ale na druhou stranu se jedná o ideální místo pro prezentování produktů a osobností trochu jinými cestami. Vznikají stránky o všem možném, sdružují se fanoušci limonád i politických názorů. Jedním z klíčových údajů v profilu na Facebooku je „vyznání“, tedy kolonka, do které uživatelé ve stručnosti vyplní svůj náboženský postoj. Stejně tak každý může vyplnit i „politické názory“, tedy to, jak se cítí být orientován politicky.

Článek Facebook Politics? z deníku New York Times jenom potvrzuje, že Internet, přesněji Facebook, patří k americkému politickému koloritu a stejně tak k předvolebnímu boji. Kandidáti na prezidentský post v Americe přisuzují počtu svých fanoušků na Facebooku velkou váhu a i veřejnost tento virtuální předvolební boj se zájmem sleduje. Pokud se zde podíváme do skupiny politiků, je jasné, že americký boj o prezidentský post se s jinou tématikou měřit nemůže. I když jsou příznivci jednotlivých stran „boje“ rozptýleni do více či méně početných skupin, je jasné, že nad všemi vyčnívá Barack Obama. Jeho oponent John McCain zaostává o stovky tisíc příznivců.

Facebook Obama

Pro americké politiky je Facebook běžným kanálem pro komunikaci s voliči a příznivci, Barack Obama je dáván za příklad politika, který si Facebook zcela podmanil. Na toto téma se vyplatí přečíst článek Barack Obama is master of the new Facebook politics z online vydání britských Times. Zajímavé je, že Obama ze své přízně po Facebook těží i v oblasti získávání prostředků na kampaň. Ostatní sociální sítě trochu podcenili, nebo k nim nepřistoupili s důležitostí, kterou si zasluhují, a teď toho možná litují.

Facebook může hrát ústřední roli v zápolení politických stran nejen v USA. V arabských zemích se na Facebook pohlíží buď jako na službu, kterou je potřeba blokovat, nebo naopak jako na platformu, kde se střetávají politické strany a jejich vedoucí osobnosti. V obou případech politici ze zemí Středního východu význam Facebooku chápou. Touto problematikou se zabývá i článek Facebook, Politics and the Middle East z blogu Sacred Facts. Vznikají skupiny, které požadují zastavení blokování Facebooku v arabských státech, jejich názvy Say no to blocking Facebook in the UAE nebo We hope they don't block Facebook in Saudi Arabia napovídají, že Facebook lidé prostě chtějí, ať se to vládám líbí, nebo ne.

Už i v Česku

Čeští politici a Facebook? Ano, i toto spojení budeme používat zcela jistě stále častěji. Pokud se podíváme do nedávné minulosti, vyčnívá informace o tom, že se na Facebooku objevil politik Karel Schwarzenberg. Tedy objevil, jak se to vezme, jeho profil založil některý z jeho příznivců bez jeho vědomí. Dnes má ministr zahraničí skupinu fanoušků, kterých je několik stovek. Počty příznivců dalších českých politiků na Facebooku jsou podobné. Na české poměry jde o slušná čísla, podle odhadů je totiž na Facebooku několik desítek tisíc českých uživatelů. Ministr školství Ondřej Liška a poslanec za ČSSD Jan Hamáček mají na Facebooku své profily už nějakou dobu, nyní se přidávají další. O působení této dvojice na Facebooku se píše ve článku Čeští politici vnikli na Facebook. Zatím dva, který vyšel na serveru iHNed.cz.

Zatímco Ondřej Liška působí na Facebooku opatrně a moc toho o sobě neprozrazuje, poslanec Jan Hamáček zde prezentuje fotky s rodinou a je členem nejrůznějších skupin, dokonce je fanouškem Baracka Obamy. Prezident Václav Klaus je ve srovnání s americkými politiky se svými dvěma stovkami fanoušků na samém dnu globální popularity, ovšem české poměry je to dobrý začátek, stejně tak jako počet příznivců Václava Havla.

Poslanec Jan Hamáček se pro účely tohoto článku o Facebooku vyjádřil stylově, pomocí zprávy mezi uživateli, a naznačil, že v jeho případě se jedná spíše o využití v kontaktu s přáteli, než k deklamacím politických cílů. Facebook mi doporučil můj kamarád, užívám jej asi jeden rok. Používám jej soukromě jako způsob komunikace s přáteli. Díky Facebooku jsem nalezl několik „ztracených“ známých, dokonce i mnoho spolužáků z doby, kdy jsem studoval ve Velké Británii. Některé z kontaktů mi slouží i pro mou politickou práci, nicméně primárně nepoužívám Facebook jako způsob komunikace s voliči. Politická prezentace vypadá jinak než soukromá, mám však za to, že Facebook politikům slouží spíše k udržování kontaktů s již přesvědčenými voliči (supporters). To je vidět například na prezentaci Baracka Obamy. Zatím neuvažuji, že bych měnil způsob své prezentace na čistě politickou.

Kandidát do Senátu Miroslav Beneš má na Facebooku svůj profil i svoji skupinu, zájem je zatím skromný, přestože na tuto skutečnost upozornil článek Volby do Senátu pronikly na Facebook. Profil tam má první kandidát na serveru iHNed.cz. Podle dostupných informací jde o prvního kandidáta v senátních volbách, který se nějakým způsobem prezentuje na Facebooku. Dalším je Vlastimil Ježek z KDU – ČSL. Mohlo by jít o zlomový krok, který hlavně mladé politiky rozhýbe směrem k Facebooku a dalším sociálním sítím. Desítky tisíc potenciálně oslovených Čechů na Facebooku zatím veřejné činitele nelákají. Přitom jde o vzdělanou cílovou skupinu, která je na podobné kampaně zvyklá a s trochou nadsázky lze i říci, že je očekává.

BRAND24

Facebook Ježek

Jak se na důležitost Facebooku dívá Jaroslav Poláček, 1. zástupce generálního sekretáře KDU – ČSL? Facebook, stejně jako další sociální sítě, budou nepochybně hrát svoji roli i v politice. Umožňují přímou komunikaci s voličem, což je potenciál, který není možné ignorovat zvláště v době, kdy jsou pro účely politického marketingu čím dál více zapojovány nástroje, které jsme dosud znali spíše z komerční sféry. CRM (Costumer Relationship Management) systémy dnes běžně fungují v Německu a na jejich zapojení do kampaně pracuje i KDU-ČSL. Jsem samozřejmě velmi rád, že právě křesťanští demokraté přišli s aktivním používáním YouTube a dalších technologií jako je komunikace přes program Skype (mimochodem o zkušenosti s používáním Skype ve větším měřítku projevili zájem i lidi starající se o kampaň Hillary Clintonové). V těchto podzimních volbách vím nejméně o jednom případu, kdy kandidát do Senátu za KDU-ČSL Vlastimil Ježek je novým, nicméně aktivním uživatelem Facebooku. Volební kampaň v roce 2010 nepochybně přinese další expanzi do těchto virtuálních prostorů, byť investice do tohoto typu kampaně budou zcela jistě ovlivněny počtem lidí, kteří na Facebooku či jinde dlí. Zřejmě se budeme čím dál tím častěji setkávat s odkazem, který má na svých stránkách Barack Obama – Obama everywhere“.

Čeští politici zatím nevyužívají potenciál Facebooku pro šíření politických myšlenek. Těm, kteří si ho oblíbili, slouží jako běžný nástroj pro komunikaci s příteli a pro hledání starých známých. Jsou tedy standardními uživateli, stejně tak jako kdokoliv z milionů příznivců na celém světě. Na závěr realistický pohled Tomáše Jindříška ze společnosti OgilvyInterac­tive. Význam Facebooku, ale ani jiných sociálních sítí se čeští politici zatím prakticky nechopili. Možná je to tím, že většina neví, co to vlastně je. Stejně je to ale překvapivé, že jim neradí jejich mladší mediální a image poradci, aby tak učinili. Když nic jiného, i méně významný politik se může mediálně zviditelnit, když bude ve využívání sociálních sítí jeden z prvních. Na druhou stránku, takový Facebook je obousečná zbraň, nebylo by nic smutnějšího, než když po volbách politik ztratí všechny fanoušky. V sociální sítí je to na rozdíl od výzkumů veřejného mínění vidět okamžitě.

Bude Facebook v budoucnu i v ČR významnou politickou scénou?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).