Hlavní navigace

Názor k článku Poškodil Google internetové služby, nebo ho atakují seovyžírkové? od Jan Bílek - Podle mě je principiálně špatné už to, že...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 12. 2010 9:11

    Jan Bílek (neregistrovaný)

    Podle mě je principiálně špatné už to, že se dominantní postavení určuje podle tržního podílu. Protože schopnost poškodit trh plyne z něčeho jiného. Například u operačních systémů funguje mimořádně silný síťový efekt - když jeden systém začne získávat vysoký tržní podíl, ostatní jsou z důvodů kompatibility tlačeni k tomu ten systém taky používat, takže sněhová koule se nabaluje... a zbytek dokoná vendor lock-in, a takže ostatní hráči jsou z trhu vyřazeni a dominantní hráč si může diktovat podmínky, což je špatné pro uživatele.

    Na trhu vyhledávačů nefunguje ani síťový efekt, ani vendor lock-in. Hlavním důvodem, proč je Google tolik používán, je prostě to, že si lidi myslí, že jim poskytuje nejlepší výsledky. Jakmile si to myslet přestanu, tak desítky ostatních vyhledávačů jsou jedno kliknutí vzdálené - možnost poškození trhu a jednotlivých uživatelů bez ohledu na vysoký tržní podíl veškerá žádná.

    Ještě bych rád poznamenal, že nechápu o čem mluví diskutující, když píšou o "objektivním vyhledávání". Nic takového neexistuje - samotný princip vyhledávače je seřazení výsledků podle názoru tvůrce vyhledávače o jejich relevanci - vyhledávací algoritmus není nic jiného než implementace indikátorů, které jsou dle názoru tvůrce vyhledávače relevantní pro kvalitu. Soutěž na trhu vyhledávačů není nic jiného než soutěž subjektivních názorů na relevantnost a kvalitu odkazů.

    Snaha požadovat nějaký objektivní vyhledávač není nic jiného než snaha ten vyhledávač rozbít tím, že místo aby např. výsledky na Google byly dány názorem Google, který je pod tlakem uživatelů a má silnou finanční pobídku jim dávat co nejlepší výsledky, tak budou výsledky dány názorem nějaké třetí strany, která na kvalitě výsledků nemá žádný finanční zájem... naopak může mít finanční zájem o protlačení vlastních odkazů do popředí bez ohledu na to, že nejsou kvalitní. Tohle by deformovalo trh vyhledávačů, ne nějaká údajná neobjektivnost Google.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).