Hlavní navigace

Názor k článku Postrádáte mobilní Internet v pražském metru? Lepší to hned tak nebude od Lukáš Košík - BTW: Malý propočet ekonomické "ne významovosti" a "ne...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 10. 2013 19:51

    Lukáš Košík (neregistrovaný)

    BTW: Malý propočet ekonomické "ne významovosti" a "ne rentabilnosti" nákladů.

    V roce 2011 cestovalo v pražském metru 531 milionů cestujících. Průměrná doba jedné jízdy může být řekněme 15 minut? Tedy celkem lidé stráví v metru 132 750 000 hodin. Když to tedy vydělíme 24 hodinami abychom dostali kolik by to představovalo "celých" lidí za den, dostaneme číslo 5 531 250. To pak ještě vydělíme 365 a máme tu 15 154 "celých" lidí kteří stráví 24 hodin denně celý rok v metru. Ale to ještě nekončíme. Naši lidé v metru nikdy, až na výjimky, vůbec nespí. Normální člověk ale prospí třetinu dne. A během té doby toho moc asi neproserfuje, nenapíše ani jednu SMS, neuskuteční ani jeden hovor. To znamená v reálu ještě o třetinu větší aktivita. Je to tedy ekvivalent 22 731 skutečných lidí. To už je pěkné město!

    Navíc si dovolím tvrdit, že je to 22 tisíc velmi aktivních lidí, kteří dohromady proserfují, proesemeskují a provolají více, než podobně velká Kopřivnice. Může se to pak rovnat podobné poptávce jako ve statutárních městech jako jsou Děčín, Chomutov, Přerov, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav...

    Kolik asi stojí pokrýt tak velké město? V metru je 56 zastávek a na jednu BTSku jich připadá hned několik. Takže reálně jich je 30-40?
    A kolik myslíte, že je v BTSek v takovém Chomutově? Nevím, ale vzhledem k tomu, že jen T-Mobile má po celé republice celkem 13 tisíc základnových stanic, vychází to po přepočtu na obyvatele celkem úsměvně. I kdyby bylo signálem pokryto 100 % obyvatelstva ČR, vycházelo by to na 50 tisícové město jako je Chomutov cca na 65 základových stanic. Tedy polovina, až dvě třetiny oproti počtu BTS v metru.

    Ale nechtějme mít hned signál v tunelu. To lítáme někde v oblacích ale ještě jsme se nenaučili ani chodit (datlovat na zastávkách). Ano náklady na pokrytí tunelů jsou mnohem vyšší. Kolik ale může stát opravdu kvalitně pokrýt stanice? A víme že to není technicky nemožné. Ostatně samotná odpověď operátorů je usvědčuje, když tvrdí, že na jednu BTS připadá hned několik stanic. Což samozřejmě snižuje kapacitu a v běžném (méně nákladném) terénu není obvyklé. Jaké jsou tedy náklady pouze na pokrytí zastávek? Třetina ze zmiňovaných stovek milionů? Čtvrtina? Nezapomínejme, že tam na rozdíl od tunelů nějaké infrastruktura je což jistě sníží o něco náklady.

    Myslím, že to tedy není ekonomicky nereálné - ba naopak. Spíš je problém ve slabé poptávce. Jinými slovy málo řveme a jen držíme hubu a krok. A na to si v našich končinách operátoři dávno zvykli.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).