Hlavní navigace

Potvrzení platby úsměvem? Podívejte se, jak si Čína představuje budoucnost nakupování

Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák

Čína ve velkém najela na mobilní platby. Nyní postupuje dál a zavádí platby a identifikace přes rozpoznání obličeje.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Lecoo Unmanned Store je malý obchůdek s několika regály v jedné z moderních částí Pekingu. Procházejí jím zejména mladí lidé, kteří si rychle vezmou něco menšího k jídlu a pití. Obchodem prolétnou během několika desítek sekund a během té doby s nikým nemluví ani nevytahují peníze. V obchodě ostatně přímo nikdo nepracuje.

Prodejnu vybudovala technologická společnost Lenovo, která má v Pekingu své hlavní sídlo. Testuje si na ní, jak poskládat řadu vlastních technologií (firma nedělá jen počítače, ale postupně investuje do AI, datacenter, chytrých domácností a tak dále) do něčeho, co by mohlo představovat budoucnost retailu.

V Číně se vzhledem k odlišnému přístupu státu k využívání osobních údajů mohou testovat technologie, které prozatím v Evropě nejsou příliš k vidění. Ve Švédsku sice někteří lidé experimentují v pracovním prostředí s podkožními čipy, jde ale o dobrovolné a nahodilé pokusy. 

Čína se prostřednictvím služeb WeChat Pay a Alipay stala průkopníkem v mobilních platbách a nyní se snaží k placení a dalším aktivitám využívat rozpoznávání obličejů. Sbírání a využívání citlivých biometrických dat může být podle kritiků vysoce rizikové, u řady zákazníků ale, zdá se, zatím převažuje pohodlí.

Vstup přes rozpoznávání obličeje

Obchod Lecoo na první pohled funguje jako prodejny Amazon Go, ze kterých jsme na Lupě přinesli reportáž. Ovšem zatímco prodejna Amazonu vyžaduje mít instalovanou aplikaci a u turniketů přikládat chytrý telefon s unikátním kódem, do obchodu Lenova je vstup možný pouze na základě identifikace uživatele přes rozpoznávání jeho tváře.

Podívejte se, jak funguje bezobslužný čínský obchod Lecoo:

U vchodu do „krámu“ je tak namontován displej s kamerou, která provede ověření a následně otevře vstupní dveře. Pro nákup není třeba podstupovat výrazně složitý postup registrace. Uživatel si musí jen stáhnout mobilní aplikaci WeChat (tu v Číně používá snad každý) a do ní nainstalovat takzvanou mini-app.

WeChat je jednou z několika čínských „super aplikací“. Říká se jim tak z toho důvodu, že vedle své hlavní role, kterou je komunikace ve stylu WhatsApp, umožňuje integrovat další služby. Lze tak říci, že vám v Číně ke všemu může vystačit jedna aplikace.

Mini-app od Lenova vás při instalaci vyzve, abyste přes WeChat pořídili selfie (jsou určeny parametry, jak foto musí vypadat) a následně snímek uploaduje a zpracuje. Proces trvá něco přes minutu. Jakmile přijde potvrzení, může zákazník přistoupit ke dveřím obchodu a podívat se do kamery. Systém, který na pozadí využívá strojové učení, provede identifikaci.

Proces nákupu už je jednoduchý – stačí si z regálů brát zboží. Zde uživatel narazí na druhý rozdíl oproti Amazon Go: zatímco americké obchody pro automatické vyúčtování a pro identifikaci toho, co si berete, používají velkou sestavu kamer a senzorů (počítačové vidění a spol.), Lecoo má na výrobcích nalepeny RFID čipy.

Čína a nakupování a identifikace přes obličej:

Zákazník zboží vyskládá na připravený pult ve „zúčtovací kabince“, kde se kódy načtou. Další kamera pak opět provede identifikaci obličeje a dojde k platbě. V rámci mini aplikace ve WeChatu si lze nastavit platby WeChat Pay a Alipay, případně lze provést platbu manuálně pomocí QR kódu. V samotné aplikaci si lze prohlížet účtenky, ale také slevy a další nabídky. Celý proces ukazuje naše galerie.

Nalepené kódy se dají ze zboží sundat a zákazník tak může zkusit projít bez placení. Prostor obchodu ale neustále monitorují kamery a senzory Kinect od Microsoftu. Samotná aplikace ve WeChatu si kromě pořízeného obličeje může brát také další údaje – jako je třeba lokalita. Informace jsou uchovávány na serverech v Číně.

V Číně je řada dalších

Podobných konceptů se v Číně objevilo několik. Do jednoho z nich investuje tamní (nejenom) e-commerce gigant Alibaba Group. Postupně buduje kamenné obchody nazvané Freshippo (nebo také Hema), které fungují velmi podobně jako konkurence od Lenova. V chodu už jich je kolem stovky.

Hema využívá vlastní aplikaci napojenou na Alipay, který Alibaba provozuje. Freshippo vedle toho nabízí možnost načítání kódů u jednotlivého zboží, díky čemuž se zákazník může dozvědět jeho původ a další detaily. Platbu je možné opět potvrdit rozpoznáním obličeje a obchod nabízí mimo jiné rozvážku. Alibaba do Alipay integrovala také funkci Smile to Pay, díky které je možné platbu potvrdit úsměvem.

Robotický bar v Pekingu:

Čínský moloch tyto a další aktivity řadí do kategorie, které přezdívá New Retail. Patří do ní i robotické restaurace, které se v Číně snaží budovat více společností. Podívat se můžete třeba na robotický bar. Jedna taková robotická vinárna je ostatně v provozu i v Česku.

Do stejné hry jako Alibaba se pustil další čínský obr v e-commerce, a sice JD.com. Jeho vznikající řetězec nese název 7Fresh a opět disponuje vlastní aplikací a nutností snímat kód u jednotlivého zboží. Platbu pak lze provést pomocí peněženky JD.com, případně tradičně přes WeChat Pay. 7Fresh nabízí více druhů zboží včetně čerstvého ovoce a zaměstnává také živé zaměstnance, kteří jsou připraveni pomoci.

Na velmi podobném principu fungují také obchody Little Elephant, které provozuje další významný čínský hráč v podobě Meituan Dianping (jeho „super aplikace“ čítá třeba koupená sdílená kola Mobike).

Pronikání podobných principů lze v Číně vidět v řadě dalších oblastí, přičemž nejviditelnější je již zmiňované ověřování a placení pomocí rozpoznávání obličeje. Této možnosti lze využít například při výběru z bankomatů, nákupech v automatech, KFC a dalších fast foodech, vstupech do metra a na letiště či vstupech do areálů pracovišť, bytových komplexů a konferenčních objektů (ukázky lze vidět v naší galerii).

Diners Vánoce2019

Podobně se začíná testovat „boardování“ do letadla pouze pomocí rozpoznávání obličeje. Nezkouší se jen v Číně, ale také na některých letištích v rámci Spojených států. Já osobně takto před pár měsíci nastupoval do letadla z Atlanty do Evropy. Je pravděpodobné, že něco takového je možné jen díky dlouhodobému sběru fotografií a biometrických dat například při letištních kontrolách.