"Pletete si patrně účetnictví a daňovou evidenci. Nemusí vést účetnictví, ale alespoň daňovou evidenci musí každý."
Nemusí. Nastudujte si to :-). Podnikatel (OSVČ) má více možností.
Buď vede účetnictví (dříve tzv. podvojné účetnictví), stejně jako třeba s.r.o. V tom případě účtuje v podstatě o pohledávkách a závazcích.
Nebo vede daňovou evidenci (dříve cca do r 2003 tzv. jednoduché účetnictví) dle § 7b Zákona č. 586/1992 Sb., a vykazuje skutečné příjmy a výdaje na základě této evidence.
A nebo uplatňuje výdajový paušál dle § 7 odst. (7) Zákona č. 586/1992 Sb. (ve výši 30, 40, 60 nebo 80 % příjmů. podle druhu činnosti), kdy eviduje (a přiznává) pouze příjmy, ale již nemůže uplatňovat samostatně žádné výdaje, a tedy ani nevede daňovou evidenci.
A konečně spíše teoretickou možností je tzv. "daň stanovená paušální částkou" dle § 7a Zákona č. 586/1992 Sb., kdy může OSVČ do konce ledna kalendářního roku požádat na základě předpokládaných příjmů a výdajů (a s přihlédnutím předchozím rokům) o její stanovení a do 15 května ji zaplatit :-). Jenže pak může FÚ stejně stanovit povinnost vedení evidence a vypočítat daň podle ní, čili to se zpravidla míjí s rozumným důvodem, proč to dělat...
Defakto je toto nejvetsi kokotina v zatimni hostorii ... a to uz i jen proto, ze dobre 50% zivnostniku nema ani pocitac, vzivote jej nevidelo, a pouzivat takovou zhuverilost je pro ne naprostosto nerealny.
To je jiste uzasna vec, mit DS ... a nemit internet/pc ... (a casto dotycny ani nema, jak by si ten net poridil). Kvuli jedny A4ce rocne ... co A4ce ... kvuli jednomu cislu.
Tady ale nejde jen o pocitac. Zrizeni DS je pravne (zatim) nevratny krok, ktery vam zpusobi nedozirne nasledky ohledne dnes nevyjasnene archivace zprav a jejich casove platnosti. Jedina zarucena cesta je konverze do tistene podoby v cene 30 Kc za jednu stranu. To je opravdu uspora.
Ostatne uz jen ten chaos se dvema DS pro jednu fyzickou osobu naznacuje, ze vysledek bude opet nejasny.
Podle webu DS se schránka ruší pouze v případě úmrtí nebo zániku PO nebo ukončení podnikání FO. Na žádost ji lze pouze "znepřístupnit" a to jak u občana tak i u živnostníka a i u schránky PO, pokud byla zřízena na žádost, tj. nelze znepřístupnit pouze DS zřízené ze zákona a to se zatím týká pouze PO
http://www.datoveschranky.info/obcan/
http://www.datoveschranky.info/zivnostnik/
http://www.datoveschranky.info/pravnicka-osoba/
":))) pokud je OSVČ a chce vycházet s finančákem, měl by vést aspoň daňovou evidenci."
To je samozřejmě naprostý nesmysl, protože právě proto, aby se nemusela vést u "minipodnikatelů" daňová evidence, a minimalizovala se administrativa, bylo zavedeno uplatnění výdajů procentem z příjmu.
Čili dosud stačilo jen sečíst příjmy za rok, odečíst příslušná procenta jako výdaje a vyplnit tři formuláře (daně + 2x pojištění) a poslat je poštou.
Dcera si takto zatím vystačila s blokem propisovacích faktur, účtem u Fio a vytištěným ročním výpisem z účtu (tj. fakticky evidencí příjmů) několik let. (Není to sice o tom, že by neměla počítač, ale zrovna na toto ho vůbec nepotřebuje...)
"Opravuji tedy svůj argument, pokud chce mít dobré vztahy s FÚ tak by měl vést aspoň evidenci příjmů a pohledávek :)) V extrémním případě se to dá i bez počítače :)))"
Co je extrémního na tom, že máte v deskách uložené kopie faktur (=> pohledávky), případně na kusu papíru jejich seznam, a u toho výpisy (či i jen jeden jediný roční výpis) z účtu, případně kopie účtenek za hotové?
Je docela dost oborů, kde to takto lze a FÚ s tím nemá žádný problém.
Myslím že se pletete vy, daňovou evidenci rozhodně nemusí vést každý. Pokud není OSVČ plátce DPH a nebo nemusí vést podvojné účetnictví a daní paušálem nemusí vést vůbec nic. Při kontrole FU pouze musí prokázat že příjmy opravdu měl a na to v pohodě stačí kopie faktur, případně výpis z účtu.
Ale chápu že takyprávníci ze ZČU mají občas svérázné výklady práva (to máte za ten švarcsystém!).
Pletete si patrně účetnictví a daňovou evidenci. Nemusí vést účetnictví, ale alespoň daňovou evidenci musí každý.
Daňová evidence je zjednodušená verze účetnictví zejména pro ty, co si uplatňují výdaje procentem. Ono sice si výdaje uplatníte procentem.. ale alespoň příjmy musíte mít evidované, ty si procentem nevyčarujete :))
Jistě, pokud dcera má např. 12 měsíčních faktur za rok, nemá auto, nemá obrat na DPH, nemá pokladnu, nemá zaměstnance, nemá žádnou faktickou provozovnu nemá žádný podnikatelský majetek, nic neodepisuje atd atd. tak jí skutečně stačí v podstatě jen výpis z účtu a "kniha" faktur. Zejména pro švarcpodnikatele to stačí to jistě.
Ale stačí mít třeba auto nebo dělat řemeslo s vysokými náklady na materiál, či obratem přeskočit hranici DPH a tohle Vám stačit nebude.
A vzal jste v úvahu to, že všechny datové zprávy automaticky archivuje příslušný úřad? když budete chtít originál nějakého dokumentu, tak si o něj prostě úřadu napíšete a on Vám ho pošle DS znovu, s platností originálu.
Stejně dnešní soudy a úřady "jedou" v kopiích, originály se až na naprosté výjimky (např. směnka) nepoužívají.
přesně na to myslí eds.mfcr.cz, kde podání nahrajete, hned po podání si ze stránek stáhnete kopii podání s certifikátem o podání a doručenkou, takže máte autorizovaný doklad o tom že jste podal, i s obsahem podání.
a během dne či dvou vám mailem přijde potvrzení, že podání bylo akceptováno příslušných finančním úřadem a vyřizuje se.
:))))))))))))))) bože, nemusíte si přece schovávat originál od každého rozhodnutí, stačí Vám aspoň kopie. Existuje rozhodnutí tuším Nejvyššího soudu, že kopie je jako důkaz naprosto dostačující, pokud nikdo nenamítá proti její pravosti (=shodě s originálem). A to za normálních okolností nikdo nedělá, protože k tomu nemá důvod, v dnešní době, kdy si kdokoliv může okamžitě cokoliv např. vyfotit telefonem.
Lepší obyčejná kopie, než nic. Ještě lepší "originál" s prošlým elektronickým podpisem, než obyčejná kopie nebo než vůbec nic. Pokud chcete být ultra pečlivý, tak si to přerazítkovávejte nebo konvertujte, ale za posledních 10 let jsem u soudu viděl originálů, že bych to na prstech spočítal :)
Když úřad doklady nemá a já mám aspoň kopii, mám víc než oni a tedy jsem ve výhodě. Nevím jak který úřad, ale např. soudy sice mají elektronické spisy, ale stejně vše tisknou i papírově a vedou i papírový spis.
Máte bohužel pravdu, v extrémním případě, kdy je to samostatná OSVČ a chce paušál tak se to nejmenuje daňová evidence, ale evidence příjmů a pohledávek :)
Opravuji tedy svůj argument, pokud chce mít dobré vztahy s FÚ tak by měl vést aspoň evidenci příjmů a pohledávek :)) V extrémním případě se to dá i bez počítače :)))
lol ... cece .. kopie = je na ni aspon podpis/razitko ... cokoli (byt okopirovane) ... kdyz si nekam ulozim cosi, byt trebas v podobe papiru, a budu tvrdit, ze tomu uradu sem poslal presne tohle, tak je to zhruba totez, jako kdyz si vytisknu vyplatni listek a na nej si uvedu, ze beru 10M. Samo podle toho si pak necham spocitat duchod ...
Kdyz poslete na socialku cokoli pres DS, tak jedine co se vi je to, ze ste jim cosi poslal ... a ani to se za par let nejspis vedet nebude (vazne chci videt, jak to budou uchovavat rekneme alespon 100 let ...).
Jakou dlouhou frontu? Co to melete? Nikdy jsem tam (FÚ, ČSSZ, a nakonec i ta pošta) za ty roky nestrávil víc než 15 - 20 minut, většinou jdu na řadu v podstatě hned. Zase jeden teoretik co chce odstraňovat problém co neexistuje, resp. existuje v jeho ideologických představách.
Na eds.mfcr.cz to jde dokonce bez datových schránek a elektronického podpisu! Vyplním formulář (DPH) a odešlu - vytisknu papír se sumací informací z odeslaného formuláře, podepíšu a pošlu poštou.
Jim přijde podepsaný papír a poznačí si k mému podání, že je podepsáno :-) Nemusí jej přeťukávat do počítače.
DS jsou prostě udělány špatně. Kdyby stát garantoval trvalou (např. 100 let?) archivaci jím vydaných dokumentů a současně jim automaticky dal časové razítko (aby po X letech neztratily platnost), tak by to už bylo skoro použitelné.
Je to presne naopak, FU ma zcela nebetycny problem, kdyz mu chcete naprosto cokoli predlozit v nepapirove podobe. Zakaznik prave kvuli tomu skladuje cca 100 palet plnych faktur. Vcetne faktur vydanych samo, nikoli jen ty prijate. Onehda po nem chteli dolozit vsechny obchody s nejakou firmou za 3 roky ... a na dotaz, zda jim to staci jako pdfka ... byla odpoved "ne, chceme "originaly"" ...
zajedte si do pitomeho chorvatska a zjistite ze ipad plus tiskarnu ma i ten nejmensi zivnostnik jinak ten jejich racun nevytiskne. na lahev vody vam ji da jako na kopecek zmrzliny a nikdy nevi kdy jeho uctenku nekdo zaregistuje. tj ja jsempro online evidenci uctu proste app vyzada od mfcr identifikatory aby to jelo onłine a ty musite vyplacat a jakmile je doklad v evidenci tam smolik dostanete hash a uz s castkiu nehnete i kdyby jste se. a hned se trh vycisti ted jede pulka zivnostniku na cernotu a takto to tu vypada. jak to delaj sami tak to toleruji vrchnosti a problem se leje spolecnosti
:))) pokud je OSVČ a chce vycházet s finančákem, měl by vést aspoň daňovou evidenci.
Předpokládám, že pokud nemá počítač, tak si neumí ani udělat účetní uzávěrku a vyplnit daňové přiznání.. o silniční dani a DPH (které jinak než elektronicky už stejně nejde) ani nemluvím...
takže má účetní, která to za něj udělá a to elektronické přiznání mu i odešle :))))
Kde vidíte problém?
Jistě může existovat živnostník, který nevede účetnictví, nemá zaměstnance, nemá auto, není plátce DPH, nemá počítač ani chytrý telefon, nemá děti s počítačem, nemá příbuzné s počítačem, manželka v práci nemá počítač, neslyšel o internetové kavárně ani o czech pointu a tomu by nezbylo než daňové přiznání smolit večer pisátkem na břidlicové tabulce.... ale ten má jistě dost rozumu, aby si na účetnictví a spol. najal odborníka, neboť ten by si to asi ani neuměl spočítat.
Vazne nevim kam chodite stat dlouhou frontu ... na financaku dam papir, dostanu zpet orazitkovanou kopii ... max minuta. Na socialce mi hned tisknou, ze to mam dobre (nevim proc) => trva to max 3-5minut.
A ja osobne, jakozto ITka vybaven pocitacem i internetem, si radsi vystojim klidne hodinu na urade, protoze pak mam orazitkovanou kopii, nez abych se s timtez uradem za pul roku dohadoval, jestli sem to priznani podal nebo nepodal, protoze jim se ztratila data.
Nemluve o tom, neni vubec reci, ze by to nemelo jit elektronici - zcela dobrovolne. Navic to dobrovolne funguje uz hafo let ... a vetsi zamestnavatele to zcela bezne pouzivaji.
Zase to nepřehánějte, živnostníků, kteří nemají počítač nebo aspoň chytrý telefon zase tolik nebude, a ten na to stačí také, když je potřeba. Skoro každý živnostník má dítě, a dítě bez počítače dneska snad ani neexistuje.
1x za rok snad přinejhorším zajde do knihovny, internetové kavárny nebo na obecní úřad :))))